SGK’da otomatik işyeri tescili nasıl yapılacak?

Yatırım imkanlarının arttırılması ve kamu kurumlarında belge yükünün azaltılması için gerekli çalışmalar hayata geçiriliyor. Sosyal Güvenlik Kurumu işlemlerinde belge yükünün azaltılması amacıyla yapılan ilk çalışmalardan biri otomatik işyeri tescili oldu. Şirket kuruluşlarında ve yapı izin süreçlerinde işlemlerin kısaltılması amacıyla belge ve bildirim yükümlülüğünün azaltılmasına imkân sağlandı.

SGK’nun yayınladığı 2018/11 Sayılı Genelgesi’nde otomatik işyeri tescilinin detaylarına yer verildi. Sigortalı çalıştırılmasa dahi ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket kuruluşlarına istinaden işyeri tescili otomatik olarak yapılacak. Ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirketlerin otomatik olarak işyeri tescilinin yapılabilmesi için şirket kuruluşu başvurularında şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ile birlikte; işyeri bildirgesi eki belgeler, ıslak imzalı e-Sigorta sözleşmesi, bildirge kullanıcı vekâletnamesinin aslının veya noter onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin verilmesi gerekecek.

Ticaret sicil müdürlükleri tarafından bu bilgiler SGK’na online olarak aktarılacak. Bu aktarma sonucunda ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket bakımından işyerinin otomatik tescil işlemi ve e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacaktır. İşveren SGK’ya müracaat etmeden e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir. SGK, otomatik işyeri tesciline ilişkin işverenlere tebligat gönderecektir.

Otomatik işyeri tescili şirketlerin ilk kuruluşu için geçerli olacak. İşyeri bildirgesi verilmesini gerektiren işlemler (şube açılışı, devir, nev'i değişildiği, işyerinin nakli gibi) için işyeri bildirgesi verme yükümlülüğü devam edecek. Otomatik tescil edilen şirketin ihale konusu iş alması, bina inşaatı, şirket kuruluş adresinden faklı bir adreste yeni bir işyeri açması gibi nedenlerle sigortalı çalıştırmaya başlanması halinde işyeri bildirgesi verilecek, verilmemesi idari para cezası uygulanabilecek.

Otomatik tescil yapılan işyerinde tescil tarihinden itibaren 2 yıl içinde sigortalı çalıştırılmaması halinde oluşturulan işyeri dosyası sistem tarafından pasif hale getirilecek. Ancak 2 yıllık süreden sonra sigortalı çalıştırılması halinde dosya yeniden aktif hale getirilebilecek.

SGK’ya verilen yetki doğrultusunda, valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerince verilen yapı ruhsatlarına istinaden otomatik işyeri tescili yapılabilecek. Yapı ruhsatlarına istinaden otomatik işyeri tescili yapılabilmesi için yapı ruhsatı başvurularında; işyeri bildirgesi eki belgelerin, yapı ruhsatına ilişkin bildirim formunun, ıslak imzalı e-Sigorta sözleşmesinin, Bildirge kullanıcı vekaletnamesinin aslının veya noter onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin verilmesi gerekecek.

Yapı ruhsatına ilişkin bildirim formunun ruhsat vermeye yetkili mercie verilmesi önemlidir.  Aksi halde otomatik işyeri tescili için zorunlu olan veriler SGK’ya aktarılmayacak. Bu durumda yapı ruhsatının verilme aşamasında otomatik işyeri tescili yapılamayacak.