Savaþ, barýþ ve rantlar

En yüce deðer, en önde gelen insan hakký yaþama hakký ise ülkemizin bir bölümünde otuz senedir süre gelen bu pis savaþýn durdurulmasý hepimizin temel önceliði olmalýdýr.

1984 Aðustos’tan günümüze yaklaþýk elli bin vatandaþýmýzýn öldüðü söyleniyor.

Hangi devlet deðeri, hangi rant kapýsý elli bin gencin hayatýndan daha önemli olabilir?

Ama anlaþýlan bazý rant kapýlarý elli bin gencin, meseleye kalýcý bir çözüm üretilemez ise de, belirsiz sayýda gencin hayatýndan, birileri için çok daha deðerli ki, soruna otuz senedir çözüm üretilemedi, her çözüm sürecinde engeller çýkarýldý, 33 er þehit edildi, Silvan saldýrýsý yapýldý, vs.

Barýþ demek; bölgede, Türkiye’nin bütününde, Irak ve Suriye sýnýrlarýnda, sýnýrlarýn biraz ötesinde de istikrar ve hem yasal, hem meþru güçlerin yasal, meþru, demokratik kontrolü demek.

Barýþýn sabote edilmesi ise, kime ederse etsin, bölgede, Türkiye’de, Irak ve Suriye sýnýrlarýnda, bu sýnýrlarýn hemen ötesinde istikrarsýzlýk ve çok daha önemli olmak üzere ama türev olarak, kontrolün adeta tümüyle yasal, meþru ve demokratik olmayan güçlerin eline geçmesi demek.

Bölgede kontrolün yasal, meþru ve demokratik olmayan güçlerin eline geçmesi demek büyük rant kapýlarýnýn sonuna kadar açýlmasý da demek.

Rantlar çeþit çeþit, bir bölümü tümüyle akçeli iþler, diðerleri ise pozisyon rantlarý ama bu pozisyon rantlarýný da lütfen küçümsemeyelim.

Ýlk aklýma gelen rant kapýlarýný siz okurlarla paylaþmak isterim; isterseniz önce parasal, akçeli rantlardan baþlayalým.

Ýstikrarsýzlýðýn, kontrolsüzlüðün, savaþ nedeniyle egemen olduðu bölgede ve bu bölgenin sýnýrlarýnda çok büyük ölçüde uyuþturucu ticareti var; büyüklüðü konusunda rivayet muhtelif ama büyüklüðün çok büyük olduðunu söyleyebiliriz.

Ayný bölgede, ayný nedenlerden daha az konuþulan bir akaryakýt kaçakçýlýðý var.

Bu bölgedeki kontrol zafiyetinden insan ticareti de bu bölge giriþli.

Bir düþünelim, ülkede kaç tane korucu var, kaç para maaþ alýyorlar, barýþ egemen olursa bu insanlar ne olacak?

Bölgede görev yaptýklarý, bölge de riskli bölge olarak kabul edildiði için hangi devlet görevlilerinin maaþlarý ne oranda, mesela Balýkesir’de görev yapan ayný kadrodaki bir memurdan daha fazla?

Bölgedeki olaðanüstü koþullar nedeniyle hangi devlet kuruluþlarýnýn bütçeleri muhtemel bir barýþ döneminde elde edecekleri ödenekten ne kadar daha yüksek?

Bu büyük bütçeleri hangi devlet görevlileri, üstelik yeni bir denetim yönetmeliði çerçevesinde, kamuoyuyla paylaþmadan kullanabiliyorlar?

Bunlar aklýma ilk gelen akçeli konular; meselenin bir de pozisyon rantlarý, siyasal rantboyutlarý var.

Kamu bürokrasisinin hangi kademeleri bölgede yaþanan istikrarsýzlýk ve kontrolsüzlük nedeniyle olaðan dönemlerde elde edemeyecekleri ayrýcalýklarý, dokunulmazlýklarý elde ettiler?

Parlamentoda, kürt meselesi, terör, batýya her gün gibi gelen cenazeler olmasa esbab-ý mucibesini adeta tümüyle yitirecek siyasi gruplar, oluþumlar var mý?

Kürt meselesi üzerinden ekmek yiyen sözde stratejistler, düþünce (!) kuruluþlarý var mý?

Sýnýrlarýmýzýn ötesinde de benzer oluþumlar mevcut mu?

PKK’nýn içinde otuz senedir örgüt yöneticiliði yapan, barýþ ortamýnda kendisini sudan çýkmýþ balýk gibi hissedecek kiþiler var mý?

Bu parasal rantlarý ve pozisyon rantlarýný alt alta koyun, barýþ neden sabote ediliyor, neden barýþ olmuyor büyük ölçüde anlarýz kanýsýndayým.  

 

Barýþ isteyenlerin önündeki en büyük engel bu rant oluþumlarýdýr.

twitter.com/KarakasEser