Yazarlar

Ahmet KAPLAN

Ahmet KAPLAN

akaplan@stargazete.com

Sağlıkta değişim yansımaları

Ahmet KAPLAN tüm yazıları

Sağlık sektöründeki değişimin İzmir ve Ege yansımalarını gözlemlerken, görev üstlenen yeni yöneticilerle tanışma fırsatı buldum. Yeni yapılanmaya göre Kamu Hastaneler Birlikleri, sağlık kuruluşlarını kuracak ve işletecek, gerektiğinde bunları birleştirecek, ayıracak, nakledecek veya kapatacak. Performans değerlendirmesi yapacak, kurum personelinin atama, nakil, özlük, ücret, emeklilik ve benzeri işlemlerini yürütecek ve her türlü satın alma işini yapacak. Bunları kimler aracılığıyla yapacak? Genel Sekreter, Tıbbi Hizmetler Başkanı, İdari Hizmetler Başkanı, Mali Hizmetler Başkanı, Hastane Yöneticisi, Başhekim, İdari ve Mali İşler Müdürü gibi üst düzey bürokratlar aracılığıyla yapacak.

Sağlık Bakanlığı, Bakan Yardımcısı Agah Kafkas, “10 yıl önce büyük sıkıntılar yaşanan sağlıkta, dönüşüm projesiyle bugün model alınan bir ülke olduk” derken son derece haklı. Türkiye sağlıkta gerçekten Avrupa’yı dahi kıskandıracak bir değişim yaşadı.

İzmir İl Sağlık Müdürü Uzm. Dr. Bediha Türkyılmaz, “Yeni yapılanmaya ilişkin fotoğrafın bütününe baktığımda sağlıklı bir gelecek, hassasiyet ve sorumluluk görüyorum” diyor. Türkyılmaz, yeni yapılanmanın kamu açısından yararlı olacağından emin. “Daha önce sağlıkla ilgili sadece temsil görevlerinden sorumlu tutulan il sağlık müdürü vardı” diyen Türkyılmaz, “Şimdiki yapıda iki Genel Sekreter, bir Sağlık Müdürü ve Halk Sağlığı Müdürü var. Bir binanın altında artık dört direk var. Hizmet eden dört idareci var. Hepimizin görev ve sorumlulukları farklıdır. Benim il sağlık müdürü olarak görevim özel ve kamu hastanelerinin ruhsatları, gözlemlenmesi, sıkıntıların tespit edilmesi ve çözülmesi gibi artık icraat makamı bir görev alanına dönüşmüştür. Dolayısıyla bu yapılanma hem sektöre hem de vatandaşımıza kaliteli ve verimli hizmet olarak mutlaka yansıyacaktır” diyerek görüşlerini özetliyor.

Değişimi yerinde görmek ve yeni yöneticiler ile tanışmak için düzenlediğim ziyaretlerde sektörde bu değişimin bir heyecan oluşturduğunu gördüm. Çok sayıda yönetici ve başhekimlerimizi dinledim. Güney Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreteri Prof. Dr. Behzat Özkan’ı ve Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri Prof. Dr. Osman Nuri Dilek’i ziyaret ettim. Son derece pozitif ve etkili bir yönetim anlayışı ile kısa sürede sektörde farkındalık oluşturacak güçlü bir ekiple gece gündüz demeden özveriyle çalışıyorlar. Her sistem sancılı doğar. Bu geçiş sürecinde de sancılar kaçınılmaz olsa da profesyonel yapılanma ile bu sürecin en hızlı şekilde atlatılarak Türkiye’nin sağlıkta yeni bir başarı öyküsüne imza atmaması için hiçbir neden göremiyorum.

Nitekim sağlık alanındaki yeni yapılanma daha şimdiden ilk meyvelerini vermeye başladı. Sistem yeni hayata geçmiş olmasına rağmen, kamu verimliliği adına sevindirici haberler gelmeye başladı. Mesela Balıkesir Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreteri Dr. Hasan Yılmaz’ın bir kalemde 400 bin TL tasarruf sağladığını, güneş, rüzgâr,  ve doğalgaz çevrim santrali kurarak kendi elektriklerini üretecekleri açıklaması önemli bir gelişmedir. Denizli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri Uzm. Dr. Kasım Çetin ise il bazında elektrik, doğalgaz, çamaşır yıkama ve hazırlama ile taşıma hizmetlerinin birleştirilmesi çalışmalarında 1 milyon liralık tasarruf hedeflendiğini, asıl tasarrufunsa gelecek yıl mal ve hizmet alımlarında beklendiğini söylemesi bu olumlu haberlerden sadece bir kısmı.

Sistem bu kadar kısa sürede bu başarıları elde ediyorsa yapılanmadan elde edilecek olumlu sonuçlar için de önemli bir işarettir. Çünkü sağlıktaki güzel gelişmelerin sürdürülebilir olması için Türkiye’de hastanelerin tek elden yönetilmesi sistemine bir şekilde geçilmesi gerekiyordu.  Yeni teşkilat yapılanmasına baktığımızda şu anda fiili olarak Sağlık Müdürlüğü, Halk Sağlığı Müdürlüğü ve Kamu Hastaneler Birliği Sekreterliği gibi üç hizmet birimi var.

Önceden satın alma hizmetleri, temizlik ihalesi, yemek ihalesi, idari yönetim gibi bütün işleri başhekimler yapıyordu. Başhekimlerin iş yükünü artıran bu uygulamada değişikliğe gidildi. Tüm hizmet satın almaların tamamı Genel Sekreterlik makamının temsil ettiği Birlik merkezindeki birimlere kaydırıldı. Bakalım görelim. Değişim sağlık sektörüne daha neler getirecek? Ben sistem değişikliğini olumlu bir adım olarak görüyorum. Ancak geçiş sürecinde yöneticilere büyük görevler düşüyor.