Sinema aþkýna!

Gezici Festival yarýn “Sinema Aþkýna!” 20. yýlýný kutlamaya baþlýyor! Ankara Sinema Derneði’nin düzenlediði 20. Gezici Festival evsahibi olduðu baþkentte açýlýþ yaptýktan sonra Eskiþehir ve Sinop’a gidecek. 4 Aralýk’a kadar Ankara’da, 3 - 7 Aralýk tarihleri arasýnda Eskiþehir’de ve 5 - 8 Aralýk tarihleri arasýnda Sinop’ta filmlerini sunacak. 

20. Festival’in temasý olarak belirlenen “Sinema Aþkýna!” baþlýklý bölümde yönetmenlerin kendileri gibi sinema tutkunlarýnýn öykülerini anlattýðý filmlerden oluþan bir seçki sunacak. Bu seçkide üç baþyapýt da yer alýyor: Krzystof Kieslowski’nin eline bir kamera geçirince gözünü vizörden ayýramaz hale gelen, baþka türlü bir “görme”nin büyüsüne kapýlýp hayatýn kendisini unutan “Amatör”ü izledikçe sinema hakkýnda insanýn ufkunu açan bir filmdir. 

Jean-Luc Godard her filminde yeni bir dil peþinde koþtuktan sonra üç boyutlu dijital sinemayla “Dile Veda” ettiðimizi bütün muzipliðiyle duyurdu. Cannes Film Festivali’nde Jüri Ödülü kazanan filmde Godard, teknolojik yeniliklerden yakýnanlara, ‘özhakiki’ sinemanýn böyle bitirildiðinden þikayet edenlere yaratýcý, kýþkýrtýcý, meydan okuyan bir manifesto sunuyor. 

Abbas Kiarostami, 51. Antalya Altýn Portakal Film Festivali’ndeki masterclass’ýnda “Hayatým boyunca iki filmimin çok ciddi etkisinde kaldým. Biri ‘Close Up’. Ben de zaman geçtikçe görüyorum. Film her izlediðimde derinleþiyor,” dedi. Kendisini Mohsen Makhmalbaf olarak tanýtýp zengin bir aileyi dolandýran Hossein Sabzian’ýn öyküsünü mahkemenin belgeselini çekerek ve gerçek kiþilerle geçmiþ olaylarý yeniden canlandýrarak bir gerçek-kurmaca harmanýna dönüþtürdüðü “Close Up” bir insana, bir hayata þaþýlacak kadar yakýnlaþýyor. Bu film, Nanni Moretti’nin kendi sinema salonunda gösterime giriþi üzerine yaptýðý kýsa film “Yakýn Plan’ýn Galasý” ile birlikte gösterilecek.

Gezici Festival’de Murathan Mungan’ýn seçtiði filmlerden oluþan “Gerçeðe Açýlan Üç Kapý” baþlýklý bölüm 20. yýlý olaðanüstü bir boyuta taþýyor. Edebiyatýn ve dramanýn yaný sýra sinema yazýlarýnda da Türkiye’nin -hatta dünyanýn- en özgün kalemlerinden biri olan Mungan gerçekle iliþkimiz sorgulayan üç film seçti. “Fotoðrafta ne görmek istiyoruz?” sorusuna Michelangelo Antonioni’nin “Cinayeti Gördüm”; “Ne duymak istiyoruz?” sorusuna Francis Ford Coppola’nýn “Konuþma” ve “Hangi hikayeye inanmak istiyoruz?” sorusuna Akira Kurosawa’nýn “Raþomon” filmleriyle kapý açýyor.

***

Gezici Festival, geçen yýl Köken Ergun’un aralarýnda Rotterdam ve Berlin’de ödül kazanan kýsa filmlerinin yer aldýðý sergiyle güncel sanat - sinema iliþkisine odaklý yeni bir bölüme baþladý. Bu yýl da Türkiye’nin önde gelen sanatçýlarýndan Canan’ýn video sanatý çalýþmalarýna yer veriyor. Canan feminist damarý kuvvetli bir toplumsal muhalefeti mizahla yoðurup farklý teknikleri eþit ustalýkla kullanan iþleriyle tanýnýr. Canan seçkisi tam da videolarýnýn niteliklerine yaraþýr biçimde “Uyandýran Masallar” baþlýðý altýnda toplandý: “Ýbretnüma”, “Vak Vak Aðacý” ve “Hezeyan”dan oluþan seçki 29 Kasým Cumartesi günü Ankara’daki Çaðdaþ Sanatlar Merkezi’nde izlenebilir. Gösterimin ardýndan akademisyen Tuðba Taþ, Siyah Beyaz’da Canan ile bir söyleþi yapacak. Canan, bu vesileyle Ankara’daki ilk sergisini de Siyah Beyaz’da açýyor. Ýstanbullu sanatseverlerin aþina olduðu “Yalvarýrým Bana Aþktan Söz Etme” Ankaralýlarýn çok söz edeceði bir sergi olacak.

Gezici Festival’in diðer vagonlarý da her zamanki gibi filmlerle dolu. Türkiye ve dünyadan yüzlerce film arasýndan adeta damýtýlarak seçilmiþ uzunuyla kýsasýyla yepyeni filmleriyle izleyicilerini mest etmek için yola çýkýyor, yirminci kez sinema aþkýna!