Vahþileþen sanayi kapitalizminin sakýncalarý 1900'lü yýllarda zirveye çýktýðýnda alternatif ekonomi model ve rejimleri de beraberinde getirmiþti.
Ýki dünya savaþý ve bir büyük ekonomik buhranýn içerisinde çözüm arayan geliþmiþ ülkeler ise yeni orta sýnýf varlýðý ile karþý bir safhaya geçmiþlerdi.
Ekonomik rejimini rakibine karþý korumak için
silahlý bekçiler de edinen bu sistem, ayný zamanda
derin yapýlanmalarý da bir çok ülkenin talihi yapývermiþti.
1980 sonrasý yeni bir safhaya geçen kapitalist sistem özel sektör odaklý, küresel sermaye baðýmlýsý finansallaþma modelini yaygýnlaþtýrmýþtý.
Finansallaþma ile kamu denetiminin sýnýrlarý daralýrken özel sektörün iþtahýný tekel konumundaki kamu hizmetlerinin özelleþtirilmesi yeniden açýyordu.
Küreselleþen sermaye ayný zamanda
baðýmlýlaþan bir sermaye haline gelirken, silahlý korumacýlýk da önemini gün geçtikçe önemini kaybediyordu.
Artýk silahlý generallerin yerini sermayeli spekülatörler alýyordu.Baðýmlýlaþan ve küresel sermaye sistemine entegre olan ülkelerde geliþmiþlik düzeyiyle beraber
silahlý Gladio merkezleri birer birer tasfiye ediliyordu.
Ülkelerin finansallaþmasý ve küresel sermaye sistemine entegre olmalarý, silahlý yapýlarý ihtiyaç olmaktan çýkararak tasfiyelerine imkan veriyordu.
Küresel sermaye sistemi denilen pazar ve bu pazara entegre olmanýn baþlýca unsuru
devletlerin borçlanma pazarlarýnýn derinleþmesine baðlýydý.
Borçlanma piyasasý geliþmemiþ ülkelerin küresel sermaye egemenliðine giriþi maalesef oldukça zordu. Bu nedenle devletlerin borçlandýrýlarak piyasa üzerinden yönlendirilmelerine imkan verilmesi gerekiyordu.
Küresel sermaye sistemine entegrasyonun bir ikinci aþamasý
ise özel sektörün de finansallaþma ve kredileþme ile piyasa denilen sisteme hassaslaþtýrýlarak baðýmlý hale getirilmesi gerekliliðiydi.
Üçüncü aþama ise
bireyin ve hane halkýnýn piyasa üzerinden siyasete baðlýlýðýný artýrarak ekonomik görünüme baðlý yeni iktidar modellerinin oluþmasýna imkan verilmesiydi.
Son aþama olarak ise sistemin kilit noktalarýnýn piyasa kontrolü yanýnda sermayedarlýk kontrolünün de gerçekleþmesine imkan saðlanmasýdýr.
Yani
doðrudan yabancý yatýrýmlarýn önünün açýlmasý.
Son aþamanýn kilit noktalarý özelleþen tekel konumundaki sektörler kadar sermaye kontrolünü saðlayacak mali kuruluþlar ile pazar kontrolünü saðlayacak perakende kuruluþlar oluþturmaktadýr.
Sisteme uymayan yapýlarýn
kredi kanallarýnýn zorlanmasý
ile tasfiye edilmesi. Kredi ihtiyacý dýþýndakilerin ise pazara giriþ þartlarýnýn týkanarak sistem dýþýna itilmeleri saðlanmalýydý.
Ülke geneli için ise dýþ baðýmlýlýðý azaltacak yapýlanmalarýn veya yatýrýmlarýn kredisizleþtirilmesi de makro politika olarak uygulanabilir olmalýydý.
Eski modelin yýllarca uygulanýþý karþýsýnda direnci artan toplumlarýn daha belirsiz, daha baðýmsýz gibi görülen bir el üzerinden yönlendirilmeleri kolaydý.
Artýk
silahlý elin yerini
Piyasa eli alabilirdi.Bugün yeni modelin uygulandýðý eski NATO müttefiki batý Avrupa ülkelerinin düþtüðü durum ortadadýr.
Piyasa elinin gücünün ilk denendiði ülke Ýngiltere olmuþtur. Piyasa eli sadece Ýngiltere deðil, ABD üzerinde dahi iþlemektedir.
Gladio modellerini tasfiye etmiþ olan Yunanistan, Ýtalya ve Ýspanya'nýn krizin pençesinde çekiþmeleri birer tesadüf olabilir mi?Yerelleþen ve belirsizleþen bir el artýk silah ve ölüm yerine pazar üzerinden, devletin denetim kurumlarý üzerinden etkinliðini artýrabilmektedir.
Artýk 5-10 kiþilik ölüm listeleri yerine binler, yüzbinler sistem sayesinde izlenebilmekte, ana kontrol yaygýnlaþarak pasifleþtirebilmektedir.
Silahlý ölüm listeleri yerine çok daha geniþ denetimli pasifize sistemi uygulanabilmektedir.
3-5 kiþi yerine 300-500 bin kiþi dahi sistem dýþýna itilebilmektedir.
Siyasal yapýda da yerel deðerlerden besleniyor gibi görülen ayný yapýnýn küresel sermaye sistemine baðlý ekonomik modelinde ise finansallaþma, kredileþme ve faize baðlýlýk kilit noktayý oluþturmaktadýr.
Küresel sermaye sisteminin ise nasýl kontrol edildiðini maalesef henüz çözememiþ olmanýn vereceði bilinmezlik ve komplocu yaklaþým ise modelin sanal ve belirsizliðini besleyerek yaygýnlaþmasýna imkân verecektir.
Oysa silahlý Gladio modeli ile ayný kaynaktan beslenen
yeni derin yapýnýn ilk aþamalarýnda geniþ halk kitleleri tarafýndan arzu edilir olmasý da önemlidir.
Eski modelin ölüm listelerini barýndýran kirli çarþaflarý ortaya döküldükçe, cinayet barýndýrmayan yeni model beslenip yerleþebilecektir.
Eski modelin darbeci figürlerinin çýrpýnýþlarý, yeni modelin yeraltý temelinin saðlanmasýndan baþka iþe yaramayacaktýr.
Eski modelin krizleri gerekli kýlan darbeci ortamlarýna karþýlýk, yeni modelin ilk aþamalarýnýn
göstermelik refaha dayalý borçlanma imkaný veren sanal zenginliði cazip gelecektir.
Tasfiye edilen eski modelin yerine tavsiye edilen yeni modelin yerleþmesi istenir, beklenir ve arzu edilir olacaktýr. Son aþamada ise siyasetin sadece bir rol oyuncu olmanýn ötesine geçmeyeceðini gördüðümüzde ise her þeyin bitmiþ esaret döneminin baþladýðýný göreceðiz.
Bildiðimiz bir tek gerçek var ki;
küresel finansal sistemin kontrolünün sanýlanýn aksine piyasa eli üzerinden deðil bir kaç büyük aile eli üzerinden þekilleniyor olmasýdýr.
Bu ailelerin de ayný inançtan ve ýrkçýlýktan beslenip geliyor olmalarý tesadüf olamaz.
Ýkili yapýnýn ortasýnda yaþanan çarpýþmanýn arasýnda bir ülke ve lider olarak Türkiye'nin de kaderini merakla izlemeye devam ediyoruz.