Polonyalý yönetmen Andrzej Jakimowski’nin konuya ve karakterlerine dürüst ve gerçekçi yaklaþýmý onun iddialý deðil samimi olduðunu gösteriyor. Baþrol oyuncularý deðilse de, filmin kadrosu büyük ölçüde görme engelli oyunculardan oluþuyor. Yer yer fazla duygusal olmakla birlikte, aksiyon dýþýnda bir seyirlik arayan izleyiciler için az seçenek bulunan þu haftalarda þikayet edilmeyecek bir film.
YÜREÐÝNÝZÝ AÐZINIZA GETÝRECEK
Jakimowski mizansenini gündelik hayatta bir görme engellinin sürekli karþý karþýya olduðu sorunlarý ve riskleri iþiterek algýlamasýnýn nasýl bir þey olduðunu hissettirme üzerine kurmuþ. Yakýn planlar kullanarak bize dar bir görüþ alaný sunuyor. Sonuçta biz filmi gözlerimizle izliyoruz ama yönetmenin gayreti ve becerisi sayesinde sesler aracýlýðýyla çevreyi algýlamanýn nasýl bir þey olduðunu da ýskalamýyoruz...
Jakimowski filmindeki çatýþmayý hayal etmek ve görememek üzerinden saðlýyor. Hayallerin Ötesinde Lizbon’da bir enstitüde geçiyor. Buraya yeni gelen Ian adlý eðitmen öðrencilerine herkes kadar özgür bir hayat sürebileceklerine dair ilham veriyor. Onlarý kendilerini hayatýn zevklerinden mahrum býrakmamaya, dünyadan soyutlanmýþ yaþamamaya teþvik ediyor. Bir görme engelli için elzem sayýlan bastonu kullanmayý reddedip geliþmiþ iþitme duyusuna dayanarak hareket eden, seslerin yankýsýna ve genel olarak akustiðe dayanarak görme engelli olduðunu fark ettirmeden hareket eden, eksantrik bir adam Ian... Aralarýnda romantik bir yakýnlaþma olan öðrencilerden Eva ile þehirde bir yürüyüþe çýktýklarý sahneyi yönetmenin çok iyi hesaplanmýþ mizanseni sayesinde yüreðiniz aðzýnýza gelerek izleyeceksiniz!
Öte yandan Ian’ýn esas geliþmiþ yeteneði hayal gücü! Göremediði her þeyi hayal ediyor, diðer duyularýndan yola çýkýyor ama bunun ne kadarýnýn somut anlamda doðru olduðu belli deðil. Peki bir önemi var mý? Filmin bir meselesi de bu... Enstitüdeki doktorun ortaya koyduðu bilimsel gerçeklik görme engellileri kendilerini-haklý olarak-sakýnmalarýný, hep dikkatli olmalarýný ve kaçýnýlmaz biçimde ‘kýsýtlý’ bir hayat sürmelerini öngörüyor...
Ian ise yönetmenin bize geçirmeyi baþardýðý görememe sýkýntýsýný aþmak için gönül gözünü açmayý öneriyor. Öykünün Ian ile Eva arasýndaki aþkýn etrafýnda dolaþmasý ve en etkili sahnelerin bu iki kahraman arasýnda geçmesi de gönül gözüyle görebilmenin öneminin altýný çiziyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Orjinal adý: Imagine Yönetmen ve
Senarist: Andrzej Jakimowski
Görüntü: Adam
Bajerski
Müzik: Tomasz Gassowski
Oyuncular: Edward Hogg, Alexandra Maria Lara ve Melchior Derouet.