PKK sorununun tartýþýldýðý çerçeve beni hep rahatsýz edegelmiþtir.
Gezi meselesinin tartýþýldýðý çerçeve de bana PKK meselesine senelerce devletlü kesimin yaklaþýmýný çaðrýþtýrýyor ve itiraf edeyim, bir parça rahatsýz ediyor.
PKK meselesinin ve Gezi olaylarýnýn benzer yönleri ne olabilir?
PKK büyük bir silahlý teþkilat, büyük ölçüde küresel uyuþturucu ticareti süreçlerinin bir parçasý, bu çapta bir silahlý teþkilatýn, hangi ülkeler olduðunu net bilemem, büyük devletlerin istihbarat teþkilatlarýyla iliþki içinde olmadýðýný söylemek mümkün deðildir.
Bu açýdan baktýðýnýzda, eski devletlü söylem PKK sorunu ile yabancý istihbarat teþkilatlarýný hep beraber düþündü, bu analiz düzeyi kýsmen doðru, kýsmen yanlýþ, en azýndan yetersiz idi.
Ama, yabancý istihbarat teþkilatlarýnýn konuya ilgisinden baðýmsýz olarak, ülkemizde elli bin kürt genci daða çýktý, önemli bir bölümü yaþamýný yitirdi, ama bu durum PKK’ya yeni katýlýmlarý engellemedi.
Devletlü zihniyet, eski Türkiye zihniyeti meseleye yaklaþýmýnda yabancý istihbarat teþkilatlarýna odaklanacaðýna elli bin kürt gencinin, makul olalým, küçük bir kýsmýnýn kandýrýlmýþ, aldatýlmýþ olduðunu kabul etsek bile, daðdaki beþ bin kiþilik PKK kadrosunun neden yaklaþýk on kere sýfýrdan yenilendiðine odaklansa idi, muhtemelen konuyu bugüne kadar getirmez idik.
Yabancý istihbarat teþkilatlarýnýn konuya dahli mutlaka gerçektir ama elli bin kiþinin daða çýkmasý daha da gerçektir, hiçbir istihbarat teþkilatý da elli bin genci daða çýkaramaz.
Gezi olaylarý PKK meselesi ile, kürt meselesi ile mukayese edilemeyecek kadar önemsiz bir konudur ama yine de önemlidir.
Ýstihbari bilgilerim sýfýr mertebesindedir ama birileri bana Gezi olaylarýnýn arkasýnda yabancý istihbarat teþkilatlarýnýn, farklý çýkar gruplarýnýn olduðunu söylerse, buna a priori itiraz etmem, muhtemeldir, arka planda birileri, benim aklýmýn eremeyeceði gerekçelerle ve yöntemlerle, ülkemizdeki siyasal iktidara tuzak kurmuþ olabilir.
Suriye politikamýz, Mýsýr’da sandýk sonuçlarýna verilen destek, kürt meselesinde çok önemli barýþ giriþimi ortada iken birilerinin de Türkiye’de siyasi iktidarý destabilize etmek istemiþ olmalarý ihtimaliyat hesaplarýnda bir yerdedir.
Ama, bir de, Gezi olaylarýna katýlan azýmsanamayacak kadar insan, genç vardýr.
Bunlarýn bir bölümü görevli dahi olabilirler ama bu “görevli olma” durumunu çok geniþletirsek büyük bir siyasi hata yaparýz, esas siyasi tuzak da bu olabilir.
Türkiye’ye karþý birilerinin tuzak kurmuþ olmalarý muhtemeldir ama bu tuzak meselesi aðýrlýklý olarak MÝT’in görev alanýna giren bir konudur, mutlaka önlemler alýnmýþtýr, karþý hamleler düþünülmüþtür, en azýndan öyle olmasý gerekir.
Ancak, daða çýkan her kürt gencinin kandýrýldýðý savý ne kadar yanýltýcý ise, Taksim’e, Beþiktaþ’a çýkan herkesin de kandýrýlmýþ olduðu savý o kadar yanýltýcýdýr.
Toplumun, seçmenin yüzde on beþi dolayýnda bir kesimde ciddi bir rahatsýzlýk olabilir, bu oran siyasal iktidar için önemli olmayabilir, muhtemelen siyasal iktidar aðzýyla kuþ tutsa AK Parti’ye oy vermeyecek bir kesimdir bu ama MÝT yabancý istihbarat birimlerinin kurduðu tuzaklarla ilgilenir iken, siyasal iktidarýn asli görevi, kendi seçmeni olmasa da, bu kesimin taleplerinin demokratik hukuk devleti ilkeleriyle uyumsuz olduðu düþünülse de, her memnuniyetsizlikle en sonuna kadar ilgilenmek, nedenlerini araþtýrmak, yapýlabilecek bir þey varsa yapmaktýr.
Memnuniyetsizlik izhar eden vatandaþ sayýsý bir kiþi bile olsa durum deðiþmemelidir.
Gezi olaylarýna katýlan kiþilerin itiraz konularý ile kürt meselesini mukayese etmek kürtlere büyük haksýzlýk olabilir, önem dereceleri bir açýdan mukayese bile edilemeyebilir ama baþka bir açýdan da belki hoþnutsuzluk hiyerarþisi yapmanýn demokratik olmayacaðý da söylenebilir.
Gezi olaylarýnýn içeriðinin, düzenleyenlerin, katýlanlarýn ötesinde büyütüldüðü kanýsýndayým.
Türkiye ancak demokratik kitle partileri tarafýndan yönetilebilecek bir ülkedir; bu partilerin olmaz ise olmazý da her memnuniyetsizliðin sonuna kadar üzerine gitmektir.
Komplolar var ise, neden olmasýn, býrakýn devletin istihbarat örgütleri bunlarla ilgilensin.
Siyasetçi de kendi iþini yapsýn, sýfýr dýþlama ilkesi ile, her vatandaþý potansiyel seçmeni görsün ve nitelikli kamu hizmeti oltasý ile peþine düþsün.