Siyasi romantizmin sonu

Bu hafta vizyona giren Direniþ Günlerinde Aþk, 68 dönemi sonrasýna farklý bir gözle bakan, sinemada arkadaþlarýnýzla izleyip üzerine uzun tartýþmalar yapabileceðiniz baþarýlý bir yapým.

Fransýz sinemasýný çok tercih etmem ama bazen öyle örnekler çýkýyor ki ‘Benim filmlerim’ listeme severek ekliyorum. Direniþ Günlerinde Aþk da iþte böyle bir film. Daðýtýmcýlarýmýz, filmlerin orjinal isimlerinin yerine koyduðu adlarla çoðunlukla çuvallýyor. Bu filmin de orjinal adý Apres Mai yani Mayýs’tan Sonra. Filmin konusuyla birebir uyuþan bir ad. Tabii bizimkiler bakmýþ biraz aþk, biraz gençlerin eylemi, yapýþtýrmýþlar Direniþ Günlerinde Aþk ismini. Halbuki film çok zor bir konuyu, 1968 Mayýsý’ndan sonra yaþanan çözülmeyi kiþisel boyutta çok iyi iþliyor.

Yönetmen Olivier Assayas 1955 doðumlu yani 1971’de 16 yaþýnda; filmin kahramaný Gilles ile benzer yaþ, zaten Gilles yönetmenin alter egosu. Film için yarý otobiyografik bir çalýþma diyebiliriz. 1968’ten sonra hayatlar deðiþime uðradý, peki nereye doðru evrildi? Biz ve bütün dünya böyle bir gençlik hareketinden sonra nasýl bu duruma geldik? Böylesi büyük sorularý kendi küçük cevaplarýyla bireyselleþtiren, çözülmenin ana hatlarýný en kiþisel þekilde cevaplayan bir yapým. Dolayýsýyla çok tartýþýlacak da bir film. 68 sonrasý toplumun her bireyi ama öncelikle gençler hücrelerine kadar siyasileþmiþ ama yola nasýl devam edeceklerini bilememiþlerdir. Ýþte bu belirsizliðin içinde yuvarlanan lise öðrencisi Gilles, hem siyasi mücadelesini hem de kendini bulma savaþýný vermektedir. Tam da o noktada çok tartýþýlacak sorular sorar yönetmen ama sadece sorularý sorup býrakmaz. Yaþantýsýnýn kendisini götürdüðü yerlerle aslýnda cevaplarýný da verir. Gilles lisedeki arkadaþlarýyla siyasi eylemlere karýþmakta, sol örgütlerin içinde bulunmakta ayný zamanda resim yaparak da kimliðini oluþturmaktadýr. Sol örgütler kendi içinde bir bölünme yaþamaktadýr. Maocularla, Troçkistler ve Sovyetçiler yaþanan günlerin hangi devrime doðru evrileceðinin hesaplarýný yaparlar. Gilles ise sistem içinde kendi kiþisel yerini bulma çabasýndadýr. Bu savaþýnýn en önemli bölümlerinde ise aþk karþýmýza çýkar.

DÝYALOGLARA DAYALI BÝR FÝLM

Özellikle gençlik, devrim ve aþk üçlemesi tartýþmalý bir konudur. Günümüzde de öyle. Aþk örgütler ve sosyalizm tarafýndan hoþ karþýlanmaz. Eleþtiren çok olacaktýr ama 80 öncesi örgütlerde bulunanlar beni eminim ki doðrularlar. Ýkinci olarak bireyselleþme sosyalizm ile çatýþmaktadýr. Çünkü bireyselleþme burjuvazinin bir dýþa vurumu olarak kabul edilir. Zaten sosyalizmin en büyük çýkmazý da burjuvaziden doðan bir ideoloji olup iþçi sýnýfýna dayanma gibi bir tezat yaþamasýdýr. Bütün çatýþmalar Gilles’in ve arkadaþlarýnýn tercihlerinde rol oynayacaktýr. Film sonuna kadar siyasi bir film olmasýna raðmen aþký odaðýna oturtmuþ ve Gilles’in acýlarýnýn en büyüðü olarak bize sunmuþ. Mesela bir aþkýn unutulmamasýnýn en büyük gereði nedir? Gilles’in de yaþadýðý gibi ulaþýlmaz veya yaþanamaz olmasýdýr. Bu bazen karþýlýksýz bir aþktýr bazen ölüm onu unutulmazlar arasýna yerleþtirir ki Gilles için ikisi de söz konusudur. Örgüt içinde yerini ararken sanatçý yönünün baskýsýyla yaratýcýlýðýný öne çýkarmak Gilles’in daha çok anarþist olarak tanýmlanmasýna sebep olur. Aslýnda doðru bir tanýmlama da deðildir, sadece bir ideolojinin altýnda bireyselleþme çabasýna ve yaratýcýlýðýna sahip her insanýn karþýlaþtýðý tezattýr. Bu satýrlarda bazý filmler için “Aman sinemada seyredin” deriz. Ve çoðunlukla görseli güçlü yapýmlardýr. Apres Mai görseli güçlü olmaktan çok diyaloglara dayalý bir film. Ve bu sefer alt yazý çok önemli filmi algýlayabilmek için. Ýnternette bir versiyonu var ama alt yazýsý yetersiz. Onun için Fransýzcanýz iyi deðilse Apres Mai’yi mutlaka sinemada seyredin. Yönetmen dönemin birçok þair, örgüt, edebi eser hatta tablosuna gönderme yapýyor. Filmi iyice hazmedebilmek için biraz birikim de gerekiyor. Filmi seyrettikten sonra bazý isimleri internetten arayacaðýnýzý düþünüyorum. Arkadaþlarýnýzla gidebileceðiniz ve üstüne uzun tartýþmalar yapabileceðiniz baþarýlý bir yapým Apres Mai.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Orjinal adý: Apres Mai

Yönetmen: Olivier Assayas

Senarist: Ovier Assayas

Oyuncular: Dolores Chaplin,  André Marcon, Lola Creton,  Martin Loizillon, Johnny Flynn

Tür: Dram

Yapým: 2012, Fransa, 122 dakika.