SGK özellikle son zamanlarda, prim teþviklerinden yersiz yararlanýlan dönemlerin e-bildirge ekranýnda görüntülenebilmesinin saðlanmasý gibi, önemli yazýlýmsal yenilikler yapsa da ne yazýk ki mevzuatýn yorumlanmasý anlamýnda ayný istikrarý sürdüremiyor.
Özellikle vatandaþlarýn yoðun olarak yararlandýðý uygulamalarda sahadan gelen verileri iyi okuyamýyor. Bunun en güzel örneðini hastalýðý nedeniyle rapor paralarýnýn ödenebilmesi için uygulanan “Çalýþýlmadýðýna Dair Bildirim Giriþlerinde” yaþýyoruz. Ýþverenlere hiçbir ihbar-uyarý olmadan doðrudan kiþi baþýna 600 TL para cezasý kesiliyor. SGK’nýn kötü ve çalýþmayan sistemi rapor alan iþçilerin almýþ olduðu raporlarý iþverenlerin bu sürede çalýþmadýklarýný onaylamasý için iþveren ekranýna düþürmesi gerekirken aylar yýllar geçtikten sonra ceza geliyor. Konuyu araþtýran iþverenler derdini bir türlü anlatamýyor. Eski uygulamada çalýþýlmadýðýna dair bildirim giriþi yapmayan iþverenlere beþ gün süre verilip akabinde iþlem yapýlmazsa ceza kesilirken, þimdi raporlarýn bir kýsmýnýn çeþitli nedenlerle iþveren ekranýna düþmemesine raðmen sanki bildirim yapýlmýþ gibi ceza uygulanýyor. Bu sorunu daha önce de 4 Eylül 2014 tarihinde “SGK korku imparatorluðu olmasýn” baþlýðýyla bu köþede yazmýþtým. Ama bir tek yöneticisi bile yahu neler oluyor, biz nerede yanlýþ yaptýk demiyor.. Olan da haliyle derdini anlatamayan vatandaþa oluyor. SGK haksýz ve hukuksuz bir þekilde kestiði cezalarla vatandaþý canýndan bezdiriyor.
Bir diðer sorun da eksik gün bildirimlerinde yaþanýyor. Daha düne kadar ay içerisinde eksik günü olan çalýþanlarla ilgili verilen Eksik Gün Bildirim Formlarýný almayan SGK bugün vatandaþlara yüklü miktarda cezalar yazýyor. Hiçbir amacý kalmayan ve tamamen bürokrasinin fendine ve kör inadýna dönüþen eksik gün bildirimi uygulamasýnda yaþanan sorunlar da çözülmeli ve bu uygulama kaldýrýlmalýdýr. Gelelim SGK’nýn en son açýkladýðý iki uygulamaya. ...
SGK 22 Ocak ve 27 Ocak tarihli genel yazýlarýnda da bir iyi bir kötü haber veriyor. Önce iyi haberden baþlayalým.
Kimlerden destek primi kesilmeyecek!
Emekli Sandýðý, SSK ve BAÐ-KUR statüsünden yaþlýlýk aylýðý baðlanan kiþilerin daha sonra bir hizmet akdine tabi olarak bir veya birden fazla iþveren nezdinde çalýþmasý durumunda, emekli aylýklarýndan kesinti yapýlmamakta; ücretlerinden sosyal güvenlik destek primi kesilmektedir. Yine Emekli Sandýðý, SSK ve BAÐ-KUR statüsünden yaþlýlýk aylýðý baðlanan kiþilerin daha sonra kendi nam ve hesabýna çalýþmasý durumunda ise; emekli aylýklarýndan sosyal güvenlik destek primi kesilmektedir. Sosyal güvenlik destek primi ödeme yükümlüsü olanlarýn tescilleri ve bu tescillerinin sonlandýrýlmasý SGK tarafýndan geliþtirilen bilgisayar programý aracýlýðýyla yerine getirilmektedir.
5510 Sayýlý Kanun’un geçici 14’üncü maddesine göre; “Bu Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi kapsamýnda sigortalý sayýlanlardan, ilgili kamu kurum ve kuruluþlarýndan alýnacak belgelerle doðrulamak kaydýyla faaliyette bulunulmadýðýna iliþkin süreler hariç olmak üzere çalýþýlan süreleri için, sosyal güvenlik destek primi oraný olarak bu Kanunun 30 uncu maddesinin üçüncü fýkrasýnýn (b) bendinde belirtilen hükümler uygulanýr.”
Madde yorumlandýðýnda yapýlmasý gereken açýktýr. Buna göre yaþlýlýk, emeklilik veya malullük aylýðý baðlandýktan sonra 4/b (BAÐ-KUR) kapsamýnda çalýþmaya baþlanmasý nedeniyle sosyal güvenlik destek primi ödeme yükümlüsü olanlardan, ilgili kamu kurum ve kuruluþlarýndan alýnacak belgelerle doðrulamak kaydýyla faaliyette bulunulmadýðýný belgeleyenlerin, bu sürelerde sosyal güvenlik destek primi ödeme yükümlüsü olmadýðý öngörülmektedir.
Faaliyetlerinin olmadýðýný belgeleyen gerçek veya basit usûlde gelir vergisi mükellefi olanlar ile þirket ortaklarý hakkýnda sosyal güvenlik destek primi yönünden:
1) Ticarî kazanç veya serbest meslek kazancý nedeniyle gerçek veya basit usûlde gelir vergisi mükellefi olanlar, baðlý olduklarý vergi dairesinden alacaklarý gayrý faal olunduðuna iliþkin belgeyi SGK’ ya ibraz etmeleri halinde, belgede belirtilen tarihten itibaren sosyal güvenlik destek primi tescili sonlandýrýlacaktýr.
2) Þirket ortaklarýnýn, ticaret sicil memurluðundan þirketin faaliyetine iliþkin belgeyi aldýktan sonra baðlý olduklarý vergi dairesine müracaat ederek þirketin gayri faal olduðunu belgelemeleri gerekmektedir. Ticaret sicil memurluðundan temin edilecek belgeye istinaden baðlý olduklarý vergi dairesinden alacaklarý gayrý faal olunduðuna iliþkin belgeyi SGK’ ya ibraz etmeleri halinde, belgede belirtilen tarihten itibaren þirket ortaklarýnýn sosyal güvenlik destek primi tescili sonlandýrýlacaktýr.
3) Sosyal güvenlik destek primi tescili sonlandýrýlanlardan yersiz tahsil edilen sosyal güvenlik primi iade edilecektir.
Okul-aile birliklerine þok ceza yolda!
Sayýn Cumhurbaþkanýmýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan’ýn Baþbakanlýðý döneminde AK Parti hükümetlerinin istihdam artýcý politikalarý çerçevesinde istihdamý ve SGK prim tahsilatýný artýrmak için 2008 yýlýnda getirilen 5 puanlýk prim indiriminin kayýtdýþýnýn önlenmesi ve SGK prim tahsilatlarýna çok olumlu katkýlarý oldu. Bu teþvik sadece özel sektör iþverenleri için uygulanmaktadýr.
SGK tarafýndan 22.01.2015 tarihinde yayýnlanan Genel Yazý’da eðitim kampüslerinde yer alan okullar dâhil Milli Eðitim Bakanlýðý’na baðlý okul ve eðitim kurumlarýnda kurulan okul aile birlikleri, SGK tarafýndan kamu iþyeri sayýlarak okul aile birliklerinin beþ puan teþvikinden yararlanamayacaðý yönünde bir düzenleme yapýlmýþtýr. Yani çocuðunu okutan ailelerin kurduðu aile birlikleri SGK yönetimi tarafýndan kamu kurumu sayýlmýþtýr.
Ayrýca SGK yönetimi okul aile birliklerinin yararlandýðý teþvikleri yersiz yararlanýlan tutarlar olarak deðerlendirilerek yararlandýklarý teþvikleri gecikme cezasý ve gecikme zammý ile birlikte tahsil edeceðini açýklamýþtýr.
Okul ile aile arasýnda bütünleþmeyi gerçekleþtirmek, veli ile okul arasýnda iletiþimi ve iþ birliðini saðlamak, eðitim ve öðretimi geliþtirici faaliyetleri desteklemek, okulun ve maddi imkânlardan yoksun öðrencilerin eðitim ve öðretimle ilgili zorunlu ihtiyaçlarýný karþýlamak üzere kurulan okula aile birliklerinin bir kamu iþyeri olarak deðerlendirilmesi ve teþviklerinin iptal edilmesi bir “HUKUK CÝNAYETÝ”dir.
Maalesef baþta istirahat paralarýnýn ödenmesi, eksik gün uygulamasý, idari para cezasý anýnda sistem borç kaydý gibi doðrudan vatandaþý ilgilendiren bir çok uygulamanýn hükümete ve Ak Parti’ye zarar verecek þekilde karara baðlanmasýnda iyi niyet aramanýn beyhude olduðunu düþünüyorum.
Özellikle 7 Haziran seçimleri öncesinde Okul Aile Birliklerinin özel sektör olduðu gerçeðine raðmen SGK tarafýndan beþ puan primlerinin faiziyle iadesinin istenmesi velilerle okul aile birliklerini karþý karþýya getirecek ve eðitim barýþýna darbe vuracaðý gibi bütün Türkiye’de ailelerde olumsuzluk oluþturacaktýr. Velileri hükümet aleyhine kýþkýrtacak bu düzenlemenin hangi PARALEL amaca hizmet ettiði açýk bir þekilde görülmektedir. Burada amaç aileleri Ak Parti hükümetine ve siyasi iktidara karþý kýþkýrtmaktýr. Daha önce de rapor parasý ödemelerinde yapýlan oyunun tekrarý sahnelenmektedir.