Saðlýk, bir toplumun en önemli ve en temel ihtiyacýdýr. Saðlýk koþullarý insanlarýn ruhsal, sosyal ve bedenen tam bir iyilik hali olarak daðýlýr. Dünyadaki güncelleme takip sistemi de saðlýkla ilgili sosyo-ekonomik geliþmelere baðlý, sürdürülebilir ve geliþtirilebilir düzenlemeler yapýlmaktadýr.
Bu birlikte; Saðlýkla Ýlgili Bazý Kanunlarda ve 663 Sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamede deðiþiklik yapýlmasýna izin verilmesi Dair Kanun 1 Mart tarihinde Resmi Gazete'de yayýnlanarak gizlice girdi.
1 Mart 2024 tarihinde bu kanuna göre,
Aðýz ve diþ saðlýðý muayenehanelerinde ikinci bir diþ hekiminin çalýþabilmesi saðlanmaktadýr. Mesleðini serbest olarak icra eden diþ tabipleri, aðýz ve diþ saðlýðý muayenehanelerinde diþ tabibi istihdam edilebilir ve bu sayý birden fazla olamayacak.
Ebelik mesleðinin görev tanýmý güncellenerek ebelerin yetkileri artýrýlmaktadýr.
Acil týbbi ana bakýma yoðun bakým yan dal, çocuk saðlýðý ve saðlýk hizmetlerine de sosyal pediatrik yan dallarýn yapabilme imkaný getirilmektedir.
Ýlaç üretimi ve ilacýn piyasaya arzý olmayan kiþilerin taþýmasý gereken nitelik ve koþullar Saðlýk Bakanlýðýnca belirlenecek, bu doðrultuda Bakanlýk düzenleme yapma yetkisine sahip olacaktýr.
Beþeri týbbi ürün güvenliðinin daha etkin olarak kontrol edilmesi ve ruhsatlandýrma süreci hýzlandýrýlarak hastalarýn ihtiyaç duyduðu ilaca daha hýzlý eriþim amacýyla ruhsatlandýrmaya esas Saðlýk Bakanlýðýnca yapýlan analizler, ürün ruhsatlandýrýlmasýnýn takip edilmesi gerekmektedir.
Ruhsatlandýrma oranlarý Avrupa Birliði müktesebatýna uyum düzenlemeleri gerçekleþtirilecek.
Eczanelere yönelik yapýlacak teftiþlere eczaneler de eklendi. Buna göre teftiþler, saðlýk müfettiþleri veya saðlýk müdürleri veya Saðlýk Bakanlýðý veya müdürlüðünce tensiplendirilecek resmi tabipler veya eczaneler tarafýndan yapýlacaktýr.
Herhangi bir tedavi yöntemi veya ruhsat veya izin alýnmasý dahi beþeri týbbi ürünler ile týbbi cihazlarýn bilimsel olarak araþtýrýlmasý amacýyla insanlarýn üzerinde kullanýlabilmesi için Saðlýk Bakanlýðýndan izin alýnabilir.
Kozmetik ürünleri insanlar üzerinde yapýlacak çalýþmalar Saðlýk Bakanlýðýnca saðlanan etik kurullarýn ardýndan Saðlýk Bakanlýðýndan izin alýnarak baþlatýlacaktýr.
Yan dal uzmanlarýnýn ek ödemelerinde prosedürler uygulanmaktadýr.
Yan dal uzmanlýðýnýn teþvik edilmesi amacýyla uzman tabipler için ücret ek ödeme, yan dallar için 200 puan artýrýlarak ödenecektir.
Bilimsel araþtýrmalarýn teþviki amacýyla saðlýk kurumlarýndan istenecek görüþ, proje, araþtýrma ve benzeri hizmetler kapsamýnda personele verilen ödeme %65'ten %85'e yükseltilmekte ve yükseköðretim kurumlarýyla birlikte uygulama saðlanmaktadýr.
Saðlýk Bilimleri Üniversitesi ile birlikte kullanýlan Saðlýk Bakanlýðý hastanelerinde Bakanlýk ve Üniversitenin yetkileri ile ilgili atamalar belirlenmiþtir.
Öðretim elemanlarýnýn hizmet sözleþmesiyle ek ödeme iliþkileriyle sözleþme fesih koþullarý belirlenmektedir.
Saðlýk turizmi faaliyeti yapan kuruluþlarýn Bakanlýk denetimi onaylanmýþtýr.
Devlet üniversitelerinde çalýþan saðlýk meslek mensuplarý, týbbi malpraktis sonucu, diðer kamu kurum ve kuruluþlarýnda çalýþanlarla ayný haklara sahip olmaya devam edecek.
Ýdare tarafýndan ödenen tedavi suiistimal tazminatlarýnýn sigorta bedelinden tahsili saðlanmaktadýr. Saðlýk çalýþanlarýnýn saðlýk mesleðinin icrasý kapsamýnda muayene, teþhis ve tedavi ile ilgili tedavi edici iþlem ve uygulamalar nedeniyle her türlü kusuru ve masraflarýnýn gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstermeleri zararlardan dolayý, idare tarafýndan ödenen sigorta þirketinden talepte bulunulmasý.
4924 sayýlý Kanun'a tabi atanabilecek sözleþmeli personel sayýsý artýrýlmýþtýr. Eleman temininde zorluklarla uðraþýrken kiþisel istihdamýný desteklemek, devlet hizmeti süresi uzatma tabip ve uzman tabiplerin bulunduðu yerde hizmete devam etmelerini teþvik ederek kamu saðlýk hizmetlerinde sürekliliðini saðlamak gayesiyle sözleþmeli pozisyon sayýsý 27 binden 36 bin çýkarýlacak.
Aile hekimleri ve aile saðlýðý çalýþanlarýna destek ödemesinin yapýlmasýnýn yasal dayanaðý oluþturulmuþ, sözleþmenin feshi keyfiliðe fýrsat verilmeksizin belirlenebilir þekilde baðlanmýþtýr.
Hastane koordinasyon kuruluþu kurulmuþtur. Bu sayede hastanenin daha verimli, etkin ve koordineli olarak saðlanmasý saðlanmaktadýr.