Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Sağlıklı alışverişin püf noktaları

Selahattin DÖNMEZ tüm yazıları

Sağlığımız için tükettiğimiz besinlerin kalitesi ve tazeliği önemlidir. Besinleri satın alırken içeriğindeki yağ ve tuz oranı gibi hususlara dikkat etmeliyiz.

BESİN kanunlarında öngörülen temel ilke, tüketicinin sağlıklı besinlerle dengeli beslenmesi, güvenli besinin üretilmesinin sağlanması ve besin satın alırken aldatılmasının önlenmesidir.

-Alışveriş listesi: Alışverişe listesi hazırlamak  kolaylık sağlar. Günlük, haftalık ve aylık satın alınacak besinleri sınıflandırmak gerekir. 

-Piyasa fiyat araştırması: Beslenmeye ayrılan para bilinmeli, fiyatları araştırılmalıdır. 

-Besin seçimi: Sağlıklı beslenmek için saflaştırılmamış ve zenginleştirilmiş tahıl ürünleri  vemümkün olduğunca yağ içeriği az olan besinler tüketilmelidir.Ürün etiketindeki beslenme değeri tablosundaki yağ miktarına bakılmalıdır. Bazen bir etiketi üzerinde yüzde 50 den daha az tuzlu olarak tanıtılabilir. Ancak ürün az tuzlu demek değildir, çünkü bu ürünün tuzu azaltılsa bile kendisi doğal olarak tuz kaynağı olabilir. Etiketteki sodyum miktarına bakılmalıdır.

-Kriter besine göre değişir: Etlerde tazelik,  yağ oranı, damgasının olup olmaması. Yumurtada kabuk temizliği,tazeliği ve büyüklüğü in-celenir. Tahıllarda, kurubaklagillerde küflenme, böceklenme, yabancı madde oranı, gibi kriterler vardır. Meyve ve sebzelerde tazelik, canlılık,  çamur, toz, toprak, yabancı otların bulunup  bulunmaması, kereviz, patates, soğan vs. taze sebzelerde büyüklük durumu incelenir.