RobInson’u birazcýk keçileþtirdik

Karikatürist Gürcan Yurt, çok sevilen Robinson Crusoe karakterini sinemaya uyarladý. Serhat Kýlýç, canlandýrdýðý Robinson’u keçileþtirdiðini, hatta birazcýk keçiyi andýran gýrtlak sesi kullandýðýný söylüyor.  

Sonunda bu da oldu: Robinson Crusoe, Türk sinemasýna uyarlandý. Gürcan Yurt’un karikatürlerinden yola çýkarak filme çektiði yapýmýn baþ rolünde Serhat Kýlýç yer alýyor. Filmin finalindeki þarkýnýn sözlerini de yazan baþarýlý oyuncu, Robinson’u kýsaca þöyle özetledi: “Yalnýzlýk sadece Yaradan’a mahsustur”

- Senaryoda sizi ne etkiledi?

Senaryodan çok beni Daniel Defoe’nun klasiði Robinson Crusoe’su ve Gürcan Yurt’un bunu, orijinalini çok bozmadan Türkleþtirmekteki baþarýsý etkiledi. Ayrýca ýssýz adada iki karakterle bunu 17 yýl boyunca sürdürebilmesi de ilginç geldi.

- Senarist ve yönetmen Gürcan Yurt ile karakterinizin yazýmýnda iþbirliði yaptýnýz mý?

Evet. Gürcan Yurt’la 4-5 ay boyunca sýk sýk buluþup konuþtuk. Hatta en çok Gürcan Yurt, Robinson’un daha yaþlý, daha bezgin, daha aðýr, daha boþ vermiþ, iþte daha gýrtlaktan konuþan ve daha yabani olmasýný istedi. Ama bir taraftan bu, içinde komedi öðeleri barýndýran bir karikatür uyarlamasýnýn temposunu düþüren bir þey. Burada ayar tutturmaya çok çalýþtýk. Küfürleri elimizden geldiðince çok temizledik, herkes ailece oturup izleyebilsin diye çok uðraþtýk. Biz tanýþtýðýmýzda, konuþtuðumuzda yedi draft vardý; çekime girerken 12 draft  olmasý lazým. Son birkaç draftta birlikte çalýþtýk.

- Robinson Crusoe karakterini Türk izleyicisi için yerelleþtirirken ne gibi deðiþiklikler ve rolünüze hazýrlanmak için ne gibi çalýþmalar yaptýnýz

O bizim her þeyi üstten alan, daha komik tarafýndan bakan gözümüz... Birazcýk keçileþtirdik onu. Bizde hakikaten ‘Üzüm üzüme baka baka...’ durumu vardýr. Keçiyi andýran gýrtlak sesi koyduk. Bunlarýn çoðu  orada çalýþýrken çýktý. Ayrýca bu karakter zaten Gürcan Yurt’un karikatüründe yerelleþmiþ. Robinson Ýngiliz, Hýristiyan ama karikatürde ‘Hasbinallah’ diyebiliyor. Türk aðzýyla konuþturuyor. Güzelliði de burada zaten, karikatür bu.

- Sizi televizyon dizilerinde daha çok komedide izlerken; Nokta, Veda, Kýþ Uykusu filmlerinde rol aldýnýz.   Sinemada komedi yapmanýzýn sebebi nedir?

Komedi filminde oynamamak gibi bir durumum olmadý, öyle denk geldi. Tiyatrodan gelen bir þey; birazcýk da maymun iþtahlýyým farklý roller oynamak ve farklý kimliklere bürünmek konusunda. Herhalde bir karikatür uyarlamasý ancak bu kadar emniyetli olabilirdi.

KOMEDÝDE BÝRAZ ‘SIÐ’IZ

- Türk sinemasý özellikle günümüzde korku ve komedi türü üzerinde ayakta duruyor. Yeþilçam’ýn trajikomik komedisini düþünürsek 2000 yýlý sonrasý absürt komediyi nasýl deðerlendirirsiniz?

Korku türünde hala çok fazla yol aldýðýmýzý düþünmüyorum. Kostüm, makyaj, özel efektlerde çok yol almýþ olabiliriz ama korku/gerilim türünü daha tam uygulayabildiðimizi düþünmüyorum. Komedi de birazcýk sýð olduðumuzu düþünüyorum. Dünyada birçok ülkede olduðu gibi, bizde de özellikle bu giþeye oynayan skeç komedisi salgýný çok ciddi yükseldi. Absürt komedinin kendine yeterince yer edinebildiðini düþünmüyorum ama yine de umutluyum.

- Robinson’u daha seyretmedim ama sanýyorum biraz protest bir film.

Gürcan Yurt’un bunu anlatmasý daha doðru tabii ama konuþtuðumuz kadarýyla; özellikle Victor karakterinin her canlýdan birer çift alýp, yelkensiz bir gemiyle kadere doðru açýlmasý ve “Yozlaþan insanlýðýn tufanýndan kaçýrýp getirdim onlarý” demesi aslýnda Gürcan Yurt’un bu film üzerinden topluma yaptýðý eleþtirilerden biri bence. Biz de elimizden geldiðince bunun altýný çizeceðimiz yerlerde duraklamaya gayret ettik.

TÝÞÖRT ÝSTEDÝM TERLÝK GELDÝ

- Filmin çekimleri yurtdýþýnda yapýldý. Tecrübenizi bize aktarabilir misiniz? Sette nasýl bir farklýlýk vardý?

Elbette çok fazla farklýlýk vardý. Setteki herkes Ýspanyolca konuþtuðu için epey sýkýntý yaþadýk. Yani tiþört istiyorsun terlik geliyor; tarak istiyorsun cýmbýz geliyor... Bunun gibi sorunlar yaþadýk. Ama çok da önemli deðil hepimiz için bambaþka tecrübeler olarak geri döndü.

JENERÝKTEKÝ  ÞARKIYI ES GEÇMEYÝN

- Ýzleyicilerin filmde özellikle dikkat etmesini izlediðiniz bir þey var mý?

Filmin müziðini es geçmesinler. Jenerikteki Yalnýzlýk Sadece Yaradan’a Mahsus þarkýsýný dikkatle dinlesinler. Sözlerini ben yazdým. Cem Öget harika müzikler yaptý, bunu es geçmesinler.