Suruç’taki intihar saldýrýsý, “dramatik siyasal olay” kategorisine girecek kadar önemli. Bu olayýn iki boyutu var. Ýlk boyut insani boyut. 32 gencimizin bombayla parçalanmasý ifadesi zor bir acý yarattý. Terörün en acýmasýz þekline þahit olduk. Olayýn ikinci boyutu ise siyasal. Bu patlama, yeni siyasal dinamikler üretebilecek potansiyelde bir olay.
Suruç olayýnýn siyasal anlamý þu: Suriye’nin kuzeyinde PYD ile DAÝÞ arasýndaki mücadelenin Türkiye sýnýrlarýnýn içine taþýnmasý. Hem PKK’nýn Suriye kolu olan PYD hem DAÝÞ Türkiye’den savaþacak insan gücü toplamaya çalýþýyor. Teorik olarak hem PYD hem DAÝÞ Türkiyeli deðil. Fakat hem bombayý patlatan intihar bombacýsý hem de bombayla bedenleri parçalanan gençler Türkiyeli. Suruç olayý, PYD ile DAÝÞ arasýndaki çatýþmalarýn Türkiye’ye yansýmalarýnýn bizi ne kadar zora sokabileceðini ikinci kez gösterdi. PKK/PYD ile DAÝÞ arasýndaki þiddet sarmalýný, Türkiye dýþýnda tutabilmenin yollarýný bulmalýyýz.
Pankürdizmin Türkiye’ye maliyeti
PKK siyasal çizgisindeki Kürt Hareketi’nin bu dönemdeki en büyük önceliði Suriye kuzeyinde bir toprak parçasýna egemen olmaya devam etmek ve bu alaný büyütmek. Bu amaçlarý için de bu süreçte oluþan tüm siyasal dinamikleri hýzla Türkiye’ye taþýyorlar. Bunu en son 6-7 Ekim Olaylarý’nda görmüþtük. Kobani duyarlýlýðý Türkiye’de 50 kiþinin ölümüne yol açan süreci tetiklemiþti. Aslýnda benzer bir durumun daha büyük hali ile karþý karþýyayýz. Suruç’taki bu vahþi saldýrý, hýzla Türkiye içinde yeni gerilim hatlarýna dönüþtürülüp, yeni siyasal mevziler kazanmaya dönüþtürülüyor.
HDP barýþ kelimesiyle çatýþma çaðrýsý yapýyor
Kürt siyasal hareketi, dilinden barýþ sözcüklerini düþürmese bile, her þeyi çatýþarak, terör yöntemlerini de kullanarak elde etme geleneðine sahip realist bir hareket. Terörü barýþ kelimeleri ile meþrulaþtýrmaya çalýþýyorlar. Yaptýklarý her türlü þiddeti barýþ adýna yaptýklarýný söylüyorlar. PKK/KCK/HDP çizgisi, insanlýk tarihinde en fazla barýþ kelimesini kullanarak þiddet ve terör uygulayan hareket olmayý hak ediyor. Kendilerini o kadar “mutlak iyi ve mutlak masum” görüyorlar ki, iyi adýna ne varsa onlara ait psikolojisindeler. Bu sebeple de en masum kelime olan “barýþý” onlarýn tapulu malý gibi kullanýyorlar. Garip olan þu ki, barýþ kelimesini kullandýklarýnda kendileri dýþýndakiler yeni bir þiddet dalgasý mý geliyor diye korkuyor.
Siyasal gerilimin kazananý olacaðýný düþünüyor
PKK/KCK/HDP çizgisi, siyasi gerilimin yükselmesinden çekinmiyor. Gerilimin yükselmesinden kaybedecek þeyleri olmadýðýný düþünüyorlar. Devletin gerilimi kendileri kadar yükseltmeye cesaret edemeyeceði kanaatindeler. Eðer ellerini yükseltirlerse, devletin geri adým atacaðýný düþünüyorlar. Çatýþma ortamý olursa da, Kürtlerin kendi lehlerine daha fazla konsolide olacaðýný düþünüyorlar. Uzun süredir gerçekleþtiremedikleri “þehir ayaklanmalarý” için fýrsat doðacaðýný var sayýyorlar. Bu sebeple itidal çaðrýlarý yerine hep silahlanma, sokaða çýkma çaðrýlarý yapýyorlar. Fakat, bu sefer þiddeti yeniden baþlatanýn devletin deðil, kendilerinin olduðu gerçeði var. Çözüm süreci yeniden “bilek güreþi dönemine” girerse, ki o yöne gidiyor, kendileri daha fazla zarar gören taraf olabilir.
Ceberut olmadan nasýl etkin devlet olunur?
6-7 Ekim Olaylarý’ndan sonra Suruç patlamasý da, bu türden dramatik siyasal olaylarý önleme veya sonrasýnda süreçleri yönetebilmenin ne kadar önemli olduðunu ortaya koydu. Gözler akýllý ve etkin bir devlet aradý. Gündelik hayatýn güvenliðini devlet saðlamadýðýnda boþluðu meþru olmayan güçler dolduruyor. Devletin ceberut olmadan, demokrasinin sýnýrlarý içinde, siyasal olaylarý etkin bir þekilde kontrol edebilmesi gerekiyor. Devletin güvenlik saðlamada yetersiz kaldýðý görünümü, dramatik siyasal olaylar üretmeyi strateji olarak benimsemiþ kesimleri cesaretlendiriyor. Geniþ halk kitlelerinde ise devlete ve hükümete karþý güvensizliði besliyor. Güvenliðimiz için PKK/PYD ile DAÝÞ’in topraklarýmýzda hesaplaþmasýna müsaade etmemeliyiz.