Okullar açýlýrken gelen boykot çaðrýsý

2011’de, Mardin’in Nusaybin ilçesinde öðrenci sayýsýnýn en fazla olduðu Atatürk Lisesi, teröristler tarafýndan molotoflarýn kütüphaneye atýlmasý ile yakýlýr. Okul yakma giriþimleri önceki yýllara göre bu yakma olayýndan sonra daha da fazlalaþacaktýr. Herkes tarafýndan bilinen sebeplerin arasýnda bölge halkýnýn cahil kalmasýný isteyen bir örgütün eylemleri gibi olaya sýradan bir bakýþ açýsý sonrasýnda her yýl örgütün okul boykotlarýna bölge halkýný ve halkýn çocuklarýný dahil etmeye çalýþmasý ile ciddi bir sorun haline gelecektir. 

2012’de, o zaman BDP þu an ise HDP olan partinin güçlü olduðu bölgelerde PKK’nýn okullarý yakmasýnýn sebebi Kürtçe eðitimin verilmemesi olarak örgüt tarafýndan dile getirilir. Bölge halkýnýn çocuklarýnýn eðitim aldýðý okullarý yaðmalayarak istenilen talebin nasýl gerçekleþeceði sorusunun cevabýný veremeyenlerin daha sonraki yýllarda da okullarý boykot etme çaðrýsý aralýksýz devam eder. 

Van’da UNICEF’in yaptýrdýðý konteynýr sýnýflarýn neden yakýldýðý sorusunun cevabý yukarýda söylenen gerekçe ile mi alakalýdýr; yoksa gerçekte amacýnýn bölge halkýnýn çocuklarýnýn eðitilmesi olmayan bir zihniyetin baþka bir yüzünün dýþa vurulmuþ hali midir? Tartýþýlýr.

2013’te, Van’da Van Gölü ilköðretim okulunun iki kez, Yüksekova’da Gazi ve Cumhuriyet ilkokullarýnýn üçer kez yakýlmasýnýn sebepleri de boykot ile baþlayan ve taleplerini yakýp yýkarak isteyenlerin marifetleri arasýnda olan saldýralar olarak geçmiþte yerini alýr.

2014’te, Diyarbakýr’da özellikle Silvan ilçesinde sekiz okula eþ zamanlý saldýrý gerçekleþtiren YDG-H, bu durumu sosyal paylaþým hesabýndan “Fargin (Silvan) asayiþ güçlerimiz tarafýndan sekiz okula misilleme eylemi gerçekleþtirildi” diyerek üstlenir.  Lice’nin Yalaza köyündeki Kürtçe okul binasýna yapýlan saldýrýya karþýlýk bu misillemenin yapýldýðý duyurulur. Ýlçedeki köy okulu halkýn kendi inisiyatifi ile açýlmak istenen eðitim ve öðretimi Kürtçe verilmeye çalýþýlan bir okul projesidir. Durum tespiti için köye girmeye çalýþan askerlere ve sivil görevlilere ateþ açýlmýþ, 12 araç zarar görmüþ ve bölge halkýnýn direnmiþ olmasý yetmemiþ olacak ki, sonrasýnda Silvan merkezde sekiz okulun yakýlmasýna start verilir.

Böyle bir okulun açýlacaðý söylentisinden sonra ‘AKP Türkiye’yi ne hale soktuYeni Türkiye teröristin kendi okulunu yapma süreciymiþ’ vb. suçlamalarla hükümeti hedef gösterme sürecine dönüþürken okullara Kürtçe öðretimi için öðretmen atamasýný yapan bir hükümete, Silvan’da sekiz okul kullanýlamaz hale getirilerek karþýlýk verilir. Ayný yýl içerisinde Hakkâri’de yedi, Þýrnak’ta altý, Muþ’ta ise üç okulun yakýlmasýnýn gerekçesi de özel Kürtçe kurslarýnýn ilgisizlikten kapandýðý bir dönemde devletin resmi anlamda Kürtçe eðitim veren okullarý açmamýþ olmasýdýr.

2009’dan beri çözüm sürecinin ilerlemesi adýna Kürtçe yayýn yapan ve sonradan adýnýn TRT Kürdi olarak deðiþtirilen TRT Þeþ’in açýlmasý, Kürtçenin seçmeli ders olarak okullarda alýnabilmesi ve isteyenlerin Kürtçe eðitim veren özel okullar açabilmesine dair düzenlemelerin yapýlmýþ olmasý yetmemiþ olacak ki, 2015 eðitim öðretim yýlýnda Hakkâri-Yüksekova’da beþ okul daha yakýlýr.

Tüm bu yaþanan geliþmeler PKK’nýn barýþ sürecinde ateþkes devam ederken gerçekleþtirdiði okul yakma ve yaðmalama giriþimlerini gösteren bazý örnekler sadece. Barýþ süreci devam ederken her sene eðitim öðretim yýlýnýn baþýnda okullarý boykot edin çaðrýsý yapan örgüt liderleri, ayný çaðrýyý bu sene okullar açýlmadan (25.09.2015) Mustafa Karasu’nun aðzýndan dile getirir. Sebep ise yine aynýdýr; Karasu, Kürtlerin anadilde eðitim hakký için okullarýn bir hafta boykot edilmesini ister. Okullarýn açýlmasýna sadece üç gün kala bu çaðrýdan ne anladýðýný gösterenlerin eylemlerini görmek istememizin yaný sýra, hak talep etmede yýllarca ayný yolu deneyenlerin ellerine ne geçeceðini de merak etmekteyiz. Barýþ sürecinde okullara bu saldýrýlarý reva görenlerin bu dönemde yapacaklarý benzer eylemler ve bu eylemlerle elde edilecek bir þeyin olmadýðýný hatýrlatmanýn önemi yerinde olacaktýr desek yanlýþ olmaz.

Okullarýmýz ve öðretmenlerimiz açýsýndan hayýrlý ve huzurlu bir öðretim yýlý olmasý dileðiyle...