RTÜK’ün FETÖ karargahýna dönüþtüðüne bir örnek!

TÜRKSAT, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na gönderdiði 12.05.2015 tarih ve 21454 sayýlý yazýsýnda, Ankara Cumhuriyet Baþsavcýlýðý Anayasal Düzene Karþý Ýþlenen Suçlar Bürosu’nun 27.04.2015  tarih ve 2014/114240 saylý yazýsý kapsamýnda yayýn yapan TV/radyo kanallarý ile ilgili gerekli incelemenin yapýlmasýný talep ediyor.

Bahsi geçen Ankara Cumhuriyet Baþsavcýlýðý Anayasal Düzene Karþý Ýþlenen Suçlar Bürosunun yazýsýnda ise “paralel devlet yapýlanmasý olarak isimlendirilen terör örgütü hakkýnda silahlý terör örgütü kurmak ve yönetmek, hükümeti yýkmaya teþebbüs etmek, Anayasal düzeni zorla ihlal etmek, suçlarýndan dolayý hali hazýrda soruþturmalarýn sürdüðü, Ýstanbul Cumhuriyet Baþsavcýlýðýnca þüpheli Fethullah Gülen hakkýnda Silahlý Terör Örgütü kurmak ve yönetmek, siyasi ve askeri casusluk yapmak, hükümeti ortadan kaldýrmaya ve görev yapamaz hale getirmeye teþebbüs suçlarýndan dolayý soruþturmalarýn yürütüldüðü söz konusu örgütün çaðrý ve faaliyetlerinin ellerinde bulunan basýn ve yayýn organlarý eliyle verildiði, bu faaliyetler ile basýn yayýn organlarý kullanýlarak kitlesel olarak örgütlü yapýnýn bir arada tutulmaya çalýþýldýðý, örgütün yöneticisinin açýklama ve propagandalarýna yer verildiði çeþitli programlarda terör soruþturmasýnda yer alan savcý ve hakimlerin hedef gösterilip, tehdit edildikleri, topluma kin ve nefret yükleyen eleþtiri ve sýnýrlarýný aþan açýklamalar yapýlýp programlarýn defalarca tekrarlanarak yayýnlandýðý, bu iþler yapýlýrken devletin imkanlarýndan istifade edildiði belirtilerek devlete ait imkanlarý kullanan ve yayýn yapan bu örgütün elindeki televizyonlar, radyolar ve internet siteleri, devlete ait uydulardan yayýn yapan her türlü görsel ve basýlý yayýnlarýn topluma ulaþtýrýlmasýnda devlet imkanlarýnýn engellenmesi için gereðinin yapýlmasý isteniyor.

TÜRKSAT’ýn yazýsýna cevaben RTÜK 16.06.2015 tarih ve 1174-8667 sayýlý yazýsýnda, “Üst Kurulumuzca 6112 sayýlý Kanun ve ilgili mevzuat kapsamýnda, medya hizmet saðlayýcý kuruluþlar hakkýnda yayýn ilkelerine aykýrýlýðýn tespiti halinde gereði ona göre saðlanmakta olup, Ankara Cumhuriyet Baþsavcýlýðýnýn þirketinize muhatap söz konusu talebin karþýlanýp karþýlanmamasý hususunun ise Þirketinizin inhisarýnda bulunduðu ve bu nedenle þirketinizce deðerlendirilmesinin gerektiði” þeklinde cevap veriyor.

TÜRKSAT’ýn yazýsý RTÜK’e Hukuk Müþaviri ve Genel Müdürünün imzasýyla gelmesine raðmen dönemin Baþkaný Davut Dursun bu yazýyý RTÜK Hukuk Müþavirinden gizleyerek yazýyý Baþkan Yardýmcýsý Ýlker Ilgýn ve Ýzleme Deðerlendirme Dairesi Baþkaný Emir Ulucak’a havale ediyor.

Cevap yazýsýnda Üst Kurul Ankara Cumhuriyet Baþsavcýlýðýnýn söz konusu talebin karþýlanmasý hususunda yetkinin TÜRKSAT’ta olduðunu bildirmiþ olmasýna karþýn bu konudaki kendisine mevzuatýn tanýdýðý yetkileri kasýtlý olarak kullanmamýþtýr. 6112 sayýlý Kanunun 8. maddesinin 1. fýkrasýnýn (a) bendinde “Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin varlýk ve baðýmsýzlýðýna, Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüðüne, Atatürk ilke ve inkýlâplarýna aykýrý olamaz” düzenlemesi ayný maddenin (b) bendinde “Irk, dil, din, cinsiyet, sýnýf, bölge ve mezhep farký gözeterek toplumu kin ve düþmanlýða tahrik edemez veya toplumda nefret duygularý oluþturamaz” düzenlemesi yer almaktadýr. Adý geçen Kanunun 32. maddesinin 5. fýkrasýnda ise “8. maddenin birinci fýkrasýnýn (a) ve (b) bentlerindeki ilkelere aykýrý yayýn yapýlmasýný müteakip verilecek yaptýrým kararýnýn tebliðinden itibaren bir yýl içinde ayný ihlalin tekrarý halinde, medya hizmet saðlayýcý kuruluþun yayýnýnýn on güne kadar durdurulmasýna; ikinci tekrarý halinde ise yayýn lisansýnýn iptaline karar verilir” düzenlemesine yer verilmiþtir. Bu durumda, RTÜK malum kanallar için her þeyden önce Kanunun 8. maddesinin a ve b bentlerini ihlalden dolayý ceza verir ve yayýnlar sürekli olarak yapýldýðý içinde savcýlýk yazýsýndan bu yana lisans iptaline gidebilirdi.

Uydudan yapýlan yayýnlarýn iletilmesinde yetki TÜRKSAT’ta diyen RTÜK karasaldan yapýlan yayýnlar için bu zamana kadar herhangi bir iþlem yapmadýðý gibi daha kolay yayýn yapmalarý için elinden gelen imkanlarý sunmuþtur. Örneðin Yumurcak Yayýncýlýk Hizmetleri A.Þ. unvanlý yayýn kuruluþuna 2011 yýlýnda lisans ücreti alýnmadan yayýn hakký verilmiþ ve diðer kuruluþlarýn ancak altý eþit taksitle ödeme yapmalarý halinde yapabildikleri yayýný bu kuruluþ bir ücret ödemeden beþ yýl süre ile yapmýþtýr.