AK Parti’nin 1 Kasým seçim beyannamesinde yer vermesi halinde önemli bir avantaj saðlayacak baþlýklarý yazmaya devam ediyoruz.
1- GSS zorunluluðu kaldýrýlmalý
Tüm vatandaþlarýmýzýn saðlýk güvencesi altýna alýnmasý amacýyla getirilen GSS zorunluluðunun kaldýrýlmasý talebi geldiðini belirtmeliyiz.
Özellikle ay içinde SGK’ya eksik gün nedeni “kýsmi süreli veya çaðrý üzerine çalýþma ile ev hizmetlerinde ay içerisinde 30 günden az çalýþma” olarak bildirilen kiþilerin eksik günlerine ait genel saðlýk sigortasý primlerini 30 güne tamamlamalarý da önemli bir eleþtiri konusu oldu.
Bu hüküm kaldýrýldýðýnda hem part-time çalýþanlar için 30 güne tamamlama zorunluluðu olmayacaðýndan sigortasýz çalýþýlmayacak hem de SGK prim kaybýna, maliye de vergi kaybýna uðramayacaktýr.
2- Emeklilikte yaþa takýlanlara saðlýk yardýmý verilmeli
Emeklilikte yaþa takýlanlarla ilgili çok sayýda talep geliyor. Emeklilik yaþýnýn düþürülmesi mümkün olmamakla birlikte, sigortalýlýk süresi ve prim gününü doldurup çalýþmayanlarýn ilave olarak ödediði Genel Saðlýk Sigortasý (GSS) Primi maðduriyetlere yol açýyor.
Bu nedenle, Emeklilikte Yaþa Takýlanlar’ýn, sigortalýlýk süresi ve prim gününü doldurup emeklilik yaþýný beklemeleri halinde çalýþmadýklarý dönemlerde Genel Saðlýk Sigortasý (GSS) Primi alýnmayacaðý yönünde bir düzenleme olumlu olacaktýr.
3- 65 yaþ (yaþlýlýk aylýðý) ve engelli aylýðýnda þartlar kolaylaþmalý
AK Parti hükümetleri döneminde baþta yaþlýlar, engelliler olmak üzere toplumun yoksul kesimlerine ciddi kaynak transferleri yapýldý. Engelli haklarý üst seviyede gündemde tutularak yasal mevzuatta deðiþiklik yapýldý,
- 1 evi olan engelliden emlak vergisi alýnmamaya baþlandý,
- Engelliler için araç-gereçte KDV muafiyeti getirildi,
- Engelli çalýþtýrmaya teþvik getirildi,
- 450 bin engelli için 4.5 milyar TL evde bakým parasý veriliyor.
- 280 bin dul kadýna aylýk 250 TL ödeniyor. 65 yaþ ve engelliler için 3.9 milyar TL maaþ ödeniyor. Temmuz ayýndan sonra 65 yaþ aylýðý 200 TL’ye çýkýyor.
Tüm bunlara raðmen bir kýsým vatandaþlarýmýz muhtaç olmasýna raðmen deðerlendirme kriterleri nedeniyle aylýk ve yardýmlardan faydalanamýyor.
Özellikle akrabalarý ve yakýnlarý tarafýndan bakýlan ancak kendi geliri olmayan yaþlý ve engellilere aylýk baðlanmasýnda hane gelirine bakýlmaktadýr. Bu nedenle de yaþlý ve engellilerin kendilerinin muhtaç olmasýna raðmen bu gelirden faydalanamadýklarý görülmektedir. Yaþlý kiþinin kendisinin deðil de, ikamete dayalý nüfus kayýt sisteminde kayýtlý olunan ailenin gelirine bakýldýðýnda sorunlar yaþanýyor.
Örneðin, muhtaç bir yaþlý, maddi durumu biraz iyi olan yakýnýnýn evinde kaldýðý takdirde, ikamet ettiði hanenin geliri yüksek çýktýðý için kendisine aylýk baðlanmamaktadýr.
Önemli olan engelli ve yaþlýnýn gelirinin olmamasýdýr. Bu nedenle deðerlendirme kriterlerinin esnetilmesinde büyük bir fayda vardýr. Bu yönde mevzuatta esnekleþtirici düzenlemeler yapýlmalýdýr. Aylýk baðlanacak engellinin ve yaþlýnýn geliri yoksa maaþ baðlanmasý yönünde yapýlacak düzenleme sorunu ve tartýþmayý bitirecektir.
4- Asgari ücretten vergi alýnmamalý
Ülkemizde 7 Haziran seçimleri ile birlikte ekonomik ve sosyal vaatler belirgin bir þekilde aðýrlýðýný hissettirdi. Seçim beyannamelerinde yer alan vaatlerden birisi de asgari ücretin vergi dýþý býrakýlmasýydý. Elbette AGÝ ile birlikte deðerlendirildiðinde ülkemizde asgari ücret üzerinden alýnan vergilerin ciddi bir tutara karþýlýk gelmediði görülecektir.
Bugüne kadar biz de bu köþeden asgari ücrete kadar gelirlerin vergi dýþý býrakýlmasýný yazdýk. Sayýn Cumhurbaþkanýmýz Recep Tayyip Erdoðan’ýn ve Baþbakanýmýz Ahmet Davutoðlu’nun çeþitli söylemlerinde ve AK Parti hükümetlerinin açýkladýðý hedefler arasýnda asgari ücretin vergi dýþý býrakýlmasý diðer siyasi partilerden çok daha önce dile getirilmiþti. Hali hazýrda Ak Parti hükümetleri döneminde yapýlan çalýþmalarla vergi tutarýnda önemli düþüþler olmuþtur.
Asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisinden Asgari Geçim Ýndirimi düþüldüðünde en yüksek 72,26 TL ve en düþük de 9,18 TL gelir vergisi ödendiði görülmektedir. Dolayýsýyla asgari ücrete kadar olan gelirler üzerinden esasen çok fazla bir gelir elde edilmemektedir.
Bu nedenle baþta çalýþanlar olmak üzere, esnaf, sanatkar ve serbest meslek erbabýnýn asgari ücrete kadar olan gelirlerin vergi dýþý býrakýlmasý bütçe üzerinde çok yüksek bir yük getirmeyecektir.
Ülkemizde dolaylý vergilerin oransal olarak yüksek olmasý ve harcamalar üzerinden KDV, ÖTV gibi vergilerin de alýnýyor olmasý nedeniyle ücretliler ülkemizde hem kazanýrken ve hem de harcarken vergi ödüyor.
Ýþverenlerin çalýþanlarý adýna saðladýðý aile ve çocuk zamlarý, evlenme ve doðum yardýmý, özel saðlýk sigortasý primi, eðitim bursu, konut yardýmý, giyim yardýmý, ramazan kolisi, erzak yardýmý ve yemek yardýmý gibi sosyal menfaatlerde daha önemli oranlarda indirim konusu yapýlabilmelidir. Ayni yardýmlardan vergi alýnmamalýdýr. Böylece hem çalýþanlar rahat bir nefes alabilecek, hem de verginin tabana yayýlmasý kolaylaþacak ve iþletmelerin iþçilik maliyetleri optimum oranlara düþeceðinden rekabet gücü artacaktýr.