Sanat adýna çok iþe yarar bir þey

Bu hafta vizyona giren Pelin Esmer’in yönettiði Ýþe Yarar Bir Þey 2017’nin en iyi yerli yapýmý. Belki iddialý bir söylem oldu ama bence bu tanýmý sonuna kadar hak ediyor.

Ýþe Yarar Bir Þey’i Adana Film Festivali’nde seyrettim. Festivalin seçkisi gerçekten iyiydi. Ve bu iyi seçki içinde bile film diðer yapýtlardan kesin bir þekilde ayýrt edilebiliyordu. Bu ayrýmý bu kadar rahat yapabilmemizin birçok sebebini sayabilirim. Ama iki sebep bence çok önemli. Birincisi filmin sinemanýn gereði ve gücü olan diðer sanatlardan ve edebiyattan yararlanma þekli. Ýkincisi, mekanlarý filmin senaryosuyla özdeþleþtirmesi ve mekan kullanýmýnýn filmin anlamýna verdiði güç. Bu ikisi baþarýlý saydýðýmýz Türk filmlerinde bile zor görebildiðimiz özellikler. Kullanýlan þiirlerin filme etkisi örnek alýnmasý gereken bir çalýþma. Hemen Yýlmaz Erdoðan’ýn Kelebeðin Rüyasý filmi aklýma geliyor. Behçet Necatigil’in þair iki öðrencisinin dramatik hikayesini anlatan bu filmdeki þiir kullanýmýyla Pelin Esmer’in filmindeki uygulamayý karþýlaþtýrdýðýmýzda Ýþe Yarar Bir Þey’in farký ortaya çýkýyor. Gelelim mekan kullanýmýna, bizim sinemamýzda mekan demek güzel doða demektir. Çekersin kamerayý Karadeniz’in veya Toroslar’ýn yaylalarýna al sana muhteþem mekan kullanýmý. Evet görüntüler güzeldir, çünkü doðanýn kendisi güzeldir. Çoðunda filmin öyküsünü oradan alýp baþka bir mekana taþýsanýz filmin hikayesinden hiçbir þey eksilmez. Kýsacasý mekanýn hikaye içinde gerçek bir rolü yoktur. Ne filmdeki kahramanýn karakterine bir þey katar ne de öykü akýþýnda önemli bir etkisi vardýr. Halbuki Ýþe Yarar Bir Þey filminde mavi tren, istasyonlar, yemekli vagon, hatta istasyonda gözüken bir binanýn camýnýn çerçevesi ve rengi bile hikayenin içinde bir þey ifade ediyor. Tabii öyküde yer alan yatalak Yavuz’un evi ve penceresinden gördüðü dýþ dünya çekimlerini unutmayalým. Kýsacasý filmin bu iki özelliði benim için çok önemli. Sinematografisinden bahsedebileceðimiz bir film yapmasý sebebiyle bile Pelin Esmer’i 2017’nin en baþarýlý yönetmeni ilan edebilirim. Bir gece trende yollarý kesiþen iki kadýnýn ölmek isteyen bir adama doðru uzanan, gerilim dolu yolculuklarýnýn anlatýldýðý filmde sýra oyunculuklarý konuþmaya geldi. Ýþe Yarar Bir Þey’de öyle birbirinden üstün ve birbirini dengeleyen üç karakter var ki sanki film çok deðerli üç ayaklý bir zigon gibi. Öncelikle Baþak Köklükaya’nýn canlandýrdýðý þair-avukat Leyla karakterini konuþmalýyýz. Köklükaya çok iyi kadýn oyuncu neslinin içinden çýkan bir isim. Sinemadan uzak kaldýðý yýllar içinde öyle bir demlenme yaþamýþ ki þu an onun perdedeki duruþu kadar sinemaya ve öyküye etki eden baþka bir duruþ düþünemiyorum. Bir de Köklükaya’nýn konservatuar ve tiyatro mezunu olduðunu düþünürsek bu filmdeki sinemasal duruþunun deðerini daha iyi anlarýz. Çok az gördüðümüz gerçek bir sinema oyuncusu performansý. Gelelim ikinci karakter olan Canan’a. Öykü Karayel gençliðinin enerjisini rolünün gerektirdiði kadar bize hissettiren baþarýlý bir performans göstermiþ. Çok rahat sömürülecek ve kliþe olabilecek gözü açýlmamýþ ama hayalleri olan genç kýz karakterine gerçeklik ve doðallýk katmýþ. Filmin erkek karakteri Yavuz ise bu üç karakter içinde perdede en az görülen isim olmasýna raðmen öyküdeki etkisinde ve oyunculuk anlamýnda hiç geride durmamýþ. Yavuz karakterini canlandýran Yiðit Özþener Türk sinemasýnýn erkek oyuncu anlamýnda yaþadýðý çölleþme içinde küçük bir vaha oluþturdu bize. Son olarak sinemamýzýn þehirli insana, burjuvaziye bakýþýndaki yetersizliði düþündüðümde bu filmin baþarý hanesine koskoca bir çentik daha koymam gerekiyor. Sinema varoþlarla, kýrsallar arasýna sýkýþmýþ bir þey olmamalý. Pelin Esmer sinemamýza bu anlamda da yeni bir soluk getiriyor.

Ýþe Yarar Bir Þey’de birbirinden üstün, birbirini dengeleyen öyle bir kadro var ki. Üç karakter filmi çok deðerli üç ayaklý bir zigon gibi yükseltiyor. 

Sinemaya gitmeyen öðrenci kalmayacak 

Türkiye’de sinemaya gitme imkaný bulamayan 1 milyon öðrenci, ‘Sinemaya Gitmeyen Öðrenci Kalmasýn Projesi’ ile beyazperdenin büyülü dünyasýyla tanýþýyor. Proje kapsamýnda Çankýrý’da 300 öðrenci Ertuðrul 1890 filmini izlemenin keyfini yaþadý.

Çankýrý genelinde ortaöðretim öðrencilerine sinema salonlarýnda ücretsiz olarak film seyretme olanaðý sunacak proje Kültür ve Turizm Bakanlýðý, Milli Eðitim Bakanlýðý, Türkiye Belediyeler Birliði ve Sinema Salonu Yatýrýmcýlarý Derneði ortaklýðýyla yürütülüyor. Çankýrý genelinde 5, 6, 7 ve 8’inci sýnýf öðrencilerinden oluþan toplamda 3 bin 300 öðrenci belirlenen filmleri ücretsiz olarak izleyecek. Çankýrý’da start verilen proje kapsamýnda 300 öðrencinin katýlýmý ile Ertuðrul 1890 filmiyle baþladý. Film öncesi açýklamalarda bulunan Çankýrý Vali Yardýmcýsý Abdullah Aslaner, Kültür ve Turizm Bakanlýðý, Milli Eðitim Bakanlýðý, Türkiye Belediyeler Birliði ve Sinema Salonu Yatýrýmcýlarý Derneði’nin sinemaya gidemeyen öðrenciler için proje geliþtirdiklerini söyledi. Projenin Çankýrý ayaðýný baþlattýklarýný aktaran Aslaner, yýl sonuna kadar 3 bin 300 öðrencinin sinema ile buluþmasýný planladýklarýný ifade etti. Aslaner, gösterilecek filmlerin bakanlýklar tarafýndan belirlendiðini vurgulayarak, “Bu filmler seçilmiþ filmlerdir. Bugün sizler Ertuðrul 1890 filmini seyredeceksiniz. Sizden sonra gelecek arkadaþlarýnýz Ýksir, 120, Evliya Çelebi ve Son Mektup filmlerini izleyecekler. Bugün sizler bu projenin ilk uygulayýcýlarý olacaksýnýz. Ýnþallah filmi beðenirsiniz” diye konuþtu. Sinemaya ilçelerden de öðrencilerin geleceðini dile getiren Vali Yardýmcýsý Aslaner, “Öðrencilerin seçimi, getirilmesi ve götürülmesini Milli Eðitim Müdürlüðü organize ediyor. Çankýrý merkez ve ilçelerden de öðrenciler gelecek. Ýlçelerden gelen öðrencilere yemek ikramý da olacak” dedi.  

Ayla

Kore savaþýnda Süleyman Astsubay yetim bir kýz bulur, Ayla adýný verir. Baba kýzýn  hayatý birliðin Türkiye’ye dönme kararý sonrasý büyük bir hikayeye dönüþecektir. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Can Ulkay

Senarist: Can Ulkay

Oynayanlar: Ýsmail Hacýoðlu, Kim Seol, Çetin Tekindor, 

Ali Atay

Yapým: 2017, Türkiye

Korkusuzlar

2013’te Arizona eyaletinin Prescott bölgesine baðlý Granite Mountain Hotshots’ta korkunç bir yangýn baþlar. Kýsa sürede iyice yayýlan yangýn birçok hayatý tehdit etmektedir. Yangýnla mücadele için Granite Mountain Hotshots yangýn departmanýnda çalýþan 19 itfaiyeci göreve baþlarlar. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: 

Only The Brave

Yönetmen: Joseph Kosinski

Senarist: Sean Flynn

Oynayanlar: Josh Brolin, Miles Teller, Jeff Bridges, James Badge Dale

Yapým: 2017, ABD, 133 Dk.

Yol Arkadaþým

Baþarýsýz bir ilaç mümessili olan Onur’un kurban bayramýna üç gün kala üç zor hedefi vardýr: Ayvalýk’taki kýz arkadaþýnýn ailesiyle tanýþmak; kovulduðu iþini geri kazanmak ve ilk iki hedefi, yol arkadaþý Þeref’e raðmen baþarmak. Bir telefon uygulamasýyla tanýþan ve tek ortak noktalarý gidecekleri istikamet olan Onur ve Þeref’in macera dolu yolculuðu, izleyen herkese kurduðu hayal ile yaþadýðý hayat arasýndaki farký sorgulatacak.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Bedran Güzel

Senarist: Ýbrahim Büyükak

Oynayanlar: Ýbrahim Büyükak, oðuzhan Koç, Emre Kýnay, Eda Ece

Yapým: 2017, Türkiye

Thor: Ragnarok

Thor serisinin 2017 yýlýnda izleyiciyle buluþacak olan üçüncü filminde, yaklaþmakta olan Norse kýyametine tanýk olacaðýz. Asgard’tan uzakta, evrenin öbür ucunda hapsolmuþ olan Thor çýkýþ yolu bulamamaktadýr. Üstelik güçlü çekici de yanýnda deðildir ve Asgard bir yýkýmýn eþiðindedir. Ragnarok zamaný gelmiþtir, eðer gerçekleþirse bütün Asgardlýlarý yok edecek olan yýkýmýn sorumlusu ise acýmasýz Hela’dýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Taika Waititi

Senarist: Eric Pearson

Oynayanlar: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Cate Blanchett

Yapým: 2017, ABD, 130 Dk.