Seçim gecesinin reyting sürprizi ne derseniz O Ses Türkiye derim... HDP baraj altý mý baraj üstü mü belli olmadýðý, simülasyonlarda Ak Parti’nin 371 milletvekili alacaðýnýn hesaplandýðý dakikalarda baþladý program.
Özeti 21. sýrada olan bir programýn günü 3. sýrada bitirmesi çok alýþkýn olduðumuz bir durum deðil. Demek ki tek parti iktidarý kesinleþtikten sonra millet yorum dinlemek yerine normal akýþa geçmiþ...
Bu arada dikkatimi çeken bir baþka nokta daha var... Saat 21.00’den sonra Ak Partili bir sürü isim sokaklara attý kendini, cep telefonundan tabletten televizyon seyreden bir sürü insan vardý.
O yüzden de reytinglerin saat 21.00 sonrasý kýsmýnýn deðerlendirmesi biraz daha zor.
***
Atv, 7 Haziran seçimlerinde olduðu gibi bu seçimlerde de çok iyi bir ekran performansý gösterdi. Yayýný parça parça bölmüþler... En fazla reyting aldýklarý bölümler saat 21.30’a kadar olan bölümler.
Tek parti iktidarý olunca yorumlarýn çok önemi kalmýyor, insanlar sonuç almakla yetiniyorlar tezime bir örnek daha olabilir bu. Bu arada geçen sezon çeþitli kereler yazmýþtým Atv haberin önüne reklam doldurmazsanýz iþ yapar diye.
Cem Öðretir bu sezon hem haber bültenleri hem de seçim programlarýnda haklý olduðumu gösterdi bana...
***
Seçim sonuçlarýný yazarken Atv’yi konuþup A Haber’i konuþmuyoruz ya, TRT’nin durumu da ayný. Yayýný, TRT 1, TRT Haber ve TRT Türk’ten verdiler, kamu görevini yaptýlar ama böyle olunca da reyting listesinin tepelerinde yer almadýlar. Bilinçli ve anlaþýlýr bir tercih bu...
Hoþ dolaþsalar ne olacaktý ki, TRT aðzýyla kuþ tutsa “yok ben vejateryaným” diyen bir kesim var. Þaka yapmýyorum, durum maalesef bu.
***
Fox Tv gecenin reyting galibi oldu. Algý olarak muhalif kanallardan biri olarak görülür Fox Tv.
Reytingde kazandý ama sonuçta kaybetti gibi yüzeysel bir cümle kurmayacaðým.
Sonuçlara sevinenler farklý kanallara daðýlmýþlar ama sonucu beðenmeyenler açýsýndan bir çekim merkezi yarattýðýný söylemek mümkün Fox Tv’nin.
En azýndan seçimden bir gün önce sosyal medyada tanýtým olsun diye “sonuçlar 15.00’ten itibaren elimizde olacak” demeyecek kadar yayýncýlýðý biliyorlar.
***
Aslýna bakacak olursanýz televizyonculukta reyting ölçümüne baþlamak lazým. Hiç zor deðil buna baþlamak.
Streaming üzerinden kolayca hesaplanabilir. Ýþ ki evlerde olan cihazlarla internet üzerinden gelen sonuçlar bir havuzda toplanabilsin.
Bu öneride bulunurken reklam pastasýnda televizyon ve internet ortamýnýn rakip olarak görüldüðünü biliyorum.
Oysa isteyen televizyondaki reklamýný seyrettirir isteyen ayrý dijital yayýn pazarlamasý yapar. Türkiye henüz bunlarý tartýþacak noktaya gelmedi ama internetin daha da hýzlandýðý ve insanlarýn daha fazla mobil olduklarý bir dünya da bu þart...
Seçim gecesi reytinglerinden daha da önemli bir konu bu üstelik...