Yeni Tsai Ming Liang ile yeni Steve McQueen filmlerini henüz izleyemedim diye meraktan kuduruyorum. Sonbahara mevsimin fýrtýnalarýndan biri gibi girince insan hiçbir þeye fýrsat bulamýyor. Tuhaf bir çeliþki gibi görünecek size ama profesyonel bir film eleþtirmeninin bazen en çok özlediði þey þöyle ayaðýný uzatýp film izlemektir! Sýrf keyfinden!
Ben “Jiao You” ve “12 Years a Slave”i henüz izleyemedim ama 2013’ün sonu geldi bile ve bu iki film yýlýn baþarý hanesine yazýldý. Yýlsonu sinemada deðerlendirme zamaný demek... Film üretiminde iddialý olan kýtalarýn akademileri çoktan harekete geçti. EFA - Avrupa Film Akademisi tarafýndan verilen Avrupa Film Ödülleri 7 Aralýk’ta, APSA - Asya Pasifik Film Akademisi tarafýndan verilen Asya Pasifik Ödülleri 14 Aralýk’ta sahiplerini bulacak. ABD’nin Film Sanatlarý ve Bilimleri Akademisi’nin Oscar Ödülleri için 2014 yýlýný bekleyeceðiz...
Avrupa Film Akademisi 2013’ün ilk büyük ödüllerini Cumartesi akþamý verecek. Adaylar geçen ay belirlendi ve People’s Choice / Halkýn Seçimi bölümü dýþýnda sadece EFA üyelerinin katýlabildiði oylama kapandý. www.europeanfilmawards.eu adresinden canlý olarak yayýnlanacak olan töreni ARTE ve Rusya Federasyonu’na yayýn yapan NTV dahil birçok kanaldan izlemek de mümkün olacak.
EFA bu yýl Görüntü Yönetimi, Kurgu, Yapým Tasarýmý, Kostüm Tasarýmý, Müzik ve Ses Tasarýmý dallarýnda deðerlendirme için jüri oluþturarak ödülleri önceden açýkladý. Bu jürinin belirlediði ödüller þöyle sýralandý. Carlo di Palma En Ýyi Avrupalý Görüntü Yönetmeni , “Boþluðu Doldur / Fill the Void” adlý Ýsrail yapýmýyla Asaf Sudry’ye verildi. Yýlýn en iddialý Avrupa yapýmlarýndan “Muhteþem Güzellik / La Grande Bellezza”nýn kurgucusu Cristiano Travaglioli belki de filmin “ilk” EFA ödülünü aldý. Kostüm dalýnda Paco Delgado Ýspanya yapýmý gotik peri masalý “Pamuk Prenses / Blancanieves”teki çalýþmasýyla hemen öne çýktý. Ses Tasarýmý dalýnda Matz Müller & Erik Mischijew, Ulrich Seidl’ýn “Cennet / Paradies” üçlemesinin ikinci filmi “Glaube / Ýnanç” ile ödülü kucakladý. Yýlýn Avrupalý Yapým Tasarýmcýsý için Sarah Greenwood’un “Anna Karenina”daki baþarýsýnýn ödüllendirilmesi sanýrým kaçýnýlmazdý. Zamanýmýzýn en önemli film müziði bestecilerinden Ennio Morricone ise Giuseppe Tornatore’nin yeni filmi “La Migliore Offerta”(Reddedilmeyecek Teklif) ile bir heykelciði daha diðerlerinin yanýna sýðdýrdý!
Gelelim yýlýn EFA adaylarýna: Kimi gotik kimi barok olmakla birlikte masal atmosferine sahip þýk prodüksiyonlar öne çýktý: “Muhteþem Güzellik”, “Pamuk Prenses”, “La Migliore Offerta” altý adaydan üçü. “Mavi En Sýcak Renktir / La Vie d’Adele: Chapitre 1&2” EFA’nýn da en sýcak adayý... Belçikalý yapýmý “Kýrýk Çember / The Broken Circle Breakdown” ile umulmadýk bir baþarý kaydetti. Beþ filmin de yönetmenleri Paolo Sorrentino, Pablo Berger, Giuseppe Tornatore, Abdellatif Kechiche ve Felix Van Groeningen kendi dallarýnda aday. “Oh Boy” ile hem ilk filme verilen FIPRESCI - Keþif Ödülü hem En Ýyi Avrupa Filmi adayý olan Jan Ole Gerster ise yönetmenlik dalýnda adaylýðý “Evde / Dans la Maison” ile François Ozon’a kaptýrdý.
EFA bu yýl bir yenilik yaptý ve komedi türünü de ayrý bir adaylýk kategorisine aldý. Bu dalda dört aday belirlendi. Pedro Almodovar’ýn “Aklýmý Oynatacaðým / I’m so Excited”, Susanne Bier’in “Den Skaldade Frisor” (Tek Ýhtiyacýn Aþk) Vinko Breþan’ýn “Svecenikova Djeca” ( Papazýn Çocuklarý), Riccardo Milani’nin “Benvenuto Presidente” (Hoþgeldiniz Baþkaným).
Türkçe isimlerinden de hatýrlayacaðýnýz gibi yýlýn en iyi Avrupa yapýmlarýnýn çoðunu ülkemizde izleyebildik. Son altý film arasýna giremese de Yeþim Ustaoðlu’nun “Araf”ý da deðerlendirmeye alýndý. Doðrusunu isterseniz “La Migliore Offerta”dan, “Kýrýk Çember”den ya da “Oh Boy”dan çok daha iyi bir film...