AK Parti ile CHP arasýndaki diyalog toplum genelinde olumlu bir hava oluþtururken, PKK canibinin kimyasý bozulmuþ durumda. PKK, BDP’ye racon keserek ‘aman ha, çözüm giriþimlerine kanma’ mesajý veriyor.Cemil Bayýk, bu süreçte çözümden söz etmenin, hatta bu tartýþmalara kulak kabartmanýn kendini kandýrmak ve tasfiye politikalarýna alet olmak anlamýna geleceðini söylüyor, her alanda mücadelenin artýrýlmasý gerektiðini vurguluyor, bunun dýþýnda her düþünce ve eðilimin ‘gaflet’ olacaðý yönünde ahkam kesiyor.
Hükümetin çözüm odaklý adýmlar atmasý ve siyasi düzlemde diðer partilerle iþbirliði geliþtirmesi, PKK’yý adeta çýldýrtýyor. Terör örgütü, son dönemde her alanda ciddi sýkýþmalar, daralmalar, çöküþler yaþýyor. Ýmralý irtibatýnýn kesilmesi, güvenlik güçlerinin operasyonlarýnýn hýz kazanmasý, KCK’nýn lojistik desteðinin azalmasý, Kuzey Irak yönetiminin farklý perspektife bürünmesi, PKK’yý her alanda zorluyor.
Güvenlik güçlerine yönelik ciddi eylemler gerçekleþtiremeyen ve gözü korkan örgüt, son dönemde sivilleri, savunmasýz kesimleri hedef alarak veya uzaktan kumandalý bombalý saldýrýlar gerçekleþtirerek varlýðýný koruduðunu göstermeye çalýþýyor. Bölgedeki yatýrýmlarda çalýþan iþçileri, yurt öðrencilerini, AK Parti teþkilatlarýný, evine dönen yalnýz güvenlik mensuplarýný hedef alýyor, az kayýp vereceði eylemlerle ayakta kalmaya çalýþýyor. Teknolojik geliþmeler ve istihbarat imkanýnýn artmasý, örgütün planlý ve kapsamlý saldýrýlar yapma ihtimalini oldukça düþürmüþ durumda.
Bahçeþehir Üniversitesi’nin Uluslararasý Güvenlik ve Stratejik Araþtýrmalar Merkezi’ne (BÜSAM) göre örgütün yazla birlikte eylemlerini artýrma çabasý þu sebeplere dayanýyor:
1. Anayasa sürecinde örgütsel taleplerin karþýlanmasý için baský oluþturmak.
2. Öcalan’ýn örgütü yönlendirme kapasitesini yitirmesiyle örgüt içinde yaþanan inisiyatif ve liderlik mücadelesinin kýzýþmasý.
3. Suriye’deki durumu istismar ederek alan kazanma çabasý.
4. Uludere istismarýyla sýkýþýk durumu aþma gayreti.
PKK türü terör örgütleri için eylem yapmak, cansuyudur. Çok farklý gerekçelerle örgütün eylem yapmasý, kendisini göstermesi, etkinliðini koruyabilmesi gerekir. Bu gerekçeler þöyle özetlenebilir:
- Örgütün bütünlüðünü ve motivasyonunu koruyabilmek.
- Sempatizan kitleyi, siyasi uzantýlarýný ve þehir milislerini etkileyebilmek.
- Rakip, muhalif ve muarýz kitle üzerinde oluþturulan baský ve korkuyu sürdürebilmek.
- Devleti müzakereye zorlamak, kendi hedeflerine yönelik tavizkar noktaya çekebilmek.
- Reformlarla Kürt meselesini rahatlatacak adýmlar atan hükümeti zor durumda býrakmak, kendi projesi dýþýnda gerçekleþecek demokratik atýlýmlarý zora sokmak, kamuoyu algýsýný olumsuz etkilemek.
- Siyasi iktidarý baský altýnda tutmak.
- Terör olaylarýnýn ürettiði acý ve maðduriyetler üzerinden halkýn devlete düþmanca hisler geliþtirmesini saðlamak.
Þubat ayýndan itibaren kitlesel ve kapsamlý eylemler gerçekleþtireceði varsayýlan terör örgütünün bunu baþaramadýðýndan þehir merkezlerindeki sivillere yönelik saldýrýlar gerçekleþtirmesi tam ters etki yapýyor, ciddi bir meþruiyet sorgulamasýna sebep oluyor. BÜSAM’ýn da vurguladýðý gibi ‘örgütlü planlý saldýrý’ gerçekleþtirmekte zorlanan örgütün ‘irrasyonel-tepkisel misilleme saldýrýlarý’ gerçekleþtirebilmesi de mümkündür. Bu durum, örgütün daha fazla kaybetmesine sebep olacaktýr.
Diyalog ve müzakere giriþimlerinden tedirgin olan PKK’nýn hükümetin yeni dönemde atacaðý demokratikleþme adýmlarý karþýsýnda daha fazla teröre sarýlmasý kuvvetle muhtemeldir. Bu noktada þu hususu iyi bilmek gerekiyor: Hükümet bugüne kadar teröre raðmen vatandaþlarý için gereken adýmlarý nasýl attýysa bundan sonra da atacaktýr. Terör, hiçbir zaman demokrasiyi geriletemeyecek, reformlarý geciktirecek bir mazeret olamayacaktýr. Terör üzerinden siyaseti dizayn etmek artýk mümkün deðildir. PKK’nýn tüm sabotajlarýna raðmen Kürtlerin haklarýný geliþtirmenin gayreti içinde olan hükümet, yeni adýmlarla yoluna devam edecektir.