29 Mart 2014’te yapýlmasý gereken yerel seçimlerin ‘kýþ öncesine’ alýnmasý konusu birkaç ay önce gündeme geldiðinde bütün partiler tarafýndan ‘makul’ bulunmuþtu. MHP, AK Parti’nin 27 Ekim 2013 önerisine destek verince, CHP yine ‘muhalefette kalmayý’ tercih etti ve 3 Kasým önerisi getirdi. Gerekçe olarak da, “27 Ekim’le 29 Ekim Cumhuriyet Bayramý arasýnda bir gün var. Ýnsanlar hafta sonu ile bayramý birleþtirip tatilde olabilirler”i gösterdi. Ancak bu gerekçe AK Parti tarafýndan makul bulunmadý ve tarih netleþti: 27 Ekim 2013 Pazar...
TBMM’nin 1 Ekim’de açýlmasýyla birlikte seçime yönelik bir yasama süreci de baþlayacak. Önce MHP’nin desteðiyle Anayasa’ya yerel seçimlerin erkene alýnmasý için gerekli olan geçici madde eklenecek. Ardýndan 13 ili daha büyükþehir yapacak olan yasa TBMM’den geçirilecek. Yasanýn 27 Ekim 2012’den önce çýkmasý þart. Çünkü seçim bölgesi sýnýrlarýný deðiþtirecek olan Büyükþehir Yasasý, “seçim yasalarýndaki deðiþiklikler, yapýlmasýna bir yýldan az kalan seçimlerde uygulanamaz” hükmünün kapsamýna giriyor.
Yerel seçimlerin erkene alýnmasýyla baþlayan ‘seçim’ konulu gündem, aslýnda 3 yýl sürecek bir dönemi de iþaret ediyor. Çünkü üç yýlda üç seçim yapýlacak.
27 Ekim 2013: Yerel Seçim
Haziran 2014: Cumhurbaþkanlýðý seçimi
Haziran 2015: Milletvekilliði genel seçimi
Seçim konulu politik gündem bugünlerde 30 Eylül’deki AK Parti kongresinde partinin yeni yönetiminin nasýl þekilleneceðine odaklanmýþ durumda. Ancak ayný gündem Ekim’den sonra yerel seçimler, ardýndan da cumhurbaþkanlýðý halk oylamasý ve genel seçimlerle sürecek. Baþbakan Erdoðan’ýn cumhurbaþkaný adayý olmasý durumunda genel seçime kadar kalacak bir yýllýk dönemde kimin baþbakan olacaðý tartýþmalarý da bu süreçte gündem oluþturacak.
Kapatmaya sýcak bakan yok
Ekim gündeminde seçim dýþýnda önemli bir konu daha var: Teröristlerle kucaklaþan BDP’lilerin dokunulmazlýklarýnýn kaldýrýlmasý...
BDP’nin, uzun süredir terör örgütüne yakýn söz ve eylemlerde bulunmasý “partilerini kapattýrarak büyümeyi hedefliyorlar” yorumlarýna neden oluyordu. Teröristle kucaklaþma da bunun üzerine tüy dikti. Bu yorumlarýn sahipleri, “BDP’nin son anayasa deðiþikliði paketindeki parti kapatmayý zorlaþtýran maddelere destek vermeyerek paketten çýkmasýný saðladýðýna” da iþaret ediyorlar.
Ancak AK Parti ve hükümet kanadýnda BDP’nin arzu ettiði öne sürülen ‘kapatma’ya sýcak bakan yok. Bunun tartýþýlmasý bile rahatsýz ediyor. Ancak sivillerin hunharca katledildiði, kanlý ‘iþgal’ giriþimlerinin sürdüðü bir ortamda teröristle kucaklaþma görüntülerin halký galeyana getirme amaçlý olduðu ve ‘karþýlýksýz kalmamasý gerektiði’ konusunda çok net bir fikir birliði var. Bu yaklaþým, “AÝHM’in terör örgütlerine yakýn partiler (ETA-Batasuna-Ýspanya örneði gibi) hakkýnda verdiði kapatma ve yasaklama kararlarýna iliþkin içtihatlarý da dikkate alýnarak bazý BDP’lilerin dokunulmazlýðýnýn kaldýrýlmasý mümkün olabilir”þeklinde yorumlanýyor. Partileri kapatýlmayan BDP’nin bireysel siyasi cezaya karþý taraftar bulamayacaðý deðerlendiriliyor.
Baþbakan Erdoðan’ýn “TBMM açýldýðýnda gereken yapýlýr” sözleri buradan okunmalý.
Öte yandan, ‘teröre destek’ kapsamýnda BDP’liler hakkýnda açýlan, ancak ‘dokunulmazlýk’ nedeniyle soruþturulamayan dosyalarýn Yargýtay Baþsavcýlýðý’nca ele alýnmasý durumunda BDP’nin kapatýlmasýyla sonuçlanacak bir sürecin baþlamasýndan da endiþe ediliyor.