Eski Türkiye’de doðdum. Eski Türkiye’de yaþadým. Bütün darbeleri gördüm. Bütün “siyasete müdahale giriþimlerine” tanýk oldum. “Parlamenter sistem”in ne olduðunu biliyorum. Yaþadýðým ülke faili meçhullerin, gözaltýnda kayýplarýn, sistematik iþkencenin, büyük devalüasyonlarýn, yoksulluðun, açlýðýn, hukuksuzluðun, asimilasyonun vakayý adiyeden sayýldýðý bir ülkeydi.
Davutoðlu’nun adamlarý varsýn “Muharrem Ýnce” desin.
Bizi bu “karanlýk”tan çýkardýðý için benim oyum vicdana...
Elbette Erdoðan’a...
Elbette AK Parti’ye...
Muharrem Ýnce en çok ne yapmaktan keyif alýyormuþ, biliyor musunuz?
Bu kampanyanýn en neþeli adamý olan Binali Yýldýrým’ý seyretmekten.
Caný sýkýldýðý zaman, “Koyun bir Binali Yýldýrým kaseti de, seyredelim...” diyormuþ.
Baþkalarýný “keyif öznesi” olarak Ýnce’nin, kendisinin de muarýzlarý açýsýndan bir keyif öznesi olduðundan haberi var mý?
Daha doðrusu, aynada kendine bakýyor mu?
Söylemesi ayýptýr, ben de Muharrem Ýnce þiiri okumaktan keyif alýyorum.
Hangi þiir akýmý içinde mütalaa edeceðimi bilemediðim bu þiirler, ayný zamanda yeni bir þiir akýmýn “öncü çalýþmalarý” gibi geliyor bana.
Birinci Yeni, biliyorsunuz, imajý ve þairaneliði kovmuþtu þiirden... Orhan Veli ve arkadaþlarý, gündelik dili, darbýmeseller ve söylencelerle süsleyerek þiire sokmuþ, yeni bir þiir dili oluþturmuþlardý.
Ýkinci Yeni, tepki olarak doðdu...
Hem Birinci Yeni’nin uzaklaþtýrdýklarýný þiire soktu, hem de imaja yaslanarak farklý ve zengin (derinlemesine de okunabilen) bir þiir dili oluþturdu.
Muharrem Ýnce’nin þiirini nereye koyacaðýz?
Þiirde aranan niteliklere sahip olmasa da; ses, müzikalite ve imaj açýsýndan bir deðere tekabül etmese de, bu þiirlerde duyulan “ses”, bize, “Hemen gardýnýzý almayýn, belki de Muharrem Ýnce yeni bir þey deniyor” dedirtiyor.
Ýkinci Yeni’nin öncü þairlerinden Ece Ayhan, “sivil sözcüðünü þiire sokmuþ þair” olarak anýlýr... Turgut Uyar, “Divan’ý ve geleneksel sesi þiire kazandýran þair” olarak bilinir...
Muharrem Ýnce’nin þiirde ne yaptýðýný henüz bilmiyoruz. Mutlaka eleþtirmenler bu konu üzerinde çalýþýyorlardýr. Yaptýklarý ileride daha iyi anlaþýlacaktýr ama bana sorarsanýz, o da en az Turgut Uyar ve Ece Ayhan kadar yenilikçi bir þairdir.
Ece Ayhan “sivil” diyor.
Muharrem Ýnce “SSK” diyor.
Turgut Uyar “Yalaðuz” diyor.
Muharrem Ýnce “mastürbasyon” diyor...
Ne kadar “yaratýcý”, görüyorsunuz deðil mi?
Daha ilk bakýþta, farklý ve benzeri olmayan bir þiirle karþýlaþtýðýnýzý hissediyorsunuz. Hacý Muharrem öyle zengin bir sözcük daðarcýðýna sahip ki (öyle de pervasýz bir dili var ki), bazý sözcüklerin nasýl bir araya geldiðine hayret etmeden geçemiyorsunuz.
Mesela, “Baðkur” diyor, “Enflasyon” diyor, “Yeni Dünya Düzeni” diyor, “Öpüþme” diyor, “Seviþme” diyor, “Baþkasýnýn karýsý” diyor, “Göðüslerin al al olmuþ” diyor...
Bu sözcük ve tamlamalarý öyle ustalýkla þiire sokuyor ki, “Hah iþte” diyorsunuz, “Üçüncü Yeni þiiri bu...”
Pornografiden beslenen, bir “durum”u göstermekten çok bilinçaltýný dýþa vurmayý hedefleyen, hedefine de ulaþan son derece cesur þiirler bunlar. (“Rezil þiirler” de diyebilirsiniz. Fark etmez...)
Fakat beni Muharrem Ýnce’nin þiiri deðil, “tarih bilgisi” daha çok ilgilendiriyor.
Daha doðrusu, keyiflendiriyor.
Þiiri konusunda en iyi yazýyý bir Karar gazetesi yazarý yazdý; Muharrem Ýnce’yle Necip Fazýl’ý eþleþtirdi. “Üçüncü Yeni” konusunda bizi en iyi o aydýnlatabilir.
Ben Muharrem Ýnce’den, “Hatay þehidi olarak Atatürk”ü bize anlatmasýný istiyorum.
Hatay’da yaptýðý konuþmada söylemiþ bunu... “Atatürk bir Hatay þehididir” demiþ.
Bu olayý detaylandýrsýn.
Hatay, evet, Atatürk’ün çabalarýyla yurt topraklarýna kazandýrýldý. Belki burada bir “þehit gayreti” görmüþtür ve bunu abartarak anlatmak istemiþtir. Þair adam ne de olsa...
Bir de, bu “gayret”e karþý çýkan biri vardý.
Ýsmi Ýsmet Ýnönü’ydü. Karþý çýkýþýnýn (yani gevþekliðinin) sonucu olarak da Baþbakanlýktan azledilmiþti. Bunu bir de Muharrem Ýnce’den dinleyelim.
Hatay’ýn alýnmasýnda Atatürk’ün katkýsý büyüktü ama Hatay’ý Suriye’ye vermeye çalýþanlar (Hatay’a göz dikmiþ Esed rejimiyle dostluk kuranlar) hangi partinin mensubuydu?
Hacý Muharrem zahmet olmazsa buraya da bir baksýn!