Sinemamýz Afrin’e girdi

Ordumuz terörist peþinde Afrin'e giderken, sinemamýz Afrin'e girdi bile, Bordo Bereliler: Afrin'in çekimleri son sürat devam ediyor. Biz de kahraman askerlerimizin hikayelerini anlatan filmlerden bir seçki yaptýk...

Her ülke kendi ordusunu, kendi politikasýný ve deðerlerini anlatan filmler çeker. Güney Kore'den, ABD'ye Rusya'dan Ýngiltere'ye kadar böyledir. Ama yüzyýllýk sinemamýzda bu tür filmler neredeyse bir elin parmaklarýný geçmez. Hele bir de kalitelerini sorgularsak iþler daha da vahimdir. Bu kalitesizliðin sebebi hem savaþ filmlerinin bütçeli yapýmlar olmasý hem de Türk entelektüelinin kimliksiz yapýsý yüzünden bu tür filmleri aþaðýlamasýndan geçer. Bu ülkenin gerçek bir baðýmsýz ruh yakalamýsýndan korkan kültürel emperyalizmin yarattýðý bu baský asker filmlerinin faþizmin izi olduðu yanýlgýsýný yaratýr. Bu yanýlgýyý besleyen, mahalle baskýsý yaratan kalemlerin en iyi filmler listelerinde, Er Ryan'ý Kurtarmak, Kwai Köprüsü ve Dunkirk gibi savaþ filmlerinin isimlerine rastlamak ise en hafif haliyle bir tezattýr. ABD milliyetçiliðini buram buram koklayan bu kalemlerimiz bir varoluþ mücadelesi veren milletimizin ordusunun hikayelerine sýrtýný döner. Onlar dönmeye devam etsinler su yolunu buluyor, son dönemlerde kimliðiyle barýþan milletin sinemasý da kendi asker filmlerini üretmekte. Þu günlerde terörist peþinde koþan askerlerimiz ülkemizin boðazýna bir ilmik gibi takýlmak istenen Kürt koridorunu bozmak için Afrin'e girme hazýrlýðýnda. Bordo Bereliler film serisinin ikincisi olan Afrin filmi de biraz bu öyküyü iþliyor. bu filmin konusu dýþýnda TSK ile ortak bir proje üretmeleri de önemli. Filmde TSK'nýn desteðiyle milli silahlarýmýz kullanýlýyor. Bu birliktelik sinemamýz için de önemli. ABD'de korku filmlerine kiliselerin, Bilimkurgulara NASA'nýn ve askeri filmlere Pentagon'un verdiði destek ortadayken bu yapýlanmanýn bizde olmamasý abes olurdu. Bu yeni yapýlanmalarla daha iyi filmler çekeceðimize inanýyorum. Þimdiye kadar çekilen filmler nelerdir gelin bir bakalým. Listemizde son dönem filmlerinden baþka Kýbras, Kore ve Çanakkale savaþlarýný da anlatan filmleri göreceksiniz. Zaten bu filmleri katmazsak Türkiye'de çok asker filmi çekiliyor yalanýnýn tersine elimizde bir elin parmaklarý kadar film kalýyor. Ýþte o kýsa ama uzamasýný umduðumuz liste...

Nefes: Vatan Saðolsun (Levent Semerci – 2009)

Üst düzey çekim sahneleri ve izleyici de yarattýðý gerilim dozajýyla hafýzalarýmýzda yer eden Nefes: Vatan Saðolsun, Irak sýnýrýnda yer alan Karabal Tepesi’ndeki bir jandarma karakolunu korumakla görevli bir yüzbaþý ve onun emrindeki kýrk askerin hikâyesini konu almaktadýr. Realist biçemi ve diyaloglarýyla vuruculuðunu yukarýlara taþýyan film, ayný zamanda Türkiye’nin doðusunda asker olmanýn ne denli büyük bir psikolojik savaþý beraberinde getirdiðini de açýkça resmetmektedir. Baþýndan sonuna dek, askerlerin yaþantýsýna ýþýk tutan ve finalinde vuku bulan etkileyici savaþ sahnesiyle arz-ý endam eden Nefes: Vatan Saðolsun, yer yer gerçekleri tokat gibi yüzümüze vurmanýn yaný sýra git gide artan aksiyonuyla da sinemamýzýn etkileyici savaþ filmlerinden biri olarak tarihtekini yerini almýþtýr.

Kurtlar Vadisi Irak (Serdar Akar - 2006)

Kurtlar Vadisi’nin 97 bölümlük orijinal serisi son bulmuþ, ekip hiç hýz kaybetmeden kendini beyazperdeye taþýmýþtý. Malum, o dönemde Irak’ta baþýna çuval geçirilen Türk Askeri’nin akýbeti oldukça gündemi meþgul etmekteydi. Nitekim diziden de alýþkýn olduðumuz þekilde Kurtlar Vadisi senaristleri, bir kez daha gündemle paralel gitmeyi seçmiþ ve ana tema olarak da kendilerine bu konuyu belirlemiþlerdir. Polat Alemdar ve ekibinin, Türk Askeri’nin baþýna çuval geçiren “Derin Amerika”dan intikam almak için Irak’ýn yolunu tutmasý; aksiyon ve þiddetin bol olduðu filmi huzurlarýmýza getirmektedir. Necati Þaþmaz, Gürkan Uygun ve Billy Zane’in baþrolleri paylaþtýðý film, o döneme kadar sinemaya yaptýðý özgün iþlerle karþýmýza gelen Serdar Akar imzasýný taþýmaktadýr.

Dað (Alper Çaðlar – 2012)

Askerde komutanlarýna çektirmesiyle adýndan söz ettiren ve adeta arýzanýn sözlük karþýlýðý olan Keçiörenli Bekir ile kýsa dönem için askere gelen Oðuz’un hikâyesi, en baþta kavga gürültüyle baþlasa da, yaþadýklarý ve gördükleri bu iki ismin sýký sýkýya birbirine kenetlenmesine olanak saðlayacaktýr. Alýþýlmýþýn dýþýndaki kurgusuyla henüz ilk dakikalarýnda farkýný ortaya koyan Dað, farklý kültürlerden gelen iki gencin hayatta kalmak için omuz omuza vermesini konu alýrken; dramatik yapýsýný oldukça gerçekçi bir anlatý üzerine kurmasý ise filmin baþýndan sonuna dek zevkle takip edilmesine olanak saðlamaktadýr. Paralel ilerleyen kurguda, bir yandan birbirinin tamamen zýttý olan bu iki gencin çatýþmasýna tanýklýk ederken bir yandan da mahsur kaldýklarý daðdan kurtulma çabasýna þahitlik etmekteyiz. Hem savaþ sahneleri ile hem de diyaloglarýyla baþlý baþýna bir askerlik filmi olan Dað, Alper Çaðlar’ýn gümbür gümbür gelen ayak seslerinin de ilk habercilerinden olma niteliði taþýmaktadýr.

Dað 2 (Alper Çaðlar – 2016)

Dað 2, basit bir militarizm filmden öte, baþarýyla çekilmiþ savaþ sahneleri ve her daim diri tuttuðu heyecaný ile üst düzey bir aksiyon filmi olmayý baþardý. Buna ek olarak, ilk filminden tanýdýðýmýz Bekir ile Oðuz’un git gide güçlenen dostluðunun da paralel kurgu þeklinde verilmesi, hikâyenin seyir zevkine pozitif anlamda katký saðlýyor. Baþýndan sonuna dek doðru tasarlanmýþ ve uygulanmýþ bir þablon üzerine kurulu olan Dað 2, 3.588.959 kiþi tarafýndan izlenerek de vizyon macerasýný baþarýyla sonlandýrmýþtýr.

Bordo Bereliler Suriye

Suriye’de Türk sýnýr güvenliðini tehdit eden bir terör örgütünün baþýndaki Çöl Ýmamý lakaplý Ebu Salim’i (Tayfun Sav) yok etmek için yüzbaþý Mehmet (Cenk Ertan) ve komutasýndaki bir timin hikayesi beyaz perdeye aktarýlýyor. Bir süre sonra bu terör örgütünün en büyük desteðinin paralel devlet yapýlanmasý FETÖ terör örgütü olduðu anlaþýlan filmde içerideki cuntacýlara karþý verilen mücadele de anlatýyor.

Bordo Bereliler 2 Afrin

Türkiye, “Bordo Bereliler” ile Afrin’deki terör hedeflerine yönelik olasý operasyona hazýrlanýrken, özel kuvvetlere baðlý bordo bereli askerlerin terör örgütlerine yönelik yaptýklarý operasyonu konu alan ve Afrin’de baþlayýp, Bursa Ýnegöl’de son bulan “Bordo Bereliler 2: Afrin” filminin çekimleri de tüm heyecaný ile devam ediyor.

Þehitler (Çetin Ýnanç – 1974)

Daha öncesinde Kýbrýs’ta görevli olan Üsteðmen Kemal’in gizli bir görev için yeniden Yavru Vatan’a gönderilmesi ve tam bu zaman diliminde yükselen Türk-Rum gerilimini odak noktasýna alan Þehitler, Türk Askeri’ne yapýlan övgü ile hafýzlarda yer etti. Hikâye, yer yer ucuz bir avantür film hüviyetine bürünse de militarist sinema örnekleri arasýnda da kendine yer bulabilmektedir. Nitekim baþýndan sonuna dek, Türk-Rum çekiþmesini anlatan ve bunu çatýþma sahneleriyle süsleyen Þehitler; aksiyonun bir an olsun azalmadýðý bir yapým olarak da hatýrlanýr. Sinemamýzýn nevi þahsýna münhasýr isimlerinden Çetin Ýnanç’ýn yönetmen koltuðunda oturduðu filmin baþrolünde ise Tamer Yiðit yer alýr.

Önce Vatan (Duygu Saðýroðlu – 1974)

Asker olmaktan ve o üniformayý taþýmaktan onur duyan Teðmen Yavuz’un hikâyesi, Kýbrýs Türklerini Rumlara karþý silahlandýrmak ve teþkilatlandýrmak adýna Yavru Vatan’a gitmesiyle baþlamaktadýr. Bu dakikadan itibaren, çekildiði dönemin oldukça üzerindeki savaþ sahneleriyle hatýrlanan Önce Vatan, bir yandan da Teðmen Yavuz ile Kýbrýs Türk’ü Zeynep arasýnda yaþanan yakýnlaþmayý iþlemektedir. Ýlk dakikasýndan son dakikasýna kadar Türk Askeri’ne olan övgüyü dile getiren ve bu üniformayý taþýmanýn þanlý bir görev olduðunu irdeleyen Önce Vatan, dramatik yapýsýnýn yaný sýra ilgi çekici çatýþma sahneleriyle de adýndan söz ettirmeyi baþarmýþtýr. Duygu Saðýroðlu’nun yönetmenliðini yaptýðý, Cüneyt Arkýn ve Fatma Girik gibi isimlerin baþrolü paylaþtýðý film, önemsediði milli duygularla da öne çýkmaktadýr.

Sezercik Küçük Mücahit (Ertem Göreç – 1975)

Öz babasýnýn, o doðmadan þehit olmasý ve annesinin de akýl hastanesine düþmesi sebebiyle, çocuðu olmayan baþka bir aile tarafýndan yetiþtirilen Sezer, tüm bunlardan habersiz yükselen Türk-Rum gerilimin ortasýnda kalmýþ bir çocuktur. Kendisine sahip çýkan aileyle mutlu bir hayat sürmeye çalýþsa da, Kýbrýs’ýn o dönemki politik gerginliðinden nasibini alan Sezer; Rum çetelerin acýmasýz tarafýyla küçük yaþýnda yüzleþmek durumunda kalýrken, teselliyi ise Türk Askeri’nin güçlü duruþunda bulacaktýr. Bu dakikadan itibaren Küçük Mücahit olarak anýlmaya baþlayan ve kendisini bir anda Kýbrýs Savaþý’nýn ortasýnda bulan Sezer, bir yandan da gerçek annesini bulmaya çalýþacaktýr. Bir çocuk gözünden, o dönem yaþananlarý aktarma yolunu seçen Sezercik Küçük Mucahit bu yönüyle listemizdeki farklý filmlerdendir. Yönetmenliðini Ertem Göreç’in yaptýðý, baþrollerini ise Sezer Ýnanoðlu, Orçun Sonat ve Perihan Savaþ’ýn paylaþtýðý film, Kýbrýs Çýkartmasý’ndan bir yýl sonra Yavru Vatan’da çekilmiþtir.

Bir Millet Uyanýyor (1966 – Ertem Eðilmez)

Adýyla müsemma bir þekilde; Çanakkale ve 1.Dünya Savaþý’nýn ardýndan bitap düþmüþ Türk halkýnýn Kurtuluþ Savaþý için yeniden dirilmesini odak noktasýna alan Bir Millet Uyanýyor, milli duygularýn oldukça yoðun olduðu bir film olarak da hatýrlanmaktadýr. Yönetmenliðini sinemamýzýn usta isimlerinden Ertem Eðilmez’in yaptýðý film, Çanakkale Savaþý’nda taburunun neredeyse hepsini þehit vermiþ þanlý 96.Alayýn kalan son neferlerinin, kurtuluþ ümidiyle yeniden bir araya gelmesini konu almaktadýr. Davut Yüzbaþý önderliðinde ilerleyen ve Yunan’ýn memleketi iþgal etmesinin önüne geçmek isteyen bir grup askerin hikâyesi, baþýndan sonuna dek kahramanlýk kokan ve Türk Askeri’nin dirayetli duruþuyla baþarýya ulaþacak yolun ilk adýmlarýný temsil etmektedir. Kartal Tibet, Münir Özkul, Atýf Kaptan, Ýhsan Yüce ve Erol Taþ’ýn baþrolleri paylaþtýðý film, sinema tarihimizin de en önemli yapýmlarý arasýnda da anýlmaktadýr.

120 (2008 - Murat Saraçoðlu&Özhan Eren)

1. Dünya Savaþý yýllarýnda, Sarýkamýþ’ta savaþan Türk Ordusu’na mühimmat taþýyan 12 ila 17 arasýndaki 120 gönüllü çocuðun hikâyesinin anlatýldýðý film, þüphesiz duygusal yapýsýyla hafýzalara kazýnmýþtýr. Karda kýþta gencecik dimaðlarýn, savaþan Türk Askeri’ne ulaþmak için sarf ettikleri çaba, oldukça dramatik bir duruþu beraberinde getirmesinin yaný sýra zaman zaman da yükselecek milli duygularýn önünü açmaktadýr. Yönetmenliðini Murat Saraçoðlu ve Özhan Eren’in yaptýðý filmin baþrollerini Burak Sergen, Özge Özberk ve Cansel Elçin gibi isimler paylaþmaktadýr.

Çanakkale: Yolun Sonu (2013 – Kemal Uzun)

Elde avuçtaki en iyi Çanakkale filmlerimizden biri olan Çanakkale: Yolun Sonu, keskin niþancý Muhsin’i odak noktasýna alarak bu kanlý savaþa farklý bir perspektiften yaklaþmayý baþarýyor. Gürkan Uygun’un destansý bir þekilde hayat verdiði Muhsin Onbaþý vesilesiyle, Çanakkale Savaþý’ný tümüyle deðil yalnýzca bir boyutuyla irdelemeyi seçen film, böylelikle bir belgeselden çok kurgusal þablonlara oturan bir yapým olmayý baþarýyor. Bununla birlikte, Muhsin’in cesur bir þekilde düþmanla savaþtýðý sekanslarda filmin seyir zevkinin oldukça yukarýlara taþýndýðýný söyleyebiliriz. Ayný zamanda epik bir film olma özelliði de taþýyan Çanakkale: Yolun Sonu, tüm bu savaþ ortamýnda kendine has bir aþk hikâyesi servis etmeyi ihmal etmiyor ve filme ayrý bir lezzet katmayý da baþarýyor. Yönetmenliðini Kemal Uzun’un yaptýðý filmde, Gürkan Uygun’a Umut Kurt ve Berrak Tüzünataç baþrollerde eþlik etmektedir.