Son aylarda ülkemize döviz üzerinden kurulan ekonomik baskýdan bir çok iþyeri olumsuz etkilendi. Ýþte hem ekonomik zorluk döneminin baskýlarýný ve olumsuzluklarýný azaltmak ve hem de Sosyal Güvenlik Kurumu’nun tahsilat kabiliyetini artýrmak için Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), yükümlülüklerini yerine getirmesine karþýn zora duruma düþmesi nedeniyle primlerini süresinde ödeyemeyen iþverenlere, 12 ayý geçmeyecek þekilde borçlarýný uygun koþullarda taksitlendirme imkâný tanýdý.
Ýþ Dünyasýnýn önemli örgütlerinden olan Ýstanbul Ticaret Odasý (ÝTO) Baþkaný Þekib Avdagiç, “Kredi yapýlandýrmasýnýn ardýndan gelen SGK taksitlendirmesi son derece olumlu. Geçici bir prim indirimi ve vergi borcu yapýlandýrmasý da süreci tamamlar” diyerek aslýnda iþ dünyasýnýn beklentilerini de paylaþmýþ oldu.
Ekonomik zorluk dönemlerinde elbette vatandaþ fedakârlýk yapacak, ama en büyük fedakarlýðýn vergi ve SGK prim indirimleri, ödeme kolaylýklarý saðlanmasý gibi yollarla devlet tarafýnda olmasý gerekiyor. Geçtiðimiz günlerde Çin'de ekonomik büyümenin önemli ölçüde yavaþlamasý nedeniyle kiþisel gelir vergisinde indirime gidilmesi planlanýyor. Böylece çalýþanlarýn cebine giren net tutarlarýn artýrýlmasý ve buradan saðlanan kaynaklarla ihtiyaçlarýn karþýlanmasý ve ekonominin canlandýrýlmasý mümkün olacak. Ülkemizde hem kazanýrken gelir vergisi ve hem de harcarken KDV, ÖTV gibi dolaylý vergilerin ödendiði dikkate alýnýrsa gelir vergisinde bir rahatlamanýn çalýþanlara nefes aldýracaðý da göz önüne alýnmalýdýr.
Bu dönemde iþ dünyasý iþsizliðin artmamasý, üretim ve istihdamda devamlýlýðýn saðlanmasý için çýrpýnýrken, devletin de hem indirim ve ekonomik desteklerle iþ dünyasýný ayakta tutmasý gerekiyor.
SGK’nýn belirlediði þartlarý saðlayan iþverenlerin prim borçlarý 60 aya kadar taksitlendirme yapýlabilecek.
Tecil ve taksitlendirmeden yararlanmak isteyen sigortalýlarýn; Ticari, zirai veya mesleki faaliyeti nedeniyle yýllýk gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmasý,
SGK borçlarýnýn taksitlendirmesinde prim borçlusunun “çok zor durum” tespiti yapýlmak zorundadýr. Bu iþlem mali meslek mensuplarýnýn uzmanlýðýnda yapýlacaktýr.
Asýl iþverenin tecil ve taksitlendirme için baþvuruda bulunmasý halinde, alt iþverenin borçlarýndan da sorumlu olduðundan alt iþverenin borçlarý da dahil edilmek suretiyle tecil ve taksitlendirme iþlemi yapýlacaktýr.
Tecil ve taksitlendirmeye konu borç toplamýnýn iþyeri ve borç türüne bakýlmaksýzýn 500.000 Türk Lirasýný aþmamasý þartýyla tecil edilecek borçlar için teminat aranmayacaktýr. 500.000 TL’yi aþan kýsým için ise yüzde 25’i oranýnda teminat alýnarak tecil ve taksitlendirme yapýlabilecektir.
Bu imkândan yararlanmak isteyen borçlularýn baðlý bulunduklarý Sosyal Güvenlik Ýl Müdürlüðüne/Sosyal Güvenlik Merkezine, baþvuru belgeleri ile birlikte yazýlý olarak baþvurmalarý gerekiyor.
Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Ýþ Kurumu ekonomiyi ayakta tutmak, istihdamý artýrmak ve iþsizliði azaltmak için bir çok proje geliþtirip kolaylýklar saðlarken, maalesef Aile, Çalýþma ve Sosyal Hizmetler Bakanlýðý Ýþ Müfettiþleri tarafýndan zücaciye dükkanýna girmiþ fil gibi her þeyi kýrýp dökerek yapýlan proje denetimleri de iþletmeleri zor duruma sokuyor.
Ýþ dünyasýnýn iþçi çýkartmamak, ayakta durmak için mücadele ettiði bu dönemde Aile, Çalýþma ve Sosyal Hizmetler Bakanlýðý Ýþ Müfettiþleri tarafýndan yapýlan proje denetimlerinin bir gereði olmadýðý gibi, ekonomik açýdan ayakta durmaya bile zorlanan iþletmeleri ne kadar olumsuz etkileyeceðini tahmin etmek zor olmasa gerek.
Yoksa, bu ekonomik faturanýn altýndan ne Aile, Çalýþma ve Sosyal Hizmetler Bakanlýðý, ne de iþ dünyasý kalkabilir. Sayýn Bakanýn mutlaka proje denetimlerini rehberlik ve yol göstericilik mahiyetine çevirmesi gerekiyor.