Genç Türkiye sinemasýný durdurabilene aþk olsun! Sinemamýz tazelendikçe tazeleniyor. Her yýl yeni isimler ortaya çýkýp yeni baþarýlara imza atýyor. 20. Adana Altýn Koza Film Festivali’nde ödülleri yine genç sinemacýlarýn yapýtlarý paylaþtý. 50. Antalya Altýn Portakal Film Festivali’nden de farklý bir sonuç çýkmayacak. Altýn Koza’yý paylaþan “Yozgat Blues” ve “Gözümün Nuru”, Yýlmaz Güney Ödülü’nü kazanan “Köksüz” genç yönetmenlerin imzalarýný taþýyor. Diðer ödüllerin büyük bir kýsmýný da onlarýn kadrolarýnda yer alan genç isimler paylaþtý. Sinema Yazarlarý Derneði - SÝYAD Ödülünü’nü “Köksüz” alýrken, Film Yönetmenleri Derneði - Film-Yön Ödülü’nü iki genç yönetmen Atýl Ýnaç (Daire) ve Mahmut Fazýl Coþkun (Yozgat Blues) paylaþtý.
Hakký Kurtuluþ ve Melik Saraçoðlu’nun “Orada” adlý ilk filmlerini çekmekte olduklarýný bu filmde iki kardeþi canlandýran Sinan Tuzcu - Dolunay Soysert çiftinden duymuþ ve merakla söyleþiye gitmiþtim. Erol Günaydýn’ýn da babalarýný canlandýrdýðý bu film özellikle ilk yarýsýndan iki sinefilin eseri olduðunu hemen belli eder. Gerçekten de Kurtuluþ ve Saraçoðlu iki genç entelektüeldi. Sinemayý çok seviyor, çok biliyorlardý, özellikle de Ingmar Bergman’a hayrandýlar. Derken bir de Ýsveçlileri de hayli þaþýrtacak þekilde bir Bergman belgeseli yaptýlar. Bergman’ýn ünlü “Viaggio in Italia / Ýtalya’ya Yolculuk” filminden esinlenerek adýný da “Viaggio in Bergmania” koydular.
“Gözümün Nuru” bu iki yakýn dostun ve iþ ortaðýnýn bir trajediye teðet geçmesinden kaynaklanan çok komik bir doküdrama. Trajik olandan komik olaný çýkarmadaki baþarýlarýna da diyecek yok! Melik Saraçoðlu’nun gözünde dekolman oluþtu. Çeken ya da yakýný mustarip olan varsa bilir; dekolman retinayý tahrip eder ve görme kaybýna neden olur. Hayatý kitap okumak, film izlemek, senaryo yazmak ve film çekmek üzerine kurulu bir gencin görme yetisini kaybetme korkusuyla ameliyatlar zinciri geçirmesi, günlerce kýpýrdamadan yüz üstü yatmak zorunda kalmasý böyle dümdüz anlatýlýnca hiç komik gelmiyor tabii. Ama Kurtuluþ ve Saraçoðlu bu süreci yeniden canlandýrýrken bizzat Saraçoðlu’nun anlatýcýsý olduðu metni esprilerle bezemiþ. Çok dikkatli bir görüntü yönetimi ve kurgu da týpký acý ve korku içindeki kahraman ile birlikte bir odaya kapatýlmýþ olan filmi son derece keyifli bir seyirliðe dönüþtürmüþ.
***
Mahmut Fazýl Coþkun da sinemamýza bir imamýn bir rahibe adayýna aþkýný çok özenli biçimde anlattýðý “Uzak Ýhtimal” ile girdi. 24 ekranlarýndan iyi tanýdýðýnýz Tarýk Tufan’ýn senaryosunu yazdýðý bu film de Altýn Koza’ya uzandý. Bu hafta San Sebastian Film Festivali’nde yeni yönetmenlere ayrýlan bölümde yarýþacak. “Yozgat Blues” alýþveriþ merkezlerinde, taþra müzikhollerinde hafif Batý müziði icra eden bir þarkýcýnýn ilgi duyduðu bir öðrencisiyle Yozgat’ta sahneye çýktýðý süreçte yaþananlarý, orada tanýþtýklarý kiþilerle iliþkileri mizah çerçevesinde ele alýyor. “Aliya” belgeseliyle Yazarlar Birliði Ödülü kazanarak dikkat çeken Mahmut Fazýl Coþkun arada bir de Ýstanbul 2010 Avrupa Kültür Baþkenti’nin afili belgesellerinden “Sinan”ý gerçekleþtiren sekiz yönetmenden biri oldu.
Festivallerin gözdesi olan “Köksüz”ün yönetmeni Deniz Akçay Katýksýz, dizi senaristi olarak kariyer yapmýþ genç bir isim. 2013’ün tatlý sürprizi. Gülen yüzü ve enerjisiyle bundan sonraki filmlerinde de bizi düþkýrýklýðýna uðratmayacaðýnýn sinyallerini veriyor. Venedik Film Festivali’nde gösterilen “Köksüz” 15 yaþýnda babasýný kaybetmesinin acýsýyla kaleme aldýðý bir senaryo. Sinema duygusu olduðunu belli eden Katýksýz, oyuncu yönetiminde de baþarýlý bir performans sergiledi.
Sayýlacak birçok yeni isim daha var Alphan Eþeli, Ramin Matin, Emre Yalgýn misali. Nüfusumuz misali sinemamýz da gençleþtiði için bu konuda daha çok yazý kaleme alýrýz, kuþkusuz.