Pratik aile siyasetimiz

Cumhurbaþkaný Erdoðan Türk aile yapýsý çöküyor dedi. TÜÝK'in 2023 yýlýndaki verilerine göre Türkiye'de doðum oraný 51.5 civarýnda. Bütün dünya ile mukayese edildiðinde bile son yýllarda Türk ailesinde boþanma oraný en yüksek ülke. Gençler zaten hýzla geç evlenmeye yöneliyorlar.

Muhafazakâr düþünce ve muhafazakâr siyaset aile kurumunu önemser. Fakat Türkiye pratiðinde þok geliþmeler yaþanýyor. 24 yýldýr muhafazakâr siyaset yönetiyor. Ýlk defa Aile Bakanlýðý kuruldu. Ýdeal olanla reel olan arasýnda büyük bir paradoks var. Elbette bütün dünyada ailenin çözülmesine doðru bir eðilim var. Küreselleþme ile beraber Türkiye çok daha fazla dünyanýn egemen süreciyle uyumlu hale geliyor. Bunun da etkisi olduðundan kuþku yok. Fakat yine de aile sorunlarýnýn yükseliþ hýzý þaþýlacak düzeyde.

Hükümet aile konusundaki kötü durumun farkýnda. En yetkili insanlar bundan bahsediyor. Bu açýdan olumlu bir durum var. Çünkü sorunlarýn farkýnda olmak onlarla ilgili çözüm arayýþlarýna da duyarlý olmak demektir. Bu açýdan avantajlýyýz. Fakat bununla bitmez.

Neler yapýlmalý?

Öncelikle çok ciddi bir þekilde ailenin gidiþatýnýn fotoðrafýný çekecek araþtýrmalar yapýlmalý. Burada sadece istatistiksel rakamlarý toplamadan bahsetmiyorum. Ailenin toplum içindeki durumunu anlamayý saðlayacak yetkin araþtýrmalardan bahsediyorum. Bu araþtýrma verileri üzerinde düþünen, yorum yapabilen, kavramlaþtýrma yapabilen ve çözümlere yardýmcý olacak sonuçlar çýkarabilen yetkin sosyologlar, psikologlar ve psikiyatrlar olmalýdýr. Düþünme yetkinliði olan bilim insanlarý bunu yapabilir.

Bu araþtýrma verilerinden elde edilen gözlemler ve sonuçlarla beraber aile politikasý geliþtirilmelidir. Türkiye, nasýl bir aile beklentisi içerisinde ise ona göre yeni bir aile politikasý inþa etmelidir. Bir aile siyasetimiz olmak zorunda. Güne, partiye ve hükümete göre deðiþmeyen bir politikasý. Ailenin pratik sorunlarý çözülmeye çalýþýrken yapýlan kurumsal düzenlemeler buna göre gerçekleþmeli. (2004 yýlýnda, Baþbakanlýða baðlý aileden sorumlu bakanlýk toplantýlarýna çaðrýldýðýmda her zaman bunu dile getirmiþtim).

Milli Eðitim Bakanlýðý ilkokuldan lise son sýnýfa kadar sosyal hayat, din dersleri gibi metinlerle ilgili kitaplarda bu aile politikasýný yansýtacak materyaller, imgeler, söylemler iþlemeli. Ýletiþim Baþkanlýðý aile ile ilgili seferberlik düzenleyerek bütün medya kuruluþlarýný Türk ailesinin geleneksel kodlarýný destekleyen ve yeniden üreten yayýnlar konusunda uyarýlarda bulunmalý ve programlar yapmalý. RTÜK, bizzat kurucu metninde yer alan Türk ailesini koruma rolünü sadece rakip gördüðü medyaya karþý deðil, hepsine karþý eþit oynamalý.

Üniversitelerde sosyoloji, psikoloji, sosyal hizmet bölümlerinde aile ile ilgili araþtýrma, çalýþtay, sempozyum ve projelere ek bütçeler ayrýlmalý. Aile araþtýrma merkezleri özerk, kendi bütçesi ve kadrosu olan yapýlar olarak kurulmalýdýr. Bu merkezlerde bilimsel araþtýrmalar kadar üniversite öðrencilerine yönelik pratik ve uygulamalý çalýþmalar da yapýlmalý.

Yerel yönetimler, aile merkezli araþtýrma ve uygulamalara daha fazla bütçe ve imkânlar oluþturmalý. Doðrudan ailelere yönelik pratik çalýþmalar yapmalýdýrlar.

Sivil toplum kuruluþlarý, hevesleri geldiði ve iktidarýn gözüne girmek için deðil, bir çalýþma alaný ve birimi olarak aile faaliyetlerinde bulunmalýlar. Yerel ve merkezi idare bu yapýlara fon saðlamalýdýr. Bunun için söz konusu aile proje ve faaliyetlerinde sosyolog, psikolog ve sosyal hizmetli istihdam þartý getirilmelidir. Aksi halde bu fon destekleri yapýlmamalýdýr.

Bugün yaþanan sosyal çürümenin birçok boyutu aile ile alakalý. Þiddet ve intihar, çeteleþme, gençlik arasýnda yayýlan gayri meþru iliþki ve doðan sorunlar, yaþlýlarýn sosyal ölümü, boþanma gibi. Bunlarla baþa çýkmanýn yolu aileyi ýslaha yönelik yeni bir aile siyasetin geliþtirilmesinden geçer.