Salonlar mora boyanýyor

12. Uluslararasý Gezici Filmmor Kadýn Filmleri Festivali hevesle beklenen programýný dün düzenlediði basýn toplantýsýnda açýkladý. Kaçýnýlmaz olarak Altýn Bamya adaylarýný da! Programda yer alan filmler ne kadar güzel, cesur, eleþtirel ve progresif ise her yýl “Bu son olsun!” niyetiyle verilen ulusal Altýn Bamya ödüllerinin adaylarý da o cinsiyetçi yönleriyle o kadar konformist ve statükocu... Onlara yazýnýn en sonunda geleceðim ki salonlarý mora boyayan keyfimizi kaçýrmasýnlar!

Kadýnlarýn sinemasýnda nitelik açýsýndan çok parlak bir dönemde olduðumuz için Filmmor programýnda da sinemasal açýdan þahane filmler izleyeceðiz. 2013’ün genel olarak en iyi filmlerinden bazýlarýndan daha önceki yazýlarýmda da söz etmiþtim:

Ýsveç’te bir Arnavut göçmen genç kýzýn yaþadýklarýný onun mücadeleci ve pozitif kiþiliðini öne çýkararak anlatan “Eat, Sleep, Die / Ye, Uyu, Öl”... Gürcistan’da kadýný cinsel nesneye, domestik varlýða indirgeyen maço namus anlayýþýný küçücük bir kýzýn kararlýlýðýný vurgulayarak eleþtiren “In Bloom /  Hayatýn Baharý”... Ünlü Ýtalyan aktris Valeria Golino’nun takdir toplayan ilk yönetmenlik denemesi “Miele / Bal”... Brezilya’nýn önde gelen darbe direniþçilerinden Lucia Murat’ýn o dönemi ele aldýðý “A memoria que me contam / Bana Anlatýlan Anýlar”... “Cüretkar Bir Kadýn” baþlýðý altýnda toplu gösterisi yapýlan usta Fransýz yönetmen Catherine Breillat’nýn yeni filmi “Abus de Faiblesse / Zaafýn Ýstismarý”...  

Bu örnek filmler Filmmor programýndaki baþka birçok uzun ve kýsa metrajlý, kýsa ve kurmaca film gibi Cannes dahil dünyanýn önde gelen festivallerine seçildi; “Hayatýn Baharý” misali çok sayýda önemli ödül kazandý. Filmmor’un ilk kez ziyaret edeceði Mersin (5-6 Nisan), Adana (12-13 Nisan) ve Bodrum’daki (19 - 20 Nisan) izleyicileri çok þanslý. Filmmor’un Ýstanbul’daki sýký takipçileri 15-23 Mart tarihleri arasýnda Ýstanbul Modern ve Fransýz Kültür Merkezi salonlarýnda her zamanki gibi hararetle film izleyip tartýþabilir. 22 ülkeden 60 film seçildi!

***

Festivalin bu yýlki genel temasý kadýnlarýn ekonomik özgürlüðü yani Kendine Ait Bir Cüzdan, Gelir, Bütçe... Afiþteki mor cüzdanýn sýrrý bu! Bu temayla ayný baþlýðý taþýyan bölümde kendi ayaklarý üzerinde durmaya azmetmiþ kadýnlar hakkýnda hayli ilham verici filmler yer alýyor. 12. Filmmor’un diðer bölüm baþlýklarý: Genel bir seçkiden oluþan Kadýnlarýn Sinemasý, ve isimleriyle müsemma Cins-iyet-ler ile Bedenimiz Bizimdir.

Filmmor, Türk sinemasýnýn öncü kadýn yönetmeni Bilge Olgaç’ý unutmadý: Ölümünün 20. Yýlýnda Bilge Olgaç baþlýklý toplu gösteriyle anýyor.  

Bu yýl Filmmor devamý gelecek bir baþlýk daha açtý: Kaleydoskop. Türkiye’den erkek yönetmenlerin kadýn temalý / kadýn kahramanlý filmlerini onlarla birlikte çözümlemeyi hedefleyen bu bölümün ilk konuðu “Jin” ile Reha Erdem olacak. Sinemanýn “feminen” tarafýna farklý gözlerle, farklý renklerini görerek yönetmenle söyleþi yapýlacak. Reha Erdem sinemamýzda birçok konuda olduðu gibi bu konuda da öncü olmayý kabul etti.

Gelelim tatsýz konuya: Ne yazýk ki Türk sinemasý cinsiyetçilik açýsýndan yine pek verimli bir yýl geçirdi. 2012’de “Bamya rekoltesi düþtü” diye sevinmiþtik, 2013’te cinsiyetçilik fena hortladý. Yine de mizahý elden býrakmadan bu karþý - ödülü veriyor Altýn Bamya Akademisi. Kiþileri deðil eserleri eleþtiriyor.

Bu yýlýn film, senaryo ve erkek karakter dalýnda Altýn Bamya adaylarý alfabetik sýrayla “Aþk Kýrmýzý”, “Celal ile Ceren” ve “Erkekler”.  Kadýn karakter dalýndaki adaylar ise “Aþk Kýrmýzý”nýn Zeynep’i, “Celal ile Ceren”in Ceren’i ve kýz arkadaþlarý ile “Senin Hikayen”in Meral ve Esra’sý. Festivalin Tek Taþ Bamya, Üç Buçuk Bamya misali özel ödülleri ise Filmmor’un kapanýþ töreninde açýklanacak.