Rus Çarý 1881'de bir suikaste kurban gidince Slav hayraný oðlu Çar III. Alexander gerek devletin gerekse de Rus toplumunun bütün gücünü etnik ve dini azýnlýklar üzerine saldý. Hele de Yahudiler, Rusya'nýn askeri ve ekonomik baþarýsýzlýklarýnýn günah keçisi ilan edildi ve 1882 yýlýnda ünlü Mayýs Yasalarý çýktý. Bu yasalarla yeni Çar, Rus köylüsünün Yahudileri topraklarýndan atma ve o topraklara yerleþme hakkýný veriyordu. Bunun üzerine Yahudiler, Batý Avrupa çevresindeki bölgelere, ABD ve ta Güney Afrika’ya göç etti. Daha az sayýda Yahudi'yse Filistin'e attý kapaðý. Yaklaþýk iki buçuk milyon Yahudi, 1882'yle 1914 yýllarý arasýnda Rusya ve Doðu Avrupa'yý terk etti ve 1903 yýlýnda bunlarýn yaklaþýk 25 bini Filistin kýyýlarýna ulaþtý. Ýlk gelenler Bilu'im ile Choevei Zion adlý gruplardý. Bunlar Rus kentleriyle kasabalarýnda kurulmuþ küçük derneklerdi.
Semlinli Haham Judah Alkalai 1845 yýlýnda yayýnladýðý Minhat Yehuda adlý eserinde Yahudilerin nihai kurtuluþunu mesihin müdahalesine baðlýyorsa da önce "seçilmiþ insanlarýn (Yahudilerin)" vaat edilmiþ topraklara gitmeleri gereði üzerinde duruyordu. Buraya göç edenler bir tür temsilciler meclisi þemsiyesinin altýnda örgütlenmeliydi. Derken 1857'de baðýmsýz bir Yahudi devletinin kurulmasý çaðrýsýnda bulundu.
Theodor Herzl 1896 yýlýnda kendi manifestosu olan Yahudi Devleti (Der Judenstaat) adlý eserini yazdýðýnda, Yahudilerin dini olmaktan öte ulusal bir topluluk olmasý gerektiðini vurguluyordu. Bu fikre karþý çýkanlar, siyasi deðil sadece dinsel nitelikli bir devletin yöredeki Araplarla huzur içinde yaþamanýn tek yolu olduðunu savunuyorladý.
Bununla birlikte siyaset tabanlý bir hareket olan Siyonizme kimse pek karþý deðildi. Haham Avraham Kook (1865-1935) laik, siyasi Siyonizmle Ortodoks Yahudiliði baðdaþtýrma konusunu gündemde sürekli olarak tuttu. Kook siyasi Siyonistlerin büyük bir enerjinin taþýyýcýsý olduðunu ve bu enerjinin Mesih'in gücüne güç katacaðýna inanmýþtý. Bu arada bölgede çoktan yerleþik düzene geçmiþ Arap halkýna ne olacaðý kimsenin umurunda deðildi.
Theodor Herzl yýllar önce Osmanlý Sultaný Abdülhamid Han'ýn huzuruna çýkarak Filistin topraklarýný 5 milyon altýna satýn almak istediklerini söylemiþti. Bu tarihte Osmanlý'nýn toplam dýþ borcu 4 milyon altýndý! Herzl'in önerdiði para Osmanlý Devletini çok rahatlatacaktý. Ancak Abdülhamid Han, Herzl'le bu görüþmeyi saðlamak için araya birçok devlet adamý ve büyükelçi girince merak edip araþtýrmýþ ve Herzl'in de Siyonizmin de amaçlarýnýn ne olduðunu öðrenmiþti. Ýslam'ýn Halifesi olarak bu topraklarý deðil beþ, 500 milyon altýna bile satamazdý; öyle de yaptý! Herzl'i eli boþ gönderdiði an çok büyük bir düþman edindiðinin bilincinde miydi acaba! Dahasý saltanatýna son noktanýn konulduðunu da anlamýþ mýydý?