KUÞLUK Saatleri, Kayýplarýn Þarkýsý, Þahitsiz Vakitler, Sýnýr Taþý, Sesli Harfler, Ýçkale... Türk þiirinin son 50 yýlýna damga vuran isimlerden Ebubekir Eroðlu’nun en büyük özelliði kuþkusuz, kadim medeniyet havzasýnýn suyundan içip bugüne dair yeni þeyler söylemesi; Her daim kendini taze tutmasý, etrafýna ayna olmasý, çevresindekileri ýþýtmasý...
Star Gazetesi tarafýndan Kültür ve Turizm Bakanlýðý iþbirliðiyle verilen Necip Fazýl Ödülleri’nde bu yýl þiir dalýnda ödüle layýk görüldü Ebubekir Eroðlu. Jüri heyeti gerekçeli kararýnda þu cümleleri yazdý onun için: ‘1970’lerden bugüne kuþaðý içine temayüz etmiþ þair kimliðiyle þiirin teorik ve tarihi meselelerine ve tezahürlerine dair pek çok eser kaleme aldý. Kitaplarýyla modern Türk þiirinde geleneðin birikimini en iyi anlayýp yorumlayan ve bunu ustalýkla þiirine yansýtan Ebubekir Eroðlu...’ bu ustalýðýný Yöneliþler Dergisi ve sonrasýnda genç isimlere aktarmada öncülük ve yönlendiricilik yaptýðý için Necip Fazýl Þiir Ödülü’ne layýk görüldü. Ýlk þiirini yayýnlamasýnýn üzerinden elli yýl geçen Eroðlu, kuþaðýnýn diðer sanatçýlarýnda da gözlemlendiði üzere medyadan, göz önünde olmaktan özenle sakýndý kendini. O, daha çok eserleriyle konuþtu, konuþuldu.
15 YAÞ VE ÝLK ÞÝÝR
1965’te ilk þiiri Olduðu Gibi daha on beþ yaþýndayken Yeni Adým dergisinde yayýnlanan Eroðlu, o günden bugüne edebiyatla olan irtibatýný hiç koparmadý.
Geçmiþin Ýçindeki Geçmiþ - Þi’r-i Kadîm Üstüne Deneme adlý kitabý Türk þiirini ve Eroðlu’nu yeniden düþünmek isteyenler için mühim bir kaynak. Modern Türk Þiirinin Doðasý ise þiirimizin el kitaplarýndandýr. Eroðlu’nun bu eseri, þiirimizin bugün bulunduðu noktayý, etkileþimleriini daha net görmemizi saðlýyor.
GELENEÐIN SESI OLDU
Bizim Dünya’da þairimizle ilgili bir yazý kaleme alan Mustafa Uçurum’un da iþaret ettiði gibi Eroðlu ‘Sesini gelenekten alan bir sanatçý’ ve ayný zamanda Diriliþ Dergisi þairlerinden. Adýný bu dergide yayýnladýðý þiirleriyle duyuran Eroðlu, Yöneliþler dergisinin de yönetiminde yer aldý. Sadece þiirleriyle deðil, þiir üzerine yazýlarýyla da sanat dünyamýza katkýlar sunan Eroðlu, klasik edebiyatla yakýn irtibat kurabilen þairlerimizden biri ayný zamanda. Eroðlu yazýlardan birinde þöyle diyordu: “Bir edebiyatta klasiklerle irtibat, hizayý saðlar, çýtanýn yerini gösterir.” Þaire göre bunun yolu ise doðrudan Divan edebiyatý metinlerini okumaktan geçiyor.
Edebiyat eleþtirmenlerinin tespitine göre Ebubekir Eroðlu’nu takip etmek þiirimizi takip etmekle eþdeðerdir. O, þiirimizin haritasýný çýkarmýþ bir þairdir. Geleneði baþ tacý ederek þiirimizin modernizmle olan iliþkisini sýký tutarak, kaynaklarýný doðru belirleyerek modernizme “kuþbakýþý” bir bakýþ açýsý takýnan önemli bir edebiyat adamý. Ayný zamanda Türkiye’de Necip Fazýl Kýsakürek ve Sezai Karakoç’la zirveye ulaþan çaðdaþ Müslüman entelektüel çizginin günümüzdeki temsilcilerinden biri. Týpký onlar gibi ‘entelektüel çile’yi yazýlarýnda yoðunlaþtýran ve kitaplarýnda derin bir tefekkür damarýný yansýtan bir yazar. Eroðlu, okundukça anlamlanýyor ve derinlik kazanýyor.
YETERSIZ KAVRAMLAR
Muðlak Harita kitabýnda diyor ki Eroðlu ‘Yaþadýðýmýz çaðýn þahidi olmanýn ve onu aþacak deðerler sistemini bulup göstermenin yolu modern dünyanýn dayandýðý ve herkese dayattýðý kavramlarýn yetersizliðini görmekten geçiyor.’
Okuyalým ve anlayalým...
PORTRE
- Ebubekir Eroðlu (Malatya, 1950) Ýstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesini bitirdi. (1975) Kamu kurumlarýnda müfettiþ ve müþavir olarak görevler aldý. Halen Bülent Ecevit Üniversitesinde ders vermekte.
- Ýlk þiiri 1965 yýlýnda, ilk þiir kitabý 1974 yýlýnda yayýmlandý. Þiir ve denemeleri daha çok Diriliþ, Yöneliþler, Kitap-lýk dergilerinde yayýmlandý. Kurucularýndan olduðu Yöneliþler (1981-90) dergisinin yönetimini üstlendi.
-TYB’ninve baþka kuruluþlarýn seçmesiyle Þiir, Deneme ve Düþünce alanlarýnda ödülleri var.
- Eserlerinden bazýlarý: Kuþluk Saatleri, Kayýplarýn Þarkýsý, Berzah-Toplu þiirler, Sýnýr Taþý, Sesli Harfler, Ýçkale, Sezai Karakoç’un Þiiri, Yenileme Bilinci, Modern Türk Þiirinin Doðasý, Geçmiþin Ýçindeki Geçmiþ.