Bölük gibi filmler sinema eleþtirmenini zorda býrakan yapýmlardýr. Her þeyden önce bu karmaþýk ortamda vatanýný korumak için can vermeye razý çocuklarýn hikayesini anlatýyor. Böyle bir konuyu sinemasal olarak eleþtirmek gerçekten zor. Bir de film büyük eksikliklerle beraber beklenmedik baþarýlarý da içinde barýndýrýyorsa iþ iyice içinden çýkýlmaz oluyor. Bölük filmi yönetmeni Aytaç Aðýrlar’ýn 1996 yýlýnda yaptýðý kendi askerliðinden alýntýlarý içeriyor.
DÝKKAT ÇEKEN ÜÇ KLÝÞE
Aðýrlar karþýlaþtýðý hikayeleri birleþtirmiþ ve bir grup gencin askere teslim olmalarýndan itibaren terhislerine kadar geçen zamaný sinemalaþtýrmýþ. Yani aslýnda diðer asker filmlerine göre farklý bir yol izlemiþ. Daha kiþisel, daha psikoloji bazlý bir hikaye konu etmiþ Aðýrlar. Filmin bazý bölümleri gerçekten çok baþarýlý ve duygusunu izleyiciye geçirebiliyor ama bazý yönleri ise inanýlmaz kliþelere boðulmuþ. Hem kliþe, hem komik kalmýþ. Mesela tanýmadýðý bir kadýndan telefon alan askerin, bölükte sürekli o kadýnla konuþup ona aþýk olmasý, kadýnýn ise kendini askere göstermeme inadý. Bu inadýn arkasýnda kadýnýn tekerlekli sandalyeye mahkum olduðunu görüyoruz, kliþe 1... Daha sonra sürekli ceza alýp askerliðinin uzamasýný isteyen bir erin hikayesi var. Bu er askerliði biter bitmez kan davasýndan vurulup öldürülüyor, kliþe 2... Þehit olan askerlerin televizyonda isimleri sayýlýrken spiker sevgilisinin de öldürüldüðünü yayýn esnasýnda anlýyor, kliþe 3... Yani bütün bunlar aslýnda yönetmenin becerisinin kýsýtlý olmasý sebebiyle bu kadar eklenti kalýyor senaryo içinde. Gelelim filmin iyi olan kýsmýna. Filmin ilk sahnelerinden itibaren bir bölüðün yaþamý, erlerin usta birliklerine teslim olma anlarý inanýlmaz bir gerçeklik ile verilmiþ. Üstelik yönetmen Aytaç Aðýrlar kendi siyasi görüþünü ve hayat algýsýný da filme iþleyebilmiþ. Þu bunu söyler bu buna itiraz eder dememiþ. Bu da bence bir yönetmen için çok önemli bir doðru. Yanlýþlarýný bile cesaretle yapan insanýn önü açýktýr. Filmi seyrederken bir þeyi daha anlýyoruz. Yönetmen aslýnda yaþadýðý ve gözlemlediði þeyleri sinemalaþtýrýrken çizgisini yükseltiyor. Ýþ çatýþma sahnelerine, kahramanca þehit olmalara gelince ne yazýk ki film öðrenci bitirme iþlerine dönüyor. Filmin ana öyküsünde yer alan yetimhanede büyümüþ Murat’ýn askerliði ve þehit olmasý yönetmenin dikkatle çalýþtýðý bölüm. Özellikle þehit olan Murat’ýn insanlara býraktýðý bir mektup var ki dýþ ses olarak bu mektubun okunduðu sahne filmin zirve yaptýðý yer. Filmdeki gibi bu yazýnýn sonunu da o sözlerle tamamlýyorum: “Bu yazý bir komando er mektubudur ve siz bunu okuyorsanýz ölmüþüm demektir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Aytaç Aðýrlar
Senarist: Aytaç Aðýrlar
Oynayanlar: Kaan Yýldýrým,
Hakan Kurtaþ, Alina Boz ile Aykut Akdere
Yapým: 2017, Türkiye
Testere: Jigsaw Efsanesi
Polisler bir dizi cinayetten sonra, Jigsaw katilinin tüm iþaretlerini taþýyan ve on yýl önce ölmüþ bir erkeðin hayaletini kovalamaya baþlarlar. John Kramer, dünyaya hayatýn kendisi için minnettar olmamýz gerektiðini hatýrlatmak için geri mi dönmüþtür? Yoksa bu olay, baþka bir katilin kurduðu tuzak mýdýr?
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Michael Spierig, Peter Spierig
Oynayanlar:Laura Vandervoort, Tobin Bell, Hannah Emily Anderson,
Yapým: 2017, ABD, 91 Dk.
Macera Günlükleri: Sihirli Adaya Yolculuk
Ýngiltere’deki 9 yaþýndaki Mo ve 12 yaþýndaki Melody’nin hazine avcýsý babalarý Willard, çocuklarýna ipuçlarý býrakarak ortadan kaybolmuþtur. Ýki kardeþ ipuçlarýný çözmek için babalarýnýn dostu Hint bilim adamý Profesör Shonku’nun yardýmýna baþvururlar. Yanlarýna robot yardýmcýlarý Robo’yu da alarak Himalayalar ve Nepal’in buzullarýnda geçen macera dolu bir yolculuða çýkarlar.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: The Shonku Diaries: A Unicorn Adventure
Yönetmen: Kamal Bansal
Senarist: Simon Jowett
Yapým: 2017, Hindistan
Kare
Boþanmýþ, iki çocuk babasý ve hayýrsever Christian, çaðdaþ sanat müzesinin saygý duyulan küratörüdür. Bir sonraki þovu, Kare isminde bir enstalasyondur. Ancak bazen prensiplerinize uygun adýmlar atmanýz zordur: Christian’ýn, telefonunun çalýnmasýna verdiði tepki onu, istemediði utanç verici durumlara düþürecektir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Ruben Östlund
Senarist: Ruben Östlund
Oynayanlar:Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West,Terry Notary
Yapým: 2017, Almanya, Ýsveç, 142 Dk.
Dünyanýn En Güzel Kokusu 2
Derya’nýn ölümünün ardýndan yýkýlan Hakan çocuðu Elif Zeyno için hayata tutunmaya çalýþýr. Bir gün tesadüf eseri Canan ile tanýþýr. Yavaþ yavaþ Hakan’ýn hayatýna giren Canan, Hakan’ý tekrar hayata döndürebilecek midir?
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Mustafa Uður Yaðcýoðlu
Senarist: Mustafa Uður Yaðcýoðlu
Oynayanlar: Rýza Kocaoðlu, Tuba Ünsal, Bestemsu Özdemir, Ege Aydan
Yapým: 2017, Türkiye
OHA Diyorum
Film basit oto hýrsýzlýðýyla baþlýyor. Arabada Fýrat’ýn kýzýnýn doðduðundan bu yana çekilmiþ fotoðraf ve videolarýnýn olduðu ve tek hard disk vardýr. Melih, Fýrat ve Alper, hard diski alabilmek için yola düþünce kendilerini komik bir maceranýn içinde bulurlar.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Ersan Özer
Senarist: Ersan Özer
Oynayanlar: Melih Abuaf, Fýrat Sobutay, Alper Rende, Bahar Þahin
Yapým: 2017, Türkiye