Hristiyanlýkta olduðu gibi dinimizde ruhbanlýk yoktur. Hatta Efendimize (sav) ruhbanlýk sorulunca "Allah'ýn bu ümmete, ruhbanlýk yerine haccý ve cihadý verdiðini" ifade buyurmuþtur.
Hac belli mekanda belli zamanda kimi yasaklarýn uygulandýðý bedeni bir ibadettir.
Mümin hac menasiki boyunca gece gündüz týpký bir ruhban gibi kendini ibadete verir. Kabe’de tavaf ve sa’y eder, Arafat’ta mahþerin provasýný görür, Müzdelife’de seher vaktinde duaya Mina’da cemeratý taþlayarak kötülüklerden arýnmaya koyulur.
***
Ýþte bu seneki hac ibadeti bugün ikindi vakti itibariyle cemerat taþlamasýndan sonra tamamlanýyor.
Cemerat sembolik olarak þeytanýn taþlandýðý üç ayrý mekandýr.
Rivayete göre þeytan Allah’ýn emrine isyana teþvik ettiði Hz. Ýbrahim tarafýndan bu üç cemrenin bulunduðu yerde taþlanmýþtýr. Hz. Ýbrahim her birinde yediþer taþ atarak þeytaný etkisiz hale getirmiþ ve Allah’ýn emrine itaat etmiþtir.
Cemerat taþlamasý o günden bu yana hac ibadetinin bir bölümü olarak ifa edilir.
Efendimiz (as) de önce küçük cemreye taþ atar sonra uzun uzun dua ederdi, peþinden orta cemreye atar yine uzun uzun dua ederdi. Büyük cemreyi taþladýktan sonra oradan ayrýlýrdý.
***
Cemerat’da üç ayrý yüksek duvar vardýr. Buradaki þeytan taþlama iþlemi tamamen semboliktir, karþýdaki sütunlar þeytan deðildir.
Sembolik olduðu için nohut büyüklüðünde küçük taþlar atýlýr.
‘Bu taþlama, kötü niyetlere, þer kuvvetlere karþý bir zindelik gösterisi, her çeþit kötülükleri yenme azminin sembolleþmesi, Rabbimizle yapýlan manevi anlaþmanýn icrasýdýr.’
***
Zaten taþ atýlýrken okunan dua da bunu gösterir. Taþ atýlýrken, ‘Bismillah, Allahuekber, þeytana ve taraftarlarýna raðmen Allah’ýn emrine uydum’ diye baþlayan dua, ‘Allah’ým, haccýmý kabul eyle, günahlarýmý baðýþla, sa’y u gayretimi þükre deðer kýl, iþlerimi salih ve makbul, ticaretimi daima kazançlý eyle. Merhametlilerin en merhametlisi; kerem sahiplerinin en kerimi olan Rabbim, lütfu kereminle ve merhametinle muamele eyle’ diye biter.
Mümin haccýn bu son bölümünde aslýnda kendi kötülüklerine, günahlarýna ve yanlýþlarýna taþ atmakta,Rabbinden de þeytanýn aldatmacalarýndan korumasý için talepte bulunmaktadýr/bulunmalýdýr.
***
Fakat bu ibadetin hikmet ve ruhuna vakýf olmadan yapýlýnca kimi garipliklere rastlamak daima mümkündür.
BugünlerdeArap medyasýnda benzer haberler okuyoruz.
Afrikalý siyahi bir hacý nasýl olmuþsa Cemeratýn üst katýndan düþe yazmýþ birileri onu kolundan yakalamýþ ve ihramý falan çýkan ve koyu siyah renkli olan bu zavallý Müslümaný kimi cahil hacýlar iþte þeytan göründü diyerek taþa tutmuþlar. Adamý hastanelik etmiþler.
Oysa o adam þeytan deðildir, þeytan onlarý taþlamaya sevk eden cehalettir.
***
Sümeriyye News’in yazdýðýna göre Mýsýrlý bir kadýn da þeytan yerine aðýz dolusu eleþtiriler yaparakkocasýný taþlamýþ!
Kadýna sebebini sormuþlar hiddetinden cevap verememiþ. Ama kadýnýn bir yakýný kocasýnýn onu birçok kez aldattýðýný söyleyerek duruma açýklýk getirmiþ.
Bazýlarý da karþýsýndaki duvarýn gerçekten þeytan olduðunu düþünerek onunla konuþuyormuþ!
Yine bir kadýn duvarý þeytan zannederek þöyle seslenmiþ: ‘Sen deðil misin kocamý benden boþanmaya teþvik eden ve beni ailemden ayýran, Allah belaný versin!’
Suudi bir güvenlik görevlisinin face’inde yazdýðýna göre bir hacý da cemrelerde þeytanla þöyle pazarlýk yapýyormuþ:‘Bana bak þeytan! Ben buraya seni dövmeye ya da sana sövmeye gelmedim. Bana iliþme ben de sana iliþmeyeyim!’
Gülsek mi aðlasak mý?!