Merhabalar... Sizleri otelciliðin gizli kahramanlarýyla tanýþtýrmak istiyorum. Bu özel yazýyý da bütün otel emekçilerine ithaf ediyorum. Bugüne kadar birçok otelde farklý amaçlarla ama iþ seyahatinizde ama tatil için konaklamalar yaptýnýz, size sunulan servis ve hizmetin son sunumunun arkasýnda farklý departmanlarda çalýþan adeta otelciliðin terminatörü olmuþ bu insanlarýn alýn teriyle, büyük bir özveriyle, sabýrla sizlerin iyi bir tatil geçirebilmeniz için neler yaptýklarýna, nasýl çalýþtýklarýna gelin hep birlikte onlarýn dünyasýna bir yolculuk yapalým. Otelciliðin farklý renkleri onlar; birisi kýrmýzýysa diðeri siyah, pembe, masmavi gökyüzü, onlar yemyeþil orman gökkuþaðý, yýldýz kocaman yürekli bir dünya...
Ýþte onlarýn dünyasý ve görevleri
- Komi
Servis öncesi büfe maþalarý, tabaklar, servantlarýn temizliði ve hazýrlýðý, menajlarýn doldurulmasý gibi iþlerde garsonlara yardým eder. Çatal, býçak ve diðer servis malzemelerini siler ve taþýr. Hazýrlýk bölgelerini daima temiz ve düzenli tutar. Büyük gruplara servis yapýlýrken garsonun sað koludur, her daim çalýþýrken temizlik ve hijyen kurallarýna uyar. Bar ve restaurant kapanýþlarýnda takýmlarýn silinmesi, bardaklarýn temizliði, çöp atýlmasý ve çalýþma bölgelerinin temiz ve düzenli bir þekilde býrakýlmasýný komiler yapar.
- Bellboy
C/in ve c/out iþlemleri sýrasýnda misafirlere refakat eder onlarýn valizlerini ve eþyalarýný taþýr. Odaya giriþ esnasýnda misafire oda kullanýmý hakkýnda bilgi verir. Misafir eþyalarýnýn emniyetini saðlar. Misafir araçlarýnýn park sorunlarýný çözer. Ön büro mahallinin temizliðini yapar. Tesisteki þüpheli þahýslar hakkýnda resepsiyona bilgi verir. Bagaj arabalarýnýn bakým ve temizliðini yapar. Mesaj Box’daki mesajlarý misafirlere, departmanlara ve kiþilere daðýtýr. Ýþletmenin ihtiyaçlarý doðrultusunda otel içinde araçlý servis hizmetlerini yapar.
- Steward
Ana mutfaða baðlý olarak, þeflerinin talimatlarý doðrultusunda yemek piþirmede ve hazýrlanmasýnda kullanýlan tüm araç ve gereçlerin, makinelerin temizliðinden sorumludur. Mutfak ve çöp odalarýnýn temizliðinden ve giderlerinden sorumludur. Üniformasýnda ve otele ait giyim eþyalarýnýn temiz ve düzenli olmalarýna dikkat eder ve özen gösterirler. Kullandýðý malzemelerin israfýndan kaçýnýr ve maliyetlerine dikkat eder. Mutfaða ait depolar, stewarding depolarý ve çöp odalarý çevresinin temiz ve düzenli olmalarýna dikkat eder.
- Maid
Kaldýðýnýz odalarý kim hazýrlýyor, kim temizliyor? Maid’ler... Departmaný ile ilgili otel prosedür ve talimatlarýný bilmek ve uygulamak zorundadýrlar. Kat þefinin talimatlarý doðrultusunda sorumlu olduðu odalarýn ve katýn temiz, hijyenik, bakýmlý ve düzenli olmasýný saðlar. Kat arabalarýna gerekli malzemeyi istifler, arabalarý temiz ve düzenli tutar. Odalarý talep edilen standartta ve verilen eðitim doðrultusunda temizler. Gün boyunca tespit ettiði arýza ve hasarlarý, tüm þikayet ve dilekleri kat þefine bildirir. Odada misafire ait bir eþya kalýp kalmadýðýný; odanýn içindeki eþyalarda hasar olup olmadýðýný kontrol eder.
- Bahçevan
Otellerin peyzajýndan onlar sorumludur, bu güzelliði onlar korur, bakar, biçer, sular, büyütür. Bahçenin güzel, bakýmlý görünmesi için Bahçe Þefinin belirlediði çim biçme, çapa, budama, sulama, ilaçlama, gübreleme ve üretim iþlerini yaparlar. Kullandýðý aletlerde oluþan arýzayý amirine bildirip tamirini yaptýrýr.
- Güvenlik elemaný
Otele ilk geldiðinizde sizi selamlayan ve sizlere yardýmcý olan, kaldýðýnýz süre içinde sizin güvenliðiniz için 24 saat hazýr kýta bekleyen çalýþan beyaz melekler... Otelimizde hýrsýzlýk, bir eþyanýn kaybolmasý veya þüpheli bir olay ile karþýlanýnca veya hissedilince, güvenlik elemaný devreye girer ve olayý amirine iletir. Güvenlik elemanlarý çalýþtýklarý noktalarýn etrafýnda bulunan yangýn vanalarýný, tüplerini ve hortumlarýný kontrol eder. Otel içinde veya sýnýrlarýnda gördükleri tehlike yaratacak nesnelere dikkat ederler ve gördükleri olaylarý nöbet defterine yer ve zaman belirterek yazarlar. Kesinlikle görev yerlerini terk etmezler. Huzurlu, rahat, güven dolu bir tatil geçirmeniz için 24 saat nöbettedir onlar...
- Bilgi Ýþlem
Sosyal eriþimlerinizin eksiksiz çalýþmasý için matrix devrededir. Tüm ulaþýmlarýnýzý o saðlar. Ýþletim seviyesinde, çalýþma durumu ve oluþan hata raporlarýný inceler ve hatalarýn giderilmesini saðlar. Görevini yapabilmek için yazýlým Log kayýtlarýný inceler ve denetler, eðer yok ise tamamlanmasýný saðlar. Departmanlardan gelen konusu ile ilgili talep ve sorunlarýn bir an önce çözülebilmesi için gerekli ortamý saðlar. ‘Azami Tasarruf’ ilkesinin iþletmeye yansýmasýný saðlamada öncülük eder. Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan fiyat deðiþikliklerinin bilgisayar sistemi ve aktarýmlarýn yansýtýlmasýný saðlar ve denetler. Sektör olarak geliþimleri takip ederek firma içinde uygulama alaný yaratýr.
- Yýkamacý
Tüm tekstil malzemelerini tanýr ve uluslararasý tekstil sembollerini bilir. Tasarruf tedbirlerine uyar ve uygular, çalýþmayan makinelerin enerjisini kapalý tutar. Ýþlem yapýlacak herhangi bir tekstil için gerekli emniyet tedbirlerinin alýndýðýndan emin olur. Otomatik yýkama-sýkma makineleri ve diðer çamaþýrhane makinelerini çalýþtýrýr. Yýkanacak tekstilin gerekli kontrollerini yapar ve hazýr eder (leke, yýrtýk, sökük, aksesuar, renk, kumaþ cinsi vs).
- Teknik servis
Hepsi dalýnda uzman, iþine odaklý, sistemde aksaklýk yaþanmasýn diye 7/24 kendi branþlarýna göre azimle, çaba ile, büyük eforla otelleri tekniksel açýdan ayakta tutan ekipdir onlar... Klimanýz, sýcak/soðuk suyunuz, lambanýz, kullandýðýnýz asansör aklýnýza ne geliyorsa bu ekip sorumlu.
- Havuzcu
Havuz denge tanklarýnýn seviyelerini kontrol eder. PH, CL ve sýcaklýk ölçümlerini yapar. Havuz kum filtrelerinin yýkanmasýný saðlar. Havuz pompa filtrelerinin temizliðini yapar. Havuz dip temizliði yapar.
- Kazancý
Isýtma kazanlarý, buhar kazanlarý, hidroforlar, boyler tanklarýnýn ve pompalarýn periyodik bakým-onarým ve temizliðini planlanan bakým-onarým ve temizlik metotlarýna göre yapar. Sürekli çalýþýr durumda olmasýný saðlar. Kazan dairesinde mevcut teçhizat, emniyet ventili, her türlü vana ve musluklarý iþler halde tutar. Ýþletmenin yakýt durumunu kontrol eder. Ýçme suyu deposunun sürekli dolu halde olmasýný saðlar.
Turizm sektöründe otelciliðin hizmet elçileri, her biri isimsiz bir kahraman olan bu insanlar gerçekten takdiri ve yürek dolusu avuçlarý kýzartýrcasýna güçlü alkýþlarý sonuna kadar hak ediyorlar. Þu an bu yazýyý sonlandýrmak üzereyim ama biliyorum ki onlar sonsuz saygý ve sevgiyi hak eden ülke sevdalýsý, alnýnýn teri kurumayan güneþin çocuklarý, ayýn yýldýzlarý, kocaman yürekli güzel insanlar. Ýyi ki varsýnýz... Onlar saman sarýsý hasretleri de yaþadýlar, bir ekmeði paylaþýp mutlu olmayý da bildiler, acý tatlý ne varsa her þeyi paylaþtýlar ve siz her þeysiniz diye yazýldýlar en derinlere.