Genç kardeþlerimizle bir araya geldiðimizde en sýk konuþtuðumuz mevzularýn baþýnda okuma yolculuðu ile ilgili maceralarýmýz geliyor. Macera kelimesini bilinçli olarak kullandým. Zira bizde okuma ya yukarýdan aþaðý dikte edilmiþ haliyle disipliner çeperli bir öðretidir... Veya baþýboþluða terk edilmiþ bir sorumsuzluk eseri halindedir ki bir ucu oburca ve önüne geleni okumakla diðer ucuysa neredeyse gözleri kapalý gezmeye denk bir lakaytlýkla gider...
Ortasý yoktur anlayacaðýnýz...
Bununla birlikte dost meclisleri, arkadaþ topluluklarý, ortak zevk ve meraklarýn bir araya getirdiði kimselerin oluþturduðu mahfiller, elbette müþterek okuma eðilimleri için ideal birikim imkanlarý sunarlar... Cahit Sýtký Tarancý ile Ziya Osman Saba’nýn öðrencilik günlerinde hafta sonlarý birlikte çýktýklarý Galatasaray gezintileri, kitapçý dükkanlarýný büyük bir heyecanla gezmeleri, þiir çevirilerinin peþinde kalp çarpýntýlarýyla dolanmalarý... Bu iki þairi, bu iki sýra arkadaþýný, bu iki mektupdaþý, sýrdaþý, ayný zamanda kelime kardeþi de eylemiþ gibidir... Çünkü onlar, ayný kitaplarý, benzer aþklarla okumuþ iki yoldaþtýr...
Arkadaþlarýn kütüphaneleri birbirine benzer mi? Elbette. Rasim Özdenören’in kütüphanesi ile Nuri Pakdil’in kütüphanelerinin birbirine benzemesi ve ayný zamanda hiç benzememesi örneðinde olduðu gibi.
Fuzuli’nin iddiasýna bakýlýrsa, sevgililerin kütüphaneleri de birbirine benzermiþ. Tabii bu bir eski zaman masalý olsa gerektir. Zira günümüzde; arkadaþlýk heyecanlarý, teneffüs edilen ortak havalar veya aþk gibi mevzulardan çok kültür endüstrisine has trend çarklarýdýr kütüphanelerin istif düzenlerine karar veren hakemler... Algý mühendisliði ve reklamlar, reyting ve algoritma hesaplarý týpký politika ve medyada olduðu gibi kültür dünyasýna da hakimdir.
Bu yüzden bugün için hala “ne okuyalým, nasýl bir okuma yolu izleyelim” sorusu kurcalayabiliyorsa bizleri... Özellikle gençlerimizi... Umudu yitirmemek için hala geçerli bir sebebimiz var demektir. Demek ki göklerden inen ilk emir ‘oku’mak, hala baþ tacýdýr bizlere... Demek ki arkadaþlýk hala ölmemiþtir... Demek ki sevmek hala mümkündür, güvenmek, inanmak, ümit etmek halen mümkündür diye geniþletebiliriz bu sualin sýnýrlarýný...
Genç arkadaþlarýma baþlangýç mahiyetinde bir okuma listesi hazýrladým ben de... Bir kýsmýyla sýrrýmý açmak gibi belki. Çünkü her seçki, sizi ele veren hususi özellikleri taþýr. Ama özde öðretmenlik, annelik olunca, hususi olana da pek imkan tanýmýyor zaten hayat... Paylaþmak vacip oluyor. Kitabý, sevgiyi, yollarý paylaþmak umuda dönüþüyor... Rotanýz açýk olsun arkadaþlar...
- “Tarihe Tanýklýðým”. Ali Ýzzet Begoviç.
- “Ýlahi Mesajlar Topraðý Filistin”. Roger Garaudy.
- “Matbuat Alemindeki Hayatým Ýstiklal Mahkemesi Hatýralarý”. Tahirül Mevlevi
- “Ali Ulvi Kurucu ile Hatýralar”. Ertuðrul Düzdað.
- “MalcolmX”. Prof. Recep Þentürk
- “Yassýada ve Kayseri Günlükleri”. Tevfik Ýleri.
- “Bilgi ve Kutsal”. Seyyid Hüseyin Nasr.
- “Ýslam, Sekülerizm ve Geleceðin Felsefesi”. Nakýb el Attas.
- “Ýradenin Davasý”. Nurettin Topçu.
- “Ýslamýn Güleryüzü”. Eva de Vitray Meyerovitch.