Sevimli, haylaz, sýcak, dikkat çekici, baþarýlý... Onun baþarý öyküsü sýfýrdan baþlýyor. Çeyrek asýrlýk terlik markasý Twigy’nin patronu Sinan Öncel, küçük yaþta su satarak ve kuaför çýrakýlýðý yaparak baþladýðý çalýþma hayatýnda elde ettiði baþarýyý markasýna da taþýdý. Yýlda 2 milyon çift terlik sattýklarýný ve her sezon 600 civarý yeni model ürettiklerini anlatan Öncel, 2023 yýlnda 12 milyon terlik satar hale gelmeyi hedeflediklerini söyledi. Öncel “Bunun için yatýrým yapmamýz gerek. Ancak yakýn zamanda gelen ithalata ek vergi bizim maliyetimizi 16 kat artýrdý. Biz de yatýrým planlarýmýzý askýya aldýk” dedi.
Terlik deyince akla gelen ilk markalar arasýnda yer alýyorsunuz. Neler yapýyorsunuz, Twigy pazarýn neresinde?
Yýlda 2 milyon çift terlik satýyoruz, bu terliklerin yaklaþýk yüzde 5’i yani 100 bin adedi taraftar terliði. Her sezon yaklaþýk 500-600 modelle müþterilerin karþýsýna çýkýyoruz. 17 numaradan 47 numaraya kadar ürünlerimiz var ve bu nedenle ‘bizde her numara var’ sloganýný kullanýyoruz. Kendimize ait 20 maðazamýz var ama Türkiye çapýnda 800 noktada varýz. Marka geçen yýl yüzde 15 büyüdü. Social Bakers araþtýrmasýna göre sosal medyada en çok etkileþime sahip ikinci marka Twigy. Ýki ay boyunca listede tek perakende markasý Twigy oldu. Satýþlarýn yüzde 6’sý da internet üzerinden oluyor.
- Agresif reklam yapýyorsunuz. Baþýnýz derde girdi mi?
Twigy’nin reklamlarý hep ses getiriyor. Bizim için önemli olan tanýtýmda sýradan deðil dikkat çekici olmak, ses getirmek. Pek çok reklamýmýz ses getirdi bugüne kadar. Örneðin, Kýzýltoprak’taki ‘Fenerbahçe Cumhuriyeti Nüfus 25 Milyon’ panosu þikayet üzerine indirilmiþti. Bu panoyla ilgli savcýðlýða ifade verdim. Yýkýlan Ali Sami Yen Stadý’nýn üzerindeki reklam alanlarýnda ‘Galatasaray Üniversitesi Tarih Fakültesi’ yazýyordu. Bu reklamda ayrýca Galatasaray’ýn Avrupa ve dünya þampiyonluklarýnýn listesi de vardý. Çok dikkat çekmiþti. Ýçerenköy’deki maðaza açýlýþýmýzda dükkanýn etrafý ‘Zzzýt Erenköy’ görseliyle kaplanmýþtý. Mahkemelik olduðumuz durumlar oldu zamanýnda.
- En çok ne satýlýyor?
Twigy’nin satýþlarýnýn yüzde 60’ý kýþýn, yüzde 40’ý yazýn yapýlýyor. Yazýn plaj ve sokakta giyilecek ürünler hazýrlanýyor. Düz ve parmak arasý modeller kullaným kolaylýðý bakýmýnda1n her yaz en cok tercih edilen grup. Fakat en hýzlý satýlan modeller hep platformlu olanlar oluyor. Kýþýn ise ürünler ayný zamanda hediye olarak tercih ediliyor. Yýlbaþý en çok satýþ yapýlan dönem. Son dönemlerde ev botlarý beðeniliyor.
- Sizin terlikle tanýþmanýz nasýl oldu?
Çalýþmaya ilkokuldayken baþladým. Ortaokul sýralarýndayken bir kuaförde çýraklýk yaptým. Ýnönü Stadý’nda su sattým. Hatta maçýn son 15-20 dakikasýnda ise kapýlar açýlýrdý ya da polislerden izin alarak maçý izlerdim. Üniversite yýllarý da ticaretle geçti. 24 yaþýma geldiðimde Sultanhamam’da 20 m2’lik bir dükkan açtým. Terlik ürettirip satýyordum. 8Bundan sonraki hedeflede neler var?
2023’e kadar 10-12 milyon adede ulaþmayý planlýyoruz. Ama bu ciddi satýþ ve üretim demek. Ciddi yenilik gerekiyor.
- Çalýþmalarýnýz sýrasýnda karþýlaþtýðýnýz sorunlar neler?
Þu anda önümüzdeki en büyük engel yüksek vergiler. Aðustos ayýnda Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan ayakkabý ithalatýna getirilen ek vergiler çok aðýr oldu. Yurt dýþýna açýlma planlarýmýzý askýya aldýk. Yurt dýþýna toptan satýþ yapmak üzere ya da perakende alýþveriþ için gelen müþterilerimiz var. Bunlar kargoyla istiyor malý. Malýn millieþmiþ olmasýn lazým ki gönderebilesiniz. Gelen vergi yüküyle bu zor. Müþteri koleksiyon, çeþit arýyor. Her ürünü Türkiye’de üretmek mümkün olmuyor. Ürün gamýný ithalatla geniþletmek gerekiyor. En azýndan bu vergiler kademeli geçiþle uygulamaya alýnsaydý daha makul olurdu. Maliyetlerimizi 16 kat artýran bir düzenleme. Bu malý satma anlamýna geliyor. Sýrf bu yüzden yurt dýþýna açýlma planlarýmýz konusunda frene bastýk.
- ‘Terlik Adamlar’ýnýz çok meþhur, onlarý sahalarda, otobüs duraklarýnda görüyoruz.
Terlik adamlar önemli. Onlar halkýn arasýnda... Futbol maçlarýnda takým renklerine sahip dev terlikler giyen ilk ‘terlik adamlar’ yönetici oldu. Kuryelik yapan bir arkadaþ da ürün yöneticiliði görevi yaptý. Çalýþanlarýmýzýn yükselmesine de olanak saðlýyoruz.
Ýpana dönüm noktasý oldu
“Diþ macunu markasý Ýpana’dan bir iþ teklifi geldi. Ýki adet boþ Ýpana kutusu getiren 25 bin kiþiye terlik hediye edilecekti. Bu ilk ve önemli adým oldu benim için. Bu kampanyadan sonra tanýndýk ardýndan birkaç önemli firmanýn distribütörlüðünü aldým. 2000 yýlýnda terlik markasý Twigy’yi piyasadaydý. Bir terlikten beklenmeyecek ölçüde yenilikçi çizgisi olan Twigy, taraftar terliklerinin ardýndan asker ve aileleri için hazýrladýðý terlikleri pazara sundu.”
Erkeklerin terliðini kadýnlar alýyor
“Müþterilerimizin yüzde 70-80’i kadýn. Ancak en çok satýlan ürün grubu erkeklerin. Demek ki kadýnlar alýþveriþ yapýyor ama erkeklere satýn alýyor. Yumuþak tabanlý terlikler çok tercih ediliyor, bunun nedeni de otururken ayaklarý toplama geleneði. Seyahat etmeyi sevirim. Ýþ seyahatlerinin sonuna birkaç gün gezi programý eklerim. Özellikle yazýn insanlarýn ayaklarýna ne giydiklerine dikkat ederim. Hatta ev alma çabam oldu, o yüzden çok ev dolaþtým o zaman da insanlarýn evlerinde ne tür terlikleri tercih ettiði konusunda ciddi bilgi sahibi oldum.