Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Sigarayı bırakıp kiloyu korumanın sırrı

Sigarayı bıraktıktan 20 dakika sonra kan basıncı ve nabız sayısı normale döner, 12 saat sonra kandaki karbon monoksit düzeyi normal seviyesine düşer,  3 ay sonra kalp krizi geçirme riskiniz azalmaya başlar ve akciğer fonksiyonları gelişmeye başlar, 1 -9 ay sonra nefes darlığı ve öksürük azalır, 1 yıl sonra kalp krizi geçirme riskiniz sigara içen birine göre yarı yarıya azalır.  Ancak çoğu kişi, sigarayı bırakan bireylerde sıklıkla görülen şikâyetlerden biri olan   kilo alımı nedeniyle sigaradan uzaklaşmayı  yaşamlarında her zaman ötelemektedir.

Fiziksel ve duygusal açlığı ayırt edin

Sigarayı bıraktıktan sonraki ilk 3 gün en zor dönemdir. Özellikle ilk günlerde sigara içme krizinden kurtulmak için aşırı yeme eğilimini önlemek amacıyla fiziksel açlıkla duyguların neden olduğu açlık arasındaki farkı öğrenmeye çalışmak çok önemlidir. Araştırmalarda, sigara dumanındaki pek çok maddenin oksidan olarak etki gösterdiği, vücutta hücre hasarına neden olan ve bağışıklık sistemini olumsuz etkileyen serbest radikal oluşumunu arttırdığı görülür. Bu nedenle sigara içenlerde vücudun savunma sisteminde antioksidan olarak görev yapan E, C vitaminleri ile A vitaminin ön maddesi B karotenin kandaki seviyeleri düşüktür. Ayrıca, sigara içiminin bazı B grubu vitaminlerin düzeyini, özellikle de B12 vitaminini düşürdüğü de yapılan çalışmalarda ortaya çıkan bir gerçek

SAĞLIK BESLENMEK İÇİN BİRKAÇ ADIM

-Sigara sonrası tat alma duyusu iyileştiği için besinleri yavaşça tüketin, lokmaların tadını çıkarın. 

-Dört besin grubunda bulunan besinler en az 3 ana ve 3 ara öğünde yeterli miktarda alınmalı.

-Acıkıldığında ya da yeme ihtiyacı duyulduğunda besinlere dikkat edilmelidir. Örneğin sıcak çikolata yerine süt; tatlı yerine meyve, kuruyemişler yerine kuru meyveler tüketilebilir. 

-Yemek yerken, porsiyon büyüklüklerinin azaltılması, küçük tabaklar kullanılması da kilo kontrolünün sağlanmasına yardımcı olacaktır.

-Savunma sistemini güçlendirmek amacıyla antioksidan vitaminlerden zengin sebze ve meyve tüketiminin arttırılması gerekmektedir.

- Kabızlık şikayeti için, tam tahıl ürünleri ve kepekli ürünleri tercih etmek, kuru erik, incir ve kayısı tüketimini arttırmak önemlidir.

- Sigaranın vücutta neden olduğu toksik maddelerin atılabilmesi için en iyi kaynak sudur. Her gün en az 2-2.5 litre su içilmeli.