Öteki gündem, asýl gündem

Üç kiþi bir araya gelsek siyaseti konuþuyoruz.

Oysa bir gündem daha var. Biraz düþünebilirsek, asýl gündemin o olduðunu da görürüz, diye düþünüyorum.

“Üçüncü sayfa haberleri”miz bizim, gazetecilerin!

Her gün daha bir ürkütücü, toplumun geleceði adýna daha bir karamsarlýða gömücü... Okumaya, ikinci bir insanla paylaþmaya tereddüt edeceðiniz.

Geçtiðimiz hafta sonu Pendik'te “Ailede sancý” üzerine konuþtum. Bayanlarýn da bulunduðu dinleyicilerle içerde - dýþarda sancý görüntülerini paylaþýrken basbayaðý huzursuz oldum. Evlilik dýþý iliþkisinden doðan bebeðini hastanenin klozetine atan kadýn nasýl anlatýlabilirdi ki?

Her haber, bir öncekini unutturacak kadar vahþi, insanlýk dýþý.

Mesela dün ajanslara, internet ortamýna düþen, muhtemelen bugün gazetelerde okuyacaðýnýz bir haber: Adam, alacaðýný tahsil edemediði þahsýn kardeþini öldürüyor. Bakýn nasýl anlatýyor:

"Süleyman'ý boðarak öldürdüm. Onu iple boðarken bana 'Yapma ne istersen babam verir. Benim bir günahým yok' diye dakikalarca yalvardý. Onu boðdum. Boðduktan sonra aracýn içinde yakmaya çalýþtým. Tam olarak yanmadýðýný görünce kiralýk araç ile cesedi 4-5 kilometre uzaklýkta ormanlýk alana götürüp attým."

Ne bu?

Bir gaddarlaþma çizgisi.

40 günlük bebeðe tecavüz.

Ne bu?

Hayvandan daha aþaðý bir sapýklýk. Canavarlýðýn bile en çukur ucu.

Annesini öldürüp, kolunu bacaðýný kesip, bir valize koyup sokaktaki çöp konteynýrýna atmak.

Ne bu?

Cinnetin limiti.

Bunlar bizim ülkemizden görüntüler.

Benzerlerini dünyada da fazlasýyla bulabilirsiniz.

Ben bunun adýna “insan krizi” diyorum.

Siyaset, ekonomi, eðitim vs...

Hepsinin merkezinde insan var ve insanýn kiþilik kalitesi hayatýn her alanýnýn kalitesini belirliyor.

Sizce de asýl gündem, bu insan kalitesini “insanlýk çerçevesi”ne oturtmak olmamalý mý?

Ben eðitim üzerine yazýyorum, konuþuyorum.

Bazen “Nasýl bir insan?” üzerine tartýþmalar da çýkýyor. Þu nesil, bu nesil ekseninde...

Aslýnda diyelim þu siyasi çizgideki Cumhurbaþkaný ile, þu siyasi çizgideki muhalefet lideri ya da farklý fikri eðilimlerdeki medya mensubu ya da eðitimci, mesela yukarda verdiðim örneklerdeki insan çürümesine karþýdýrlar. Ne bileyim, bir “Asgari insanlýk çerçevesi”nde buluþabilirler.

Ben bazen, öðrencilerle konuþurken “saðlýklý bir kiþilik sahibi olmak” gibi bir hedeften söz ediyorum. Nedir o saðlýklý kiþilik, diye sorulduðunda, bir arama konferansý yapýlsa ve çok farklý eðilimdeki insanlar düþüncelerini kayda geçirse, birbirine çok yakýn bir profil çýkacaðýndan eminim.

Ben, Ýslam'ýn ana çerçevesinden, Allah'ýn Rahman ve Rahim oluþundan, Allah Elçisi'nin (s.a.v.) “Rahmet Peygamberi” olmasýndan yola çýkarak mesela “rahmet insaný” diye bir insan kalitesine iþaret ediyorum. Peki ne o?

Ne bileyim, mesela karýnca yuvasýný yakmamak, mesela kelebeðin kanatlarýný yolmamak, mesela yeri-göðü sömürmemek, yaþadýðýnýz þehri talan etmemek, insan onuruna saygý göstermek vs...

DEAÞ'ýn cinayetleri Müslümanlýkla uzaktan yakýndan ilgili olmadýðý gibi, bizim þu etrafýmýzda olup biten vahþet numuneleri de Müslüman bir toplumun bünyesinde ur gibi durur.

Ama var bunlar. Üstelik urun metastas yapmasý gibi azalmýyor, çoðalýyor bünyede.

Bazen düþünüyorum, Kýlýçdaroðlu'nun torununa ne öðretilmesini isterdi Cumhurbaþkaný Erdoðan ya da Tayyip Erdoðan'ýn torununa ne öðretilmesini isterdi Kýlýçdaroðlu?

“Ýnsanlýk” dediðimiz her þeyi deðil mi? Erdemi deðil mi? Þefkati, merhameti deðil mi?

Ne bileyim, bir ortak gündemi olsa Türkiye'de iktidarýn ve muhalefetin: Mesela, þu üçüncü sayfa haberlerinin insani seviyeye gelebilmesi için bir eðitim hamlesi ekseninde...

40 günlük bebeðe tecavüz gibi bir pespayeliðin bir daha yaþanmamasý, hastane klozetinde yeni doðan cesedi bulunmamasý için...