Seçmeni ikna edici bir gelecek vadetmeyen muhalefet çaresizlik içinde kývranýyor.
Ýstifalar, mektuplar, yeni partiler ve çaresizlik muhalefeti sarsýyor ama onlar mezarlýktan geçerken ýslýk çalanlar misali erken seçim ve parlamenter sistem diyerek korkularýný bastýrmaya çalýþýyorlar.
Ýktidar cephesi ise yeni hükümet sistemini kökleþtirmek için kararlý olduðunu erken bir seçimin gündemde olmadýðýný hatýrlatýyor.
Bir muhalefet lideri Haziran ayýnda seçim olacaðýný söylüyor, diðeri onu tasdik ediyor ama siyaseti doðru okuyan kendi milletvekilleri katýldýklarý tv programlarýnda seçim ihtimali görmediklerini açýkça söyleyerek kendi liderlerini alenen tekzip ediyorlar.
Mesela bir muhalefet milletvekili, ‘Ýktidar seçim ve siyasi partiler yasasýyla ilgili deðiþikliði tahminen en geç Nisan ayýnda meclise getirecek. Yasalaþmasý halinde o yasanýn uygulanabilmesi için en az bir sene geçmesi gerekir. Dolayýsýyla Haziran ayýnda seçim ihtimali görünmüyor.’ diyor!
O vekilin lideri ise ‘iktidar baraj konusunu gündeme aldýðýna göre seçim yakýndýr’ tahmininde bulunuyor. Sonra da seçim barajýnýn yüzde 5 olmasýný istediklerini söylüyor.
Oysa seçim ittifakýnýn yasalaþmasýyla barajýn fiilen ortadan kalktýðýný bir türlü söylemiyorlar.
Tabii korkularý ittifak eden partiler için de bir baraj getirilmesi ihtimalidir.
Seçim barajý, 12 Eylül darbe rejiminin ürünüdür. Hem hükümet teþkilinde yaþanan zorluklarý aþmak hem de sistemi eleþtiren ideolojik partilerin önünü kesmek için ihdas edilmiþ bir engeldi. Aslýnda seçim barajý parlamenter sistemin ürünü bir ucubedir. Daha doðrusu siyasi istikrarý saðlamak amacýyla parlamenter sistemi güçlendirmek için ihdas edilmiþ bir uygulamaydý.(Aslýnda güçlendirilmiþ parlamenter sistem diyenler barajý daha yukarýlara çekerek siyasi istikrar vadedebilirler ama biri hariç hepsi yüzde 10 baraj korkusu yaþadýðý için parlamenter sistemi güçlendirmekten ziyade küçük partilere hükümet ortaklýðý imkanýný hedefliyorlar.)
Oysa Türkiye baþkanlýk sistemine geçerek siyasi istikrarý garanti altýna almýþtýr. Bu sistemde siyasi istikrarý seçmen sandýkta saðlýyor. Seçilen cumhurbaþkaný 5 yýl boyunca herhangi bir engele takýlmadan icrayý hükümet ediyor.
Dolayýsýyla hem baþkanlýk sistemi hem de ittifaklarýn resmileþmesi seçim barajýný otomatikman ortadan kaldýrmýþtýr.
Onun için ben seçim barajýnýn tamamen sýfýrlanmasý gerektiðine inananlardaným.
Temsilde adaleti saðlayabilmek için hem barajýn sýfýrlanmasýný hem de Türkiye Milletvekilliði’nin ihdas edilmesini savunanlardaným.
Mesela bir parti düþünün hiçbir seçim bölgesinde milletvekili çýkartacak oy oranýna sahip olamamýþ ama Türkiye genelinde yüzde 1 veya 2 veya yahut daha çok oy almýþ. Bu kadar oy toplayabilmiþ siyasi görüþün mecliste temsil edilmemesi bence bir eksikliktir.
Onun için Türkiye Milletvekilliði sistemi temsilde adaleti saðlayacak bir sistemdir. Biz bunu Birlik Vakfý olarak hazýrladýðýmýz anayasa taslaðýnda 100 milletvekili olarak teklif etmiþtik. Þöyle ki her siyasi parti 100 kiþilik bir listeyi YSK’ya verecek, Türkiye genelinde aldýðý oy oranýnda isimler otomatik olarak seçilmiþ olacak. Mesela A partisi yüzde 42 oy aldý diyelim verdiði listenin ilk 42’si Türkiye milletvekili olarak seçilmiþ olacak. Yüzde 1 oranýnda oy alan parti bir milletvekili ve mesela yüzde 5 oy olan 5 milletvekili çýkarmýþ olacak. Böylece hiçbir seçim bölgesinde yeterli oy alamamýþ ama genelde yüzde 1 ve daha fazla oy almýþ parti bile mecliste temsil edilebilecek.
Dar yahut daraltýlmýþ bölge konusunda daha önce bir yazý yazmýþtým. Daraltýlmýþ bölge AK parti programýnda baþýndan beri vardýr. Þimdi tartýþýlýyor olmasý muhalefeti engellemek olarak yorumlanýyor. Oysa geç kalmýþ bir uygulamadýr. Ve daraltýlmýþ bölgede milletvekili sayýsý ne kadar az olursa milletvekili o kadar güçlü olur.
Benim tercihim dar bölgeden yanadýr yani her seçim bölgesinden bir milletvekili çýkarýlmasýdýr ama dar bölge olmayacaksa daraltýlmýþ bölge üç milletvekiliyle sýnýrlandýrýlmalýdýr ki hem seçilen güçlü olsun hem de seçmen milletvekilini tanýsýn ve denetlesin.
Hülasa bugün erken seçim ve içi boþ güçlendirilmiþ parlamenter sistem tartýþmalarý abesle iþtigaldir.
Bugün yapýlmasý gereken tartýþma uyum yasalarýnýn bir an önce nasýl çýkartýlacaðý ve baþkanlýk siteminin nasýl güçlendirileceðidir.
Ötesi boþa kürek çekmektir.