Bazen içimde bir soru iþareti büyümüyor deðil, “Çocuklarýmýza verdiðimiz deðerler sistemi onlarýn ileride kendilerini mutsuz hissetmelerine neden olur mu?” diye. “Özgüven, özgüven!” diye karþýsýndakinin kafasýný gözünü yaran çocuklar yetiþtiren anne-babalarla dolu iken ortalýk, soru hayli yerinde görünüyor. Kerem, geçen yýl okula baþladýðýnýn ilk günlerinde bir þey yaþamýþtý mesela. Bir arkadaþý, kalemliðinin kapaðýný almýþ, “Bana sakýz alýrsan geri veririm!” demiþ. Kerem de benden sakýz parasý istemiþti. Neden istediði ortaya çýkýnca, “Peki oðlum, o arkadaþýnýn yaptýðýný öðretmenine söyledin mi?” deyince durmuþ, “Hayýr!” yanýtýný vermiþti. Nedenini merak ettim. “Öðretmenimin ona kýzacaðýný düþündüm!” demiþti. Ona çok çaktýrmasam da bu durum rahatsýz etmiþti beni. “Eðer çocuklar kýzýlacak bir þey yaparsa, öðretmenler kýzar. Bunda bir tuhaflýk yok” türünden bir þeyler söyledim. Öðretmeni yýllarýn tecrübesiyle tabii “Burasý okul. Burada doðru davranýþlarý öðretiyoruz. Bu gibi durumlarý benimle paylaþmaný istiyorum!” demiþti Kerem’e. Çýkýþta aramýzda þöyle bir konuþma geçmiþti.
- Sence arkadaþýnýn yaptýðý doðru mu?
- Hayýr, aslýnda o kapak benimdi.
- Peki sen ne hissettin arkadaþýn senden sakýz isteyince?
- Hakký olmadýðýný biliyordum ama ona hediye alabileceðimi düþündüm.
- Arkadaþlarýn senin istemediðin bir þeyi yaparsa, ne yapmayý düþünüyorsun?
- Sanýrým onlara bunu yapmaya haklarý olmadýðýný söyleyebilirim. Öðretmenime de söylerim.
- Kesinlikle çok iyi fikirler bunlar...
Bir örnek de Elvan’ýn yýl sonu gösterisinden. Çok güzel gösteriler sahneledi çocuklar; bale, halk oyunu, modern dans. Þahaneydiler. Çýkýþta kýzýma sarýldým. “Çok güzel dans ettin. Yapacaklarýný hiç unutmadýn. Hepiniz çok baþarýlýydýnýz” dedim. Beþ dakika sonra bir baþka veli kýzýna “En güzel sen dans ettin. En baþarýlý sendin!” deyince valla kulaklarýma kadar kýzardým. Þart mý yani her þeyin en güzelini, en iyisini yaptýðýný söylemek o çocuða? Ýleride ne tür tatminsizler yaþayacak, ne tür mutsuzluklar yaþatacak çevresine hiç aklýna gelmiyor mu acaba?
EBEVEYNLERÝN GÖREVLERÝ NEDÝR?
“Okula baþladýðýnda yaþadýðý sorunlarý tehditle, þantajla çözecek bir çocuk daha” dedim içinden. Çabuk bir deðerlendirme, hatta biraz önyargýlý olabilir. Ama okullarda artan zorbalýðýn, akran istismarýnýn da bir nedeni olmalý ve bunu aramak için de önce kendimize bakmalýyýz deðil mi? Hele de bu yýl, daha küçük yaþta okula baþlayacak çocuklar. Onlarýn karþýlaþtýklarý sorunlarý çözmeleri için nasýl yardýmcý olabiliriz? Okul baþarýsýný artýrmaya çalýþýrken, duygusal geliþimlerini ne kadar dikkate alýyoruz? Sosyal yönden uyumlu ve baþarýlý bir çocuk için anne babalarýn üzerine düþen görevler ne? Bu sorularýn cevabýný önümüzdeki hafta bir uzmandan alalým hep birlikte, ne dersiniz?
O ‘ennnnnnn’ baþarýlý çocuklarýn annelerine de Mazhar Fuat Özkan’ýn bir þarký sözüyle cevap verelim: “Peki peki anladýk!”
ANNENÝN AJANDASI
Doðuþtan engelli çocuklara kapý açýldý
Türkiye’de ilk defa kullanýlacak göz kontrolü teknolojisi, doðuþtan engelli çocuklara yeni bir dünyanýn kapýlarýný açýyor. Engelli çocuklar göz kontrol teknolojisi sayesinde bakýlan alanlar üzerinde, mouse ve klavye ile yapabildikleri iþlemlerin yaný sýra Tobii Technology’nin sunduðu özel yazýlýmlar sayesinde çeþitli komut ve uygulamalarý kolayca seçebiliyor.
Eskiden denizin altýna bakmak için kum kovalarýnýn altý delinirdi ya artýk buna gerek yok! Ýstanbul Forum, Ýzmir Optimum ve Ankara Kent Park Decathlon maðazalarýnda bulabileceðiniz Ublo dalýþ maskesiyle çocuklar baþlarýný suya sokmadan sualtý yaþamýný gözlemleyebilecek!
Eðlenceli tasarýmlarýyla dikkat çeken mOmma ise damlatmayan bardaðýyla bebeklerin beslenme saatlerini daha eðlenceli hale getiriyor. Anne göðsünden ilham alýnarak tasarlanan bu bardak týpký bir hacýyatmaz gibi. Böylece ürünün aðýz kýsmý yere deðmiyor ve hijyen sorununa yol açmýyor. Fiyatý 28.75 TL.