‘Seçim yýlý’ öncesi zihin jimnastiði

Yerel seçim tarihi 30 Mart 2014 Pazar günü olarak görünüyor. Ardýndan 28 Aðustos’ta görevi devralacak yeni cumhurbaþkaný için seçim süreci baþlayacak. Cumhurbaþkanlýðý devir teslim tarihinin 16 Mayýs’tan 28 Aðustos’a sarkmasýnýn nedenini biliyorsunuz; ‘367 garabeti’ nedeniyle 10. Cumhurbaþkaný Ahmet Necdet Sezer’in Köþk’te fazladan 3.5 ay kalmasý!

Hatýrlayalým; 

24 Nisan 2007: Baþbakan Erdoðan, 11. Cumhurbaþkaný adayý olarak Abdullah Gül’ün adýný açýkladý.

27 Nisan 2007: Ýlk tur seçimde 357 kabul oyu çýktý. Ýkinci turda seçim garantiydi, ancak eski Yargýtay Baþsavcýsý Sabih Kanadoðlu “Cumhurbaþkaný seçimi için TBMM’de aranan nitelikli çoðunluk (367 oy) deðil TBMM Genel Kurulu’nun toplantý þartýdýr” tezini ortaya attý.

Bu tezi CHP sahiplendi ve oylamayý Anayasa Mahkemesi’ne götürdü.

Ayný gece saat 23:14’te TSK internet sitesinde ‘e-muhtýra’ denilen bildiri yayýnlandý. Bildiride, ‘devletin temel niteliklerini aþýndýrma amaçlý irticai anlayýþa dayalý uygulamalar’dan bahisle, “Bu tür davranýþ ve uygulamalarýn, Genelkurmay Baþkaný’nýn (Yaþar Büyükanýt) ‘Cumhuriyet rejimine sözde deðil özde baðlý olmak ve bunu davranýþlarýna yansýtmak’ ilkesi ile tamamen çeliþtiði...” deniliyordu. (Bildiri, 29 Aðustos 2011’de siteden kaldýrýldý.)

1 Mayýs 2007: Anayasa Mahkemesi ilk oylamanýn yapýldýðý TBMM oturumunu iptal etti!

6 Mayýs 2007: TBMM’deki ikinci ve üçüncü tur oylamalara CHP, ANAP ve DYP katýlmayýnca 367’ye ulaþýlamadý.

22 Temmuz 2007: Genel seçimler erkene alýnarak yapýldý; AK Parti yeniden iktidar oldu.

13 Aðustos 2007: Gül yeniden cumhurbaþkanlýðýna aday gösterildi.

28 Aðustos 2007: Seçimde TBMM’ye giren MHP oylamaya katýldý ve Abdullah Gül üçüncü turda cumhurbaþkaný seçildi.

21 Ekim 2007: Hükümet, cumhurbaþkanýnýn halk tarafýndan seçilmesini (referandum) öngören anayasa paketi hazýrladý ve paket yine halk oylamasýyla yüzde 68.95 oyla kabul edildi.

2014’te cumhurbaþkanlýðý seçimi bu nedenle referandumla yapýlacak ve yeni cumhurbaþkaný 28 Aðustos’ta Çankaya’ya çýkacak.

Seçim süreci Anayasa’nýn 102. maddesine göre 60 gün önce 28 Haziran’da baþlayacak. Devir teslim tarihinden önceki iki Pazar günü 17 ve 24 Aðustos. Seçimin ikinci tura kalma ihtimaline karþý YSK, ilk referandum tarihi olarak 17 Aðustos’u belirleyebilir.

Sonuçta, yerel seçim ile cumhurbaþkanlýðý seçimi sürecinin baþlamasý arasýnda 3 ay gibi bir süre olacak. Bu süre de ‘boþ’ geçmeyecek ve fiilen cumhurbaþkanlýðý seçim sürecine eklenecek. Türkiye’de Ocak 2014’ten itibaren 8 ay boyunca gündem seçim olacak.

Yeri gelmiþken, bugünlerde CHP ve MHP kulislerinde ‘referandumaalternatif’ bir öneri piþiriliyor. AK Parti kulislerine de kokusu salýnan bu projenin adý; ‘cumhurbaþkanýný yine Meclis seçsin’...

Ancak bu alternatifin AK Parti karar mekanizmalarýnda alýcýsý yok. Nedeni 21 Ekim 2007 referandumunda yatýyor. AK Parti, cumhurbaþkaný seçimi yetkisini doðrudan halka verme kararý alýrken, “derin devletin istediði aday seçilmeyecekse TBMM’ye cumhurbaþkaný seçtirmeme” zihniyetinin bir daha “asla hortlamamasýný” hedeflemiþti. Halktan da yüzde 69’a yakýn destek alan bu hedeften sapma ihtimali yok. Muhtemelen seçim sürecinde sýkça gündeme getirilmeye çalýþýlacak olan bu ‘geri adým’ teklifine ‘ölü doðmuþ’ denilebilir.

Erken baþlayan bir baþka tartýþma da genel seçimin de erkene alýnarak cumhurbaþkanlýðý seçimiyle birleþtirilip birleþtirilmeyeceði...

Erken, çünkü bu konu henüz AK Parti’nin gündemine girmedi. Girdiðinde, Baþbakan Erdoðan’ýn beklendiði üzere cumhurbaþkaný seçilmesinden sonra AK Parti’nin genel baþkaný ve baþbakanýn kim olacaðý; genel baþkan ve baþbakanýn ayrý isimler olup olmayacaðý tartýþýlacak.

Þimdiden söylenebilecek tek þey þu; AK Parti, “bu tartýþmalarýn bir irade boþluðu oluþturmamasýna, Türkiye’nin siyasi ve ekonomik istikrarýný, çözüm sürecini olumsuz etkilememesine” dikkat ederek seçim tarihine karar verecek.