Sanatçý tokat yemezse ilerleyemez

Çaðan Irmak’ýn son filmi Unutursam Fýsýlda’nýn tecrübeli oyuncusu Iþýl Yücesoy bir sanatçýnýn baþarýsýzlýktan korkmamasý gerektiðini söylüyor: “Ben arada bir tokat yemek istiyorum. Sanatçý o baþarýsýzlýðý yaþamazsa, ilerleyemez ki...”

Bazý oyuncular vardýr ki sanatçý kiþilikleri; tecrübeleri, birikimleri ve geçmiþteki yaþamlarýndan beslenir. Ve öyle bir noktaya gelirler ki onlarý herhangi bir rolde seyretmek izleyici için bambaþka bir keyif halini alýr. Maalesef bizim sinemamýzda oyuncularýn bu kývama gelmesi çok zor oluyor. Hele kadýn oyuncuysa, daha zor. Iþýl Yücesoy tiyatrocu, müzisyen ve sinema oyuncusu olarak bunu baþarmýþ bir isim. Son olarak Çaðan Irmak’ýn Unutursam Fýsýlda filmiyle karþýmýza çýkan Yücesoy, performansýyla ne kadar büyük bir oyuncu olduðunu bir kez daha ortaya koyuyor. Filmin sinemasal dili yüzünden de bazen tiyatro etkisi gözükse de Yücesoy’u Reha Erdem’in Korkuyorum Anne filminden sonra Çaðan Irmak gibi bir yönetmenin ellerinde görmek açýkcasý bize ayrý bir haz verdi. Iþýl Yücesoy ile hani derler ya ‘Hükümet gibi kadýn’ ile yaptýk röportajýmýzý...

-Senaryoyu okuduðunuzda ne hissettiniz?

Senaryo çok canlýydý. Ýlk olarak beni projeye çeken þey Çaðan faktörüydü. Korkuyorum Anne filminden sonra sinema filmlerini kabul etmiyorum çünkü çok düzgün senaryolar gelmedi elime.  Burada da Hanife karakteri hepimizin yaþadýðý bir insan olabilir. Bazý insanlar kendi içindeki duygularý ortaya agresiflikle çýkarýr fakat bazý insanlar Hanife gibi içten içe þiir yazarak ortaya koyar. Dolayýsýyla Hanife’yi çok sevdim.

-Hanife karakterini oynamak için bir hazýrlýk yaptýnýz mý?

Ben Kýrklareliliyim. Çok uygar bir þehir olmak ile birlikte eðer ilkokul çaðlarý ve daha sonraya gider iseniz, ben filmdeki gibi bir toplum içinde zaten bulundum. Evet, benim annem ve babam öðretmendi ve alt komþum baþý baðlý Hanife ablaydý. Yani o ana kadar içinde bulunduðu ama farketmediði þeyleri gözlemliyor sanatçý. Hatta her insan gözlemliyor ama sanatçý olduðu zaman bu gözlem durumu iki katýna çýkýyor. Hiç zorlanmadým Hanife’yi oynarken. Hatta Çaðan Irmak sanki ‘Hayatýn boyunca Hanife’yi oynamýþ gibi doðaldýn’ dedi.

-Çaðan Irmak, Türk pop müziðini sinemada çok iyi kullanan bir yönetmen. Sizin de önemli bir müzik geçmiþinizin olmasý, projede yer almanýzda etkili oldu mu?

Hiç etkisi olmadý çünkü orada benim müzikal olarak bir etkim yoktu. Sonuçta ben Hanife olarak götürdüm hikayeyi ama o beklentiyi Kenan Doðulu ile karþýladý Çaðan.

-Peki dediniz ki ‘Bu projeye girmemin nedenlerinden biri Çaðan Irmak’tý ve ben aslýnda artýk film yapmýyorum çünkü yeterli kalitede bir senaryo gelmiyor.’  Sizin önceliðiniz nedir?

Mutlaka yeterli kalitede senaryolar vardýr, onlarda beni uygun görmüyorlardýr. Sanat öncelikli. Ben hiç ayýrmýyorum, sinema, dizi falan gibi. Hatta þunu hemen söyleyeyim parantez içinde diziyi çok küçümsüyorlar oysa ki sinema ile halký bir hafta, 10 gün, 15 gün etkin altýna alýyorsun oysa çok daha kalýcý olan þey dizi. Ben tamamen tersini düþünüyorum. Sinema kültürü olan bir kadýn da deðilim.

Aidiyetten nefret ediyorum... Hep ayný þey, ayný insanlar... Yerinde duramayan bir kadýným. Politik olarak, dünya görüþü olarak bana uymadýðý anda (çalýþtýðým iþten) istifa ile kendimi belli ediyorum.

-Müzik, sinema, dizi... Neden bu sanat dallarýnýn hepsini denediniz?

Güzel bir soru bu ve ben de tüm samiyetimle cevaplamak istiyorum. Sanatçý ya da Iþýl Yücesoy olarak bazý çýkmazlara giriyor ruhum. Bir labirente giriyor. Bir aitdiyetten nefret ediyorum. Ayný gün matematik ve tarih çalýþamadým, bu beni köreltiyormuþ gibi geliyor. Hep ayný þey, hep ayný insanlar. Yerinde duramayan bir kadýným. Politik olarak, dünya görüþü olarak uymadýðý anda (çalýþtýðým iþten) istifa ile kendimi belli ediyorum. Yani düþünebiliyor musunuz, Ýzmir Devlet Tiyatrosu’ndasýnýz.10 tane sanatçý var, beraber oynuyorsunuz. Adam sahneye girerken daha adýmlarýný, bakýþýný biliyorsunuz.  Ay ben bununla ne oynayabilirim ki bana hiçbir þey öðretmez! Yani düþmek istiyorum ben, baþarýsýzlýk istiyorum. Ben arada bir tokat yemek istiyorum. Sanatçý o tokadý yemezse, o baþarýsýzlýðý yaþamazsa ilerleyemez ki...

Seyirci Çaðan’a pýrlanta gibi bakmalý
 
-Buu filme dair izleyiciye mesajýnýz nedir?
 
Çaðan Irmak’ýn filmlerine bakarsanýz, tiyatroda az olmasý gereken duyguyu göreceksiniz, insaný göreceksiniz. Yaþayan, kýpýr kýpýr. Canlý insaný göreceksiniz. Tiyatroda da kim olursan ol hiçbir zaman bir Çehov olamazsýn, Çehov insaný dimdik tutar. Kanýyla tutar. Yani bir resim olmaktan çýkar. Çaðan’ýn bu filminde de önceki filminde de ciddi bir tiyatro var. Yaþayan senaryolar yazýyor. Ben diyorum ki biz geldik gidiyoruz, bizden yine çýkar fakat baþka Çaðan Irmak kolay kolay gelmez. Seyirci ona pýrlanta gibi bakmalýdýr.