Çocuklarda okul kaygýsýný hafife almayýn. Ýleride hem sosyal hem de eðitim baþarýsýný olumsuz etkileyecek fobide en sýk yapýlan yanlýþ çocuklara öðüt vermek ve zorlayýcý yaklaþýmda bulunmak.
Okullar açýlýyor. Kimi çocuk ilk defa bilmediði bir ortama girecek, kimisi de yeni bir sýnýfa veya yeni bir okula baþlamanýn heyecanýný hissedecek. Bu heyecan bazý çocuklarda þiddetli bir okul korkusuna dönüþebiliyor. Okuldan korkma veya okul fobisi, okula gitmek istememe, gidildiði durumlarda aþýrý mutsuzluk yaþama ilkokul ve anaokuluna baþlayan çocuklarda çok fazla rastlanýlan bir durumdur. Çocuk okula gitmemek için hasta numarasý yapabilir, bazen yaþadýðý gerginlik ve üzüntüden gerçekten fiziksel belirtiler (kusma, mide bulantýsý, karýn aðrýsý, baþ aðrýsý, aþýrý terleme) de gösterebilir. Ayný zamanda aðlama krizleri ve bayýlmalar gözlenebilir. Çocuðun okula gitmek istememesinin birçok sebebi vardýr:
Okula baðlý sebepler:
-Çocuk okulda öðretmeni ve arkadaþlarý ile sorun yaþýyor olabilir.
-Öðretmen zorlayýcý bir öðretmen olabilir. Çocuk aþýrý çekingense ve öðretmeni bunu yenmesi için sürekli tahtaya kaldýrýyorsa okuldan tamamen soðuyabilir.
-Çocuk bazý arkadaþlarý ile problemli olabilir.
-Günümüzde çok küçük yaþlardan itibaren okullarda çete kavramý iyice fazlalaþmýþtýr. Bir takým çocuk gruplarý kendileri arasýnda çeteler kurup kendilerinden altta gördükleri çocuklarý kullanabiliyor. Böyle bir “çetevari” çocuk grubunun olumsuz davranýþlarýna maruz kalan çocuklarda da okul fobisi geliþebilir.
-Çocuk sýnýfta istemediði bir çocukla oturuyor olabilir.
-Sürekli tartýþtýðý ve hoþlanmadýðý sýnýf arkadaþlarýna sahip olabilir.
Kiþisel sebepler
-Çocuðun okula gitmek istememesinin baþka bir sebebi ise evden ve ebeveynlerinden ayrý olacaðý duygusudur. Özellikle küçük çocuklarda anne veya babadan ayrýlma endiþesi görülmektedir. Çocuklar, bu gibi durumlarda evden uzaklaþtýklarýnda annelerini veya babalarýný bir daha göremeyeceklerini veya onlara kötü bir þeyler olacaðý gibi endiþeler duyabilirler. Bu sebeple de hep onlarýn yanýnda olmak isterler ve okulu bir tehdit olarak görmeye baþlayabilirler.
Nasýl yaklaþmalý?
-Öðüt, zorlama, akýl verme tarzýndaki yaklaþýmlar durumu daha da þiddetlendirir. Rahatlatýcý, destekleyici ve anlaþýldýðýný belli eder bir üslup kullanmak gerek. Anne-baba ve öðretmen iþbirliði içinde bir strateji belirleyip çocuðun adým adým okula alýþmasý saðlamalý. Eðer çocuðun durumu aþýrý kaygý, endiþe ve kusma, bulantý, baþ aðrýsý gibi þiddetli fiziksel belirtiler ortaya koyuyorsa mutlaka bir uzmana danýþmak gerekir. Bu durumda çocukta travmatik bir durumdan þüphelenmek gerekir. Kýsa süreli EMDR terapisi, oyun terapileri ve stratejik yaklaþýmlar büyük oranda sorunun çözülmesini saðlamaktadýr.