Özgürleþtiren inancýn özgürleþtiren sesi

Özgürlüðün Sesi Bilal, ilk Müslümanlardan Bilal Habeþi’nin hikayesini anlatýyor. Sinemanýn gücünün, inançlarýmýz ve ülkemizin dertlerinin anlatýlmasý için kullanýlmasýna iyi bir örnek, her ne kadar film Türk yapýmý olmasa da.

Özgürlüðün Sesi Bilal, Hz. Muhammed’e ilk inananlardan siyahi bir köle olan Bilal-i Habeþi’nin hikayesi… Çaðrý filmiyle biz yaþtakilerin beyninde bir fiziki görünüme sahip olan Bilal Habeþi’nin ilk caminin kulesine çýkýp okuduðu ezaný hiçbir zaman unutamam. Ýþte o zaman sinemanýn gücünün büyüklüðünü fark ettim. Dinimiz hepimizin en önemli deðeriydi ama onu sinemada seyretmek, çekilen acýlarý görmek, inancý adýna kurban olanlarýn anlarýna þahit olmak baþka birþeydi. Sanki bir inanç tazelenmesiydi. Yýllarca bunun eksikliðini çektik. Ýki milyardan fazla Müslümaný barýndýran ülkelerden çýkan bir avuç filmi yazmak bir inanan olarak kendi adýma acizliðimi ifade etmek aslýnda. Arada bir gelen birkaç filmle kendimizi avuttuk. Bu hafta ise bir animasyon olan Özgürlüðün Sesi Bilal’i seyredeceðiz. Bilal Habeþi benim için hep önemli bir karakter olmuþtur. Çünkü kölelikten özgürlüðe Müslümanlýk sayesinde geçen çok önemli bir karakterdir. Bu anlamda Müslümanlýk ile özgürlüðün, adaletin, özdeþliðini ortaya net þekilde koyan bir hikayedir. Animasyona dönersek, yapým ekibi Walt Disney ve Pixar stüdyolarýnda çalýþan uzmanlardan oluþan Özgürlüðün Sesi Bilal, daha önce Türk izleyicisi ile Malcolm X, Bosna ve Minyeli Abdullah’ý buluþturan Khan Medya tarafýndan ülkemizde sunulmakta. Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý ve Milli Eðitim Bakanlýðý tavsiyeli bu yapýmýn dublaj kadrosunda Engin Altan Düzyatan, Ayça Bingöl, Tamer Karadaðlý, Volkan Severcan ve Hakan Vanlý gibi sanatçýlar bulunuyor. Khurram H. Alavi ve Ayman Jamal’ýn yönetmenliðini üstlendiði filmin senaryosu yine Ayman Jamal’a ait. Müslümanlarýn çektiði acýlarý odaðýna alan filmleri bir gözden geçirdik. Aþaðýda verdiðimiz listede belgesel filmler veya kutsal kimliklerin biyografik öyküleri yer almýyor. Bunlar birçok coðrafyadan gelen ve bizim dinimize dokunan bazý filmler.  

Malcolm X, 1992

Babasý Ku Klux Klan tarafýndan öldürülen Malcolm, çaðdaþý bir çok siyah gibi umutsuz ve zor bir çocukluk geçirir. Neticesinde hayatý günlük yaþayan bir hýrsýza dönüþür. Sonunda hapse girdiðinde Ýslam öðretisi kendisini yeniden tanýmlamasýna yardýmcý olur. Burada dahil olduðu toplulukta kendini bulur ve yükselmeye baþlar. Hapisten çýkýnca Malcolm, adeta bir mesih iþlevi yüklenir ve kendilerini birer suçlu yapan toplumsal adaletsizliðe baþkaldýrýr.

Çaðrý (The Message-1977)

Çaðrý filmi peygamberimizi ve Müslümanlýðýn baþlangýcýný anlatan tartýþmasýz en iyi film. Filmde peygamberimiz gösterilmez. Hatta Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali de. Yönetmen Mustafa Akkad “Çocuklarýma dinlerini öðretmem gerektiði duygusuna kapýldým. Ama bu kolay olmadý” diyor. Film o kadar etkileyiciydi ki haftalarca hatta yýllarca vizyondan kalkmadý. Bu film kadar baþarýlý ve etkileyicisi çekilmemiþtir. Ýnsanlar o dönem öylesine etkilendiler ki Hz. Hamza’yý öldüren Vahþi karakterini canlandýran Salim Gedera “Film bittikten sonra benim kötü günlerim baþladý. Sokakta yürürken insanlar yüzüme tükürüyordu. Sokaða çýkamaz oldum. Ýþimden atýldým. Hamza’nýn katili diye kimse iþ vermiyordu” diye anlatýr. Ýþte Çaðrý bu kadar etkili bir filmdi…

Ömer Muhtar (Lion of the Desert, 1981)

Kaddafi Mustafa Akkad’dan Libya’nýn kurucusu Ömer Muhtar’ýn hayatýný çekmesini istemiþtir. Akkad da Anthony Quinn ile bu iþe soyunmuþ ve büyük baþarý gösteren filmi çekmiþtir. Anthony Quinn, Ömer Muhtar’ýn çekimlerinde yaþadýklarýný þöyle anlatýr: Çöl Arslaný filmi beni çok etkiledi. Ömer Muhtar’ýn tutuklandýðýnda hapiste elleri kelepçeli olduðu bir sahne var. Bu þekilde abdest almaya çalýþýyor. Arka planda ezan sesi var. Ömer Muhtar’ýn yaný baþýnda ise bir Ýtalyan subay nöbet tutuyor. Bu sahnedeki inanç ve azim beni çok etkilemiþti.”

Mekke’ye Yolculuk (Journey to Mecca, 2009)

Yapýt, Kâbe’nin üzerinde düþük irtifada uçularak gerçekleþtirilen hava çekimleri baþta olmak üzere, eþi görülmemiþ güzellikte görüntüler barýndýrýyor. Film, 14’üncü yüzyýlda yaþamýþ olan ünlü Faslý gezgin Ýbn-i Battuta’nýn hayat hikâyesi ekseninde, geçmiþle günümüz arasýnda gidip gelen paralel bir kurguda ilerleyerek, dünyanýn dört bir köþesindeki Müslümanlarýn her yýl Kâbe’ye yaptýklarý görkemli Hac yolculuðunu anlatmakta.

Hz. Muhammed: Allah’ýn Elçisi Muhammad: The Messenger of God, 2016

Abraha’nýn fil ordusuyla Mekke’ye yöneliþi sýrasýnda Mekke halký çaresizdir. Hz. Muhammed’e hamile olan Hz. Emine halk gibi kaçýp daðlara saklanamaz. Abraha kimseciklerin olmadýðý þehri kolayca ele geçirebileceðini düþünür ancak filler Mekke’ye adým dahi atmaz. Ardýndan milyonlarca ebabil kuþu, Abraha’nýn ordusunu taþ yaðmuruna tutarak yok ederler. Olaydan bir ay sonra doðan Hz. Muhammed dünyayý kökünden deðiþtirecektir...

Guantanamo Yolu The Road to Guantanamo, 2006

Film, 10 Eylül 2001’de Ýngiltere’deki evlerinden ayrýlan Pakistan asýllý Ýngiliz vatandaþý üç Müslüman genç Ruhel, Þefik ve Asýf’ýn öyküsünü aktarýyor. Yolculuklarýnýn tek amacý, annesinin seçtiði kýzla evlenecek olan Asýf’ýn düðününe katýlmaktýr. Üç arkadaþ, Pakistan’a gittiklerinde yanlýþlýkla Amerikan birlikleri tarafýndan Guantanamo’ya nakledilirler. Mahkumiyetleri boyunca her üçü de sorgulanýr; haklarýnda hiçbir kanýt bulunmadýðý halde sayýsýz iþkence ve suçlamaya maruz kalýrlar.

Vaat Edilen Cennet Paradise Now, 2004

Çocukluk arkadaþý olan genç Filistinli Khaled ve Said, Tel Aviv’de gerçekleþtirilecek bir saldýrýda intihar bombacýsý olarak görevlendirilirler. Aileleriyle vedalaþmadan, son bir gece geçirdikten sonra, vücutlarýna baðlý bombalarla sýnýra götürülürler. Ama operasyon planlandýðý gibi gitmez ve birbirlerinin izini kaybederler. Zalimliðe karþý intihar bombacýsý olmayý sorgulayan film çok tartýþýldý ama bakýþ açýsý çok doðruydu.

Kara Altýn Black Gold, 2012

Auda ölmek üzere olan kardeþine “Kardeþim lütfen Allah’a sýðýn” der, Ali ise þöyle cevaplar: “Beni ezen ayaðý mý öpeyim?” Auda devam eder: “Öldükten sonra bir melek gelecek yanýna hangi tanrýya inandýðýný soracak, ne diyeceksin?” Ali zar zor cevaplar: Allah. “Melek soracak hangi peygambere inanýyorsun?”: “Muhammed”. “Hangi dine inanýyorsun?” “Ýslam” der ve Ali ölür. Yönetmen bu sahneyle Müslüman inancýný ve Batý medeniyetini birleþtiriyor. Ýnançsýz bilimin kimseye yararý olmadýðýný anlatýyor.       

Büyük Yolculuk Le grand voyage, 2004

Büyük Yolculuk, Tunus asýllý Fransýz bir baba-oðulun dramatik öyküsünü anlatýyor. Müslüman kültürü ile yetiþmiþ baba, daha çok Fransýz kültürü ile yetiþmiþ oðlundan kendisini Mekke’ye, Hac’ca götürmesini ister.Oðul için çok da iyi tanýmadýðý bu kültürle tanýþmak hiç de kolay olmayacaktýr.