Sýradýþý bir kaçýrýlma

Berlin Film Festivali’nde bu yýl yarýþan Esaret, kaçýrýldýktan sekiz yýl sonra serbest kalan genç kadýnýn gücüne hayran býrakýyor bizi...

FREDERÝC Videau’nun senaryosunu yazdýðý, festivallerin gözdesi olan Kahramanlara Rahat Huzur Yok misali anti-konvansiyonel bir film Esaret. Senaryosundaki boþluklar merakýmýzý körüklemeye ve filmi kendimize göre tamamlamaya teþvik ediyor. Kronolojik sýra izlemeyen ve zamandaki sýçramalarý ayrýntýlara odaklanarak takip edebileceðimiz kurgusuyla ilgimizi uyanýk tutuyor.

Özgün adý Tek Baþýma, içeriðini daha doðru anlatacaktý... Hem canavar olmayan kötü adamý Vincent hem kurban olmayan genç kadýný Gaelle’in yalnýzlýklarý açýsýndan. Sinemada ezici çoðunlukla aðlayýp sýzlayarak kurtarýlmayý uman, kahramaný bekleyen çaresiz kadýn imgesine alýþýðýz. Gaelle ise savaþ filmlerinde rastladýðýmýz, esir düþünce hemen kaçýþ planý yapmaya baþlayan ve düþman komutanýný kendilerine saygý göstermeye zorlayan onurlu askerleri andýrýyor. Oyuncularýndan mükemmel performanslar alarak karakterlerini ete kemiðe büründüren yönetmen Videau, sinematografiyi sadece temiz, doðru, amaca hizmet eden görüntü aktarma aracý olarak kullanmayý, filmin psikolojik derinliðini karakterlerin yüzlerinden okutmayý tercih etmiþ.Vincent’ýn çocukken kaçýrdýðý Gaelle’i 8 yýl sonra serbest býrakmasýyla baþlýyor Esaret. Gaelle’in, özgürlüðe uyum saðlamasýný, onu bulmaktan çoktan umut kesmiþ ve boþanmýþ ebeveynleriyle birbirlerine alýþmalarýný ele alýrken geri dönüþlerle esaretteyken yaþadýklarýný anlatýyor. Alýþýlagelmiþ soðukkanlý sapýk pedofil ya da gözü dönmüþ mütecaviz canavar tipinden çok uzak Vincent. Zaman zaman kontrolünü kaybetse de Gaelle’e sadece pasif bir þiddet uyguladýðýný görüyoruz. Vincent’ýn derin ve patetik yalnýzlýðýný gidermek için çaldýðý çocuk, evcilleþtirmeye çalýþtýðý vahþi bir hayvan sanki.

STOCKHOLM SENDROMU ÝLE AÇIKLANAMAZ

Ama o küçük kýzda ve isyankar ergende hiç ummadýðý bir direniþle karþýlaþýyor. Gaelle hayatta kalmak ve aklýný kaçýrmamak için Vincent’a ihtiyaç duyduðunun farkýnda ama boyun eðmeyi kabullenmiyor. Elinden geldiðince onu dizginliyor, kendine özgürlük alaný açýyor. Hatta Vincent geç kalýp uzun süre bodruma kapandýðýnda, Vincent bir arkadaþ edindiðinde adeta kýskançlýk krizine giriyor. Vincent o ücra çiftlikteki eve dönmezse sonunun geleceðinin bilincinde. Basitçe Stockholm Sendromu ile açýklanamayacak þekli de Vincent’a baðlanýyor ki o da kendisine zarar veremeyecek kadar baðlansýn...

Avusturya’da kaçýrýlýp serbest býrakýlan, kaçýran kiþi kendini öldürünce üzülen, ondan þiddet görmüþ ama tecavüze uðramamýþ Natascha Kampusch’un gerçek öyküsüne oldukça benziyor Esaret’in ana hatlarý. Ama Videau’nun derdi toplumsal gerçekçi hele hele ahlakçý bir film yapmak deðil. Aksine esir alýnanýn, esir alandan güçlü olduðu bir iliþkinin denklemini kurmak. Gaelle’in kafasýnýn içindeki zaman kýrýlmasýný, Vincent’ýn kriminal zaafýný bize geçirmek.

Orjinal adý: A moi seule Yönetmen: Frederic Videau Senaryo ve Görüntü: Marc Tevanian Oyuncular: Agathe Bonitzer, Reda Kateb, Helene Fillieres, Noemi Lvovsky, Jacques Bonaffe, Gregory Gadebois, Marie Payen, Makita Samba.