Bu yýlýn baþlarýnda Nisan ayý gibi geleceði konuþulan vergi barýþý aradan geçen zamana raðmen bugüne kadar gerçekleþmedi.
Halen kamuoyunda en çok tartýþýlan, konuþulan konudur desek abartmýþ olmayýz.
Esasen tüm dünyayý ciddi þekilde etkileyen COVID-19 sebebiyle yaþanan ekonomik zorluklarýn piyasalara ve iþletmelere olumsuz etkilerini azaltmak amacýyla uzun bir süredir iþ dünyasýndan kapsamlý bir vergi barýþý talebi geliyor.
Özellikle vergi barýþý konusunda kararýn Ekim ayý sonuçlarýnýn görülmesinden sonra verileceði Sayýn Aile, Çalýþma ve Sosyal Hizmetler Bakanýmýz tarafýndan dile getirildi.
Öte yandan 2021-2023 yýllarýna iliþkin merkezi yönetim bütçesi toplam gelir ve gider tahminleriyle hedef, açýk, borçlanma durumunu içeren Orta Vadeli Mali Plan (OVMP)döneminde vergi affýna gidilmeyeceði resmi gazetede yayýnlandý.
Bu düzenleme ile iþ dünyasýnýn uzun süredir dile getirdiði vergi barýþýnda umutlar da suya düþmüþ oldu, tartýþmalar ise devam ediyor.
Son aylarda iþ dünyasý temsilcileri tarafýndan bizlere de iletilen vergi ve sosyal güvenlik barýþýnýn gündemde kalmaya devam edeceði görülüyor.
Zira kamuoyunda yoðun bir talep var.
Çünkü COVID-19 pandemisinin ekonomiye etkileri, Rus uçaðýnýn düþürülmesi krizi, 15 Temmuz hain darbe giriþimi, Rahip Brunson krizi, TL’ye saldýrý ve kur manipülasyonu ve gezi olaylarýnýn ekonomide ciddi olumsuzluklara neden olduðunu biliyoruz.
Bunlara baðlý olarak iþletmelerin finansman dengeleri bozuldu, tahsilat ve satýþ kabiliyetleri düþtü, borçlar ödenemez oldu.
Zaman zaman bu köþeden bizim dile getirdiðimiz vergi ve sosyal güvenlik barýþý ekonomi açýsýndan büyük önem taþýyor.
Vergi ve sigorta barýþý ile kamuya olan borçlar için ödeme kolaylýðý getirilirken bundan sadece iþletmelerin deðil tüm vatandaþlarýn faydalanmasý saðlanacak.
Yapýlandýrmaya ilave olarak matrah artýrýmý, kasa affý, stok affý, trafik cezalarýna ödeme kolaylýðý, kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede mevcut olmayan mallarýn gayrisafi kâr oraný eklenmek suretiyle fatura kesilerek kayýtlara alýnmasý, imar affý gibi düzenlemelerle kamu ciddi tutarda tahsilat yapabilecek.
Ak Parti döneminde bugüne kadar;
-7 Mart 2002 Tarihinde 4746 sayýlý Yasa Ýle Emlak Vergisi Düzenlemesi Kanunu,
-27 Þubat 2003 Tarihinde 4811 sayýlý Vergi Barýþý Kanunu,
-22 Kasým 2008 Tarihinde 5811 sayýlý Vergi Barýþý Kanunu,
-13 Þubat 2011 Tarihinde 6111 sayýlý Kanun,
-29 Mayýs 2013 Tarihinde 6486 sayýlý Kanun,
-10 Eylül 2014 Tarihinde 6552 sayýlý Kanun,
-19 Aðustos 2016 Tarihinde 6736 sayýlý Bazý Alacaklarýn Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun,
-27 Mayýs 2017 Tarihinde 7020 sayýlý Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun,
-18 Mayýs 2018 Tarihinde 7143 sayýlý Vergi ve Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun ile ekonomi ve iþ dünyasýnýn beklentileri karþýlýk bulmuþ kanun da ciddi tutarlarda tahsilat yapmýþtý.
Kamunun vatandaþla barýþmasý saðlanarak yeni bir beyaz sayfa açýlmalý, gecikme zamlarý ve faizleri silinmeli, erken ödeme teþvik edilmelidir. Hatta kamuya borçlarýn ödenmesinde bankalardan uygun þartlarda kredi kullanýlmasý da saðlanmalýdýr.
Barýþla Hazineye ve SGK’ya ciddi bir para giriþi saðlanacaðý gibi, iþ dünyasý ve vatandaþlarýn borçlarýndan kurtulmasý ve rahat nefes almasý saðlanacaktýr.