Onlar da bizim psikopatlar

Seri katilleri, soyguncularý Hollywood filmlerinde seyretmeye alýþtýk. Oysa ki bizim de psikopatlarýmýz var ve bazen ellerine kimse su dökemez! Gerçek bir hayat hikayesinden yola çýkýlarak çekilen Kanunsuzlar, Türk sinemasý için yeni bir deneme.

Türk sinemasýnda sanat filmlerinin belli yönetmenler sayesinde bir yere geldiðini rahatlýkla söyleyebiliriz. Ama sinema benim nazarýmda daha çok giþe filmidir. Ortalama bir izleyiciye “Unutamadýðýnýz filmler hangileridir” diye sorulduðunda beþ filmin en az dördünün Hollywood’un entertainment (eðlence) türü filmlerinden olduðu görülür. Türk entelektüelinin ‘giþe filmi’ diyerek biraz da küçümsediði sinema türüdür bu. Ve sinemanýn dünyanýn en önemli üretimi olmasýný saðlayan yapýdýr. Sanat tabii ki çok önemli. Ama sadece sanat sinemayý belli, seçkin ve daracýk bir gruba indirger. Halbuki sinema gücünü kalabalýlýklardan alýr. Bu baðlamda Türk sinemasýnýn en güçlü olduðu dönem Yeþilçam dönemidir. Siz bakmayýn yine bizim yarým entellerin Yeþilçam’ý aþaðýlamasýna. Biz aslýnda 70’lerin baþýndan itibaren sinemada sýnýfta kaldýk. Yeþilçam çökünce entertainment türünden çýkýp sanat filmlerine daldýk. Hani ‘Kendileri için çekiyorlar. Sinema halktan koptu’ denilen dönem. Kýsacasý günümüzde evrensel bir ülke sinemasýndan bahsedebilmek için Nuri Bilge Ceylan’ýn Cannes’da aldýðý ödüller yeterli deðildir. Asýl sinema yani merkez sinema,   eðlencelik dediðimiz türdür. Ve ne yazýk ki bizim bu noktada ürettiðimiz filmler aslýnda yerlerde sürünüyor.

Kanunsuzlar filmini bu açýdan çok önemsedim. Yapýmcýlýðýný Orçun Benli’nin üstlendiði, senaryosunu Kerem Topuz’un yazdýðý ve yönetmenliðini ise Barýþ Erçetin’in kotardýðý bir film     Kanunsuzlar. Erçetin’in ilk uzun metraj sinema filmi. Artýk o kadar alýþtýk ki ilk yönetmenlik denemelerine otomatik olarak beklentilerimizi de kýsmaya baþladýk. Fakat bu sefer çok iyi bir uyum yakalamýþ bütün kadro. Barýþ Erçetin’in reklamcý yönetmenlere benzeyen bir tarzý var. Filmin sahneleri klip klip çekilmiþ. Müzik kullanýmý çok baþarýlý ve özenli. Hele oyunculuklar bir baþka.

BÝR SUÇ ÖYKÜSÜ

Bülent Çolak, Sürgün Ýnek’ten Çakallarla Dans serisine kadar önemli yapýmlarda oynamýþ bir isim. Kumaþýnýn iyi olduðunu her filmde kanýtladý. Belki bir baþyapýtý yok ama her filminde yapýma bir þeyler katmayý baþarmýþ bir isim.    Kanunsuzlar filmi ise bence kariyerinin zirvesi. Cengo karakteri amiyane tabirle tam bir “Pislik”. Bunu baþarmak önemli. Sanki bir Hollywood yýldýzýný seyreder gibi hissediyor insan. Rol arkadaþý Orhan Eþkin ise oyunculuk anlamýnda baþarýlý olmaktan öte hikayenin çatýsýný oluþturan bir karakteri canlandýrýyor. Ezik, zayýf kiþilikli ama içinde biraz saflýk da olan bir karakter. Ona da pisliðin yanýndaki akrep diyebiliriz. Filmde uyuþturucu aldýktan sonra geçirdiði deðiþim çok iyi yorumlanmýþ. Ve iþlediði cinayetlerin hepsinin sebebini karakterinin içinde anlamlandýrabiliyoruz. Bir oyuncu için daha ne söylenebilir ki... Tamam kabul ediyorum, bunda senaristin ve yönetmenin de etkisi var. Ama Orhan Eþkin dýþýnda hiçbir oyuncunun fiziðiyle bir hissi bu kadar iyi destekleyebileceðini düþünemiyorum. Baþarýlý performanslarý bir de gerçek bir olaydan alýntýlanmýþ öyküyle birleþtirdiðimizde filmin önemi iyice ortaya çýkýyor. Hikaye tam ayný olmasa da Türkiye’de yaþanan bir seri katil olayýndan alýntýlanmýþ. Gerçekte iki psikopatýn ‘hap’ alýp benzinciler ve otobanlardaki konaklama yerlerinde insanlarý art arda öldürmesi ve polis tarafýndan yakalanmasýyla biten ola,y filmin öyküsüne taban oluþturmuþ.

Kýsaca öyküyü anlatýrsak, Ýso ve Cengo kýsa yoldan para kazanmanýn yollarýný arayan iki arkadaþtýr. Aldýklarý son iþ aslýnda oldukça kolaydýr. Sadece onlara verilen paketi baþka bir þehre götürüp teslim etmek. Ama þeytan boþ durmaz. Paketin içinde ne olduðunun meraký korkudan aðýr basar ve onlar için macera baþlar...

Türk sinemasýnda çok da görmediðimiz bir modern suç öyküsü. Bu Son Olsun filminin yönetmeni Orçun Benli þimdi de yapýmcý koltuðunda. Filmin çekim macerasýný bilenler Orçun’un bilindik bir yapýmcýlýk dýþýnda elinden geleni yaptýðýný ve her þeye el attýðýný da kabul eder. Yani bu baþarýnýn altýnda azýmsanamayacak kadar Orçun’un imzasý var. Ne diyelim, tebrikler!

Filmin Künyesi

Yönetmen: Barýþ Erçetin
Senarist: Kerem Topuz 
Oyuncular: Bülent Çolak, Orhan Eþkin, Umut Temizaþ, Fatih KoyunoðluH
Yapým: 2014, Türkiye