Selahaddin E. ÇAKIRGÝL
Selahaddin E. ÇAKIRGÝL
Tüm Yazýlarý

Pazar Yarenliði

*14 MAYIS 1950, NÝYE SÜKÛTLA GEÇÝÞTÝRÝLDÝ?

14 Mayýs 1950’nin 70. Yýldönümü, tarihî bir gün idi. Çünkü, 1923-1950 arasýnda 27 yýl süren diktatoryal rejim, o gün yapýlan seçimle, kýsmen de olsa sona ermiþ ve Ýsmet Ýnönü, Çankaya Köþkü’nün arka kapýsýndan gizlice çýkmýþtý.

Ama, 27 yýlýn dayattýðý ilke ve kanunlar hâlâ da bertaraf edilemedi. Halbuki, halkýmýz, o dönemi benimseyenlere hâlâ da, yüzde 20-25’ten fazla bir destek vermiyor.

Böyleyken, o günün 70. Yýldönümü, býrakalým özel kanallarý, TRT Haber programýnda bile, hatýrlanmadý.

***

2. Dünya Savaþý’nýn son demlerinde Amerika, savaþ sonrasýnda kurulacak Yeni Dünya Düzeni içinde yer almak isteyen devletlerin, Almanya ve Japonya’ya savaþ ilân etmesini þart koþmuþ, bir de ‘halklarý tarafýndan seçilmemiþ hükûmetleri muhatab kabul etmiyeceklerini’ açýklamýþlardý. Bunun üzerine, Türkiye de, Ocak-1945’de, Almanya ve Japonya’ya savaþ ilân etmiþti. ‘Bu çorbada bizim de bir fiske tuzumuz bulunsun’ efelenmesiydi, o..

Ve ardýndan da Demokrat Parti doðmuþtu, CHP’den.. Ama, girilecek demokratik süreçte, ‘kemalist-laik devrimlerin korunmasý’ konusunda Ýsmet Ýnönü ile Celâl Bayar arasýnda 1945 yýlýnda varýlan þahsî bir ahidleþmenin varlýðý, 50 yýl sonra 1995’te ifþa olunmuþtu. Bunun içindir ki, DP döneminin 10 yýllýk baþbakaný Adnan Menderes, 27 Mayýs 1960 Askerî Darbesi sonunda idâm olunmuþ, ama, o anlaþmanýn gereðince hareket ettiði için C. Bayar idâm edilmemiþ, 3 sene sonra da serbest býrakýlmýþtý.

Son 100 yýllýk siyasî tarihimizin bu çok önemli hadisesinin 70. Yýldönümü’nü TRT, halkýmýza niçin anlatmadýðýný nasýl izah edecektir?

*

***

*KENDÝ ASLÎ TERÝMLERÝMÝZLE KONUÞMAK..

*Sezai Karakoç aðabeyimizin eski basým bir kitabýndaki ‘saðcýlar ve solcular’ýn Ýslâmî temellere dayandýrýlmasý üzerindeki tartýþma devam ediyor.

Kimileri, ‘Bunlar Kur’an’daki tarifler..diyor.

Acaba?

Kur’an’daki, ‘Ashâb-ý Meymene’ ve Ashâb-ý Meþ’eme..’ terimleri, sahi, bugün siyasette kullanýlan ‘saðcýlar’ ve ‘solcular’ý mý anlatýyor?

1789- Fransýz Ýhtilali’nden sonra siyaset sözlüðüne girmiþ olan ‘droit/ sað’ ve ‘gauche/ sol’ terimleri, o ihtilâlin meclisinde, sýk sýk kavga eden Jakoben, Jironden vs. taraflarý yatýþtýrmak için, Meclis Baþkaný’nýn kendisine göre sað tarafta olanlara, ‘saðdakiler /droitiers’; sol tarafta olanlara da, ‘soldakiler/gauchistes..’ diye ikaz hitablarýnda bulunmasý, bizim dilimize kýsaca ‘saðcý’ ve ‘solcu’lar diye geçmiþtir. Ayrýca, Halbuki, saðdakiler kendilerine göre meclisin solunda, soldakiler de Meclis’in saðýndaydýlar.

Ancak, Meclis Baþkaný’na göre solda olan ‘jacobin’ler sert tartýþmacýlardý. Esasen, isimlerini de, ‘Dediðim dedik’ inatçýlýklarýyla bilinen eski bir ‘Katolik mezhebinin keþiþleri’nden alýyorlardý.

Bu siyasî terimlerle, ‘amel defterleri saðýndan veya solundan verileceði’ bildirilenler arasýnda ne gibi bir mantýkî bað vardýr?

Kendi dünyamýzý baþkalarýnýn terimleriyle, ya da baþka dünyalarý da kendi terimlerimizle anla(t)maya çalýþmamalýyýz.

***

*’AÇIK SÝYASET’, YANÝ, ‘GÝZLÝLÝÐÝN AÇIKÇA BEYANI’..

ÝP Reisesi Akþener, malûm partinin ‘PKK’nýn uzantýsý’ olduðunu nihayet keþfedebilmiþ. Ama, bunu üzerine, o uzantý partinin aðzý laf yapan ismi, SS Önder’in, ‘Seçim zamanýnda bize aracý gönderip ‘kiminle nasýl çalýþalým..’ diyen bir Ýyi Parti bize koordinat biçemez..’ demesiyle bir siyasî oyunun karanlýk tarafý fâþ oldu. Ama, bu sefer de, o ‘uzantý parti’nin aðýr toplarýndan Ahmed Türk, SS’i, ‘Siyasette bazý þeyler gizli kalmalý..’ diye eleþtirmekle, asýl büyük oyunu fâþ eyledi.

Bundan sonra o cenahýn herbir sözüne, bir gizli tarafýnýn olacaðýnýn itirafýdýr, bu..

***

VE, BÜLENT ARINÇ..

Bülent bey, ezândan sonra minarelerden Itrî‘nin ‘Tekbîr’inin ve ‘Salât-ý Ummiye’ okunmasýndan niçin rahatsýz olduðunu nasýl izah ediyor? Hayret.. Niceleri de gözyaþý içinde dinliyor.