Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Sağlıklı yaşamın 5 altın kuralı

Selahattin DÖNMEZ tüm yazıları

Kendinizi bitkin hissediyor, vücut direncinizin düştüğünden yakınıyorsanız muhtemelen sağlıklı yaşamın 5 altın kuralını bilmiyorsunuz.

1. DOYMUŞ YAĞ ASİTLERİ VE ŞEKER TÜKETİMİNİ AZALTIN

Sağlıklı yaşam için yağlar önem taşır. Önemli olan besinlerle vücudumuza aldığımız yağın çeşitleridir. Satın aldığınız bir besinin etiketinde; 100 gram ürün içerisinde 20 gramdan fazla yağ varsa ve bunun 5 gramı doymuş yağlardan geliyorsa bu besin çok yağlı, 3 gramdan daha az yağ içeriyorsa ve bunun 1 gramdan azı doymuş yağlardan geliyorsa bu besin az yağlıdır.  Eğer aldığınız üründeki yağ miktarı 3 ile 20 gram arasında ise bu besindeki yağ miktarı kabul edilebilir sınırlar içersindedir. Şeker ve şekerli besinleri az miktarlarda tüketmek gerekir. Besinin etiketininde; 100 gram ürün içerisinde 10 gramdan fazla şeker varsa bu besin çok şekerli, 2 gramdan daha az şeker bu besin az şekerli olarak değerlendirilir.

2. TUZ TÜKETİMİNİ AZALTIN

Aşırı tuz tüketimi kan basıncını arttırır. Tuz tüketimi için günlük güvenli tüketim sınırı 6 gramdır (yaklaşık 1 çay kaşığı). Özellikle çocukların bu miktarın üzerine çıkmaması çok önemlidir. Aldığınız besinlerdeki tuz miktarının 0.25 gramdan az olmasına özen gösterin.

3. HAREKETLİ OLUN.

Kilolu olmak beraberinde kalp-damar hastalıklarını, yüksek kan basıncını ve şeker hastalığı gibi birçok kronik hastalığı getirir. Fiziksel aktivite düzeylerindeki artış ağırlık kontrolü açısından önemlidir. Kendinize bir spor danışmanı eşliğinde program hazırlayın. Çocuğunuzu bir spor aktivitesine yönlendirmek, bu mümkün değilse birlikte uzun yürüyüşler yapmak, dans etmek aktif bir yaşam için eğlenceli seçimlerdir.

4. YETERLİ MİKTARDA SU İÇİN.

Günde yaklaşık 8-10 bardak su içmek vücudun ihtiyacı olan sıvı miktarının karşılanmasını sağlar. Sağlıklı bireyler günde belirli yollarla vücuda aldıkları sıvıları kaybederler. Bu deri yoluyla 500 ml, akciğerlerle solunum yoluyla 300 ml, böbreklerden idrarla 1500 ml ve bağırsaklardan 200 ml civarında bir kayıptır. Bu kayıp yaklaşık 2.5 litre suya karşılık gelir.

5. ÖĞÜN ATLAMAYIN.

Öğün atlamak ne sağlıklı olmak ne de ağırlık kaybetmek için iyidir.  Özellikle kahvaltı, uzun bir açlık süresinin sonunda vücudun ihtiyaç duyduğu enerji ve besin öğelerinin yerine konması açısından değerlidir. Kahvaltı etmediğinde ağırlık kaybedeceğidüşünülür. Oysa durum tersidir. Öğün atlamak hem kilo almaya neden olur, hem de kahvaltının atlanmasıyla vücut ihtiyacı olan birçok besin öğesinden yoksun kalır.