Mad Max efsanesi, 30 yýl sonra Mad Max: Fury Road ile döndü. Mel Gibson’ýn yerini Tom Hardy’in aldýðý ‘Çýlgýn Max’, ‘tanýnmaz hale’ getirilen Charlize Thoren’ýn yardýmýna muhtaç. Filmde, erkekler onurlu ölümler peþinde kadýnlar ise hayat yaratmanýn...
Beyazperdede efsanevi çekimlerin yeni versiyonlarý hep riskli olmuþtur. Süpermen, Star Wars ve Uzay Yolu gibi bir çok yapýmýn devam veya yeniden çekimleri baþarýsýzlýkla sonuçlandý. Çünkü bu tür hikayeler zamanla dönüþen toplumsal yapýnýn etkisinin altýndadýr. 80’lerde insanlarý þoke eden mesajlar 2000’lerde çok da birþey ifade etmez. Ýþte bu deðiþim yeniden çekimlerin baþarýsýzlýðýnýn altýnda yatan asýl gerçektir. Yönetmenlerin ise en büyük çýkmazý budur. Çünkü bu filmlerin fanatikleri çok büyük deðiþimleri kabul etmezler hikaye içinde. Hem baþka bir zamanýn deðerleriyle oluþturulmuþ bir öyküyü anlatacaksýnýz hem de günümüze uygun mesajlar verecek ve deðiþmiþ izleyicinin beðenisini kazanacaksýnýz. Yani neresinden bakarsanýz bakýn zor iþ. Söz konusu Mad Max olunca demin söylediðimiz dar boðazlar dýþýnda bir de türünün neredeyse ilk örneði olma gerçeði var.
YEÞÝL DÝYAR’A YOLCULUK
Apokaliptik sinemanýn en bilindik örneði ve yýðýnlara yayýlma baþarýsýný gösteren bir film Mad Max. 1979 yýlýnda Mel Gibson gibi karizmatik bir karakterle yola çýkmýþ olmasý da baþka bir durum. Yani hem hikayeyi yenileyeceksiniz ana hatlarýna dokunmadan hem de büyük bir baþarý gösteren Mel Gibson’ýn yerine onun kadar etkileyici bir performans gösterecek baþka bir isim bulacaksýnýz. 1979 yýlýnda filmi çeken George Miller’ýn bu yeni çekimde de yönetmen koltuðunda oturmasý belki de filmin en büyük artýsý. George Miller özellikle Mad Max’lerden sonra çok da büyük filmler çekemedi. Evet Oscar’ý var ama o da Happy Feet adlý animasyonla alýnmýþ bir Oscar. Bütün bu sebeplerden Mad Max Fury Road benim için tam bir bilinmezdi. Kendimi kötü bir sürprize hazýrlamýþtým. Filmi seyrettikten sonra iç rahatlýðýyla söyleyebilirim ki çok baþarýlý bir yeniden çekim Fury Road.
Yönetmen öykünün ana hatlarýný deðiþtirmemiþ ama odaðýný muhteþem bir kaydýrmayla kadýn, devrim ve çevrecilik üzerine çevirmiþ. Filmin hikayesini anlatalým ve demin dediðimiz yorumlarý biraz açalým. Mad Max, nükleer zehirlenme yaþayan ve iklimi çölleþmiþ olan bir dünyada yaþamaktadýr. Dünya üzerindeki petrol savaþlarý, suyun bulunmamasý, olanlarýn da zehirlenmesi sebebiyle su savaþlarýna dönmüþtür. Ýlk Mad Max’te yakýt çok önemliydi. Ama günümüzde nasýl artýk susuzluk dünyanýn en korkutucu gerçeklerinden biriyse yönetmende filmde bu mücadeleye odaklanmýþ. Susuzluk, enerji yoksunluðu, nükleer kirlenmeden doðan kanser ve vücutlarýnýn deformasyonuyla uðraþan insanlýk kendine yeni bir lider seçmiþ, dini bir yönetimin sert koþullarý altýnda yaþamaktadýr. Bu kavmin lideri Ölümsüz Joe kendine güzel ve nükleer atýklardan zehirlenmemiþ kadýnlardan oluþan bir harem kurmuþtur. Amacý bu kadýnlarýn doðuracaðý çocuklarla yeni bir ýrk oluþturmaktýr. Fakat onun gaddarlýðýndan usanmýþ olan komutan Furiosa hem kendini hem haremdeki kadýnlarý kurtaracak bir plan yapar. Max ise hiç istemeden bu mücadelenin içinde yer alýr. Artýk Furiosa, Ölümsüz Joe’nun kadýnlarý ve Max bu kavmin vahþi askerlerinden kaçarak Yeþil Diyar denen yeni bir yaþam alaný arayacaklardýr...
Max’i canlandýran Tom Hardy çok farklý bir karakter yaratmýþ. Mel Gibson’ýn Mad Max’i ne kadar kendine hakim ve ciddi bir karakterse Tom Hardy’nin ki o kadar kendinde deðil ve hayatýn getirdiklerine esir olmuþ. Kýsacasý aslýnda birbirlerinden çok farklý karakterler. Üstelik bu film eskilere oranla tam da Mad Max’in hikayesini anlatmýyor. Daha çok komutan Furiosa’nýn hikayesini anlatýyor desek yeridir.
FÝLMÝN ODAÐINDA THERON VAR
Furiosa’yý canlandýran Charlize Theron hikayenin tam odaðýnda. Bütün güzelliðine raðmen neredeyse cinsiyetsiz bir kadýn Furiosa. Hiç bir erkekle duygusal bir bað kurduðunu söyleyemeyiz. Buna Mad Max’te dahil. Onun bütün amacý Amazonlara gönderme yapýlan bir kadýnlar kavmine geri dönebilmek. Filmin sonuna doðru bu kadýnlar kavminden geriye kalan birkaç yaþlý kadýn savaþçýyý buluyorlar. O savaþçýlardan birinin elinde bitkilerin tohumlarý var. Kadýn yok olan vatanýndan topladýðý bu tohumlarla yeni umutlar yaratmak istiyor.
Hikayede yer alan kadýn ve doðum, yaratma iliþkisi filmin heryerine sinmiþ. Mesela Ölümsüz Joe’nun kýrallýðýnda kadýnlarýn sütleri toplanarak içiliyor. Yine bir can yaratan kadýn göndermesi. Bu sýrada peki erkekler ne durumda? Tabii ki savaþmaktan baþka iþleri yok. Ama en önemlisi öldükten sonra Valhalla’ya ulaþacaklarýna olan inançlarý, kendi hayatlarýný bu yüzden kaybetmeye duyduklarý haz. Kýsacasý erkekler onurlu ölümlerinin peþinde koþarken kadýnlar yaratmanýn kaynaðý. Belki de filmin en önemli ve gerçek vurgusu bu. Günümüzde de çok farklý olduðunu söylemek biraz zor. Muhteþem bir yeniden çekim Mad Max Fury Road. Kaçýrmamanýzý öneririm.
VÝZYONDAKÝLER
Siyahlý Kadýn 2: Ölüm Meleði
SERÝNÝN bu filmi, tuhaf olduðu kadar güvenli de gözüken Eel Marsh evinde çocuklarýn birbiri ardýna kaybolmasýný konu ediyor. .
FÝLMÝN KÜNYESÝ Orijinal adý: The Woman in Black 2: Angel of Death Yönetmen: Tom Harper Senarist: Jon Croker Oyuncular: Phoebe Fox, Jeremy Irvine, Helen McCrory, Adrian Rawlins Yapým: 2015, ABD, Ýngilter, 98 Dakika.
Çýlgýn Kalabalýktan Uzak
FÝLM, özgür ve cesur bir genç kadýn olan Bathseba’nýn, amcasýndan miras kalan çiftlikte yaþadýklarýný ve özgürlüðünü için yaptýðý seçimleri hikâye ediyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Orijinal adý: Far From The Madding Crowd Yönetmen: Thomas Vinterberg Senarist: Thomas Hardy Oyuncular: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Tom Sturridge Yapým: 2015, ABD, Ýngilter, 118 dakika.
Eden
90’lý yýllarda Paris’te DJ’lik yapan bir gencin yükseliþ ve düþüþ hikayesini ekrana getiren filmde, hata yapma sonucu düþüþe geçmiþken baþkalarýnda yakalanabilen umudun parýltýlarý anlatýlýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Yönetmen: Mia Hansen Love Senarist: Mia Hansen Love Oyuncular: Felix de Givry, Pauline Etienne, Vincent Macaigne, Hugo Conzelmann Yapým: 2015, Fransa, 131 dakika.
Tinker Bell ve Canavar Efsanesi
KÝMSEYÝ dýþ görünüþüne göre yargýlamamak gerektiðine inanan hayvan perisi Fawn, kocaman ve gizemli bir canavarla arkadaþ olur. Tink ve arkadaþlarý bu misafirin Periler Adasý’na katýlmasýna þüpheyle yaklaþýrken, izci periler canavarý yakalamaya gider.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Orijinal adý: Tinker Bell and the Legend of the Never Beast Yönetmen: Steve Loter Senarist: Steve Loter Seslendirenler: Ginnifer Goodwin, Lucy Liu Yapým: 2014, ABD, 76 dakika.
Aþk Uðruna
II. Dünya Savaþý sýrasýnda Fransa Nazi iþgali altýndayken genç ve güzel Lucile, kayýnvalidesinin baskýsýndan boðulmuþ, savaþtaki eþinden haber beklemektedir. Bir grup Alman askeri evleri iþgal ederek yerleþmeye baþlayýnca iki kadýn Teðmen Bruno’yu aðýrlamak zorunda kalýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Orijinal adý: Suite Française Yönetmen: Saul Dibb Senarist: Matt Charman Oyuncular: Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Matthias Schoenaerts, Margot Robbie Yapým: 2014, Ýngiltere, Fransa, 107 dakika.
Terkedilmiþ
HERKESÝN kendi hayatýndan kesitler bulacaðý, terkedilmiþlik hissiyatýný ön plana çýkaran bir film. Suriyeli göçmen bir ailenin organ mafyasý ile yaþadýðý dramý anlatan film, 9 kiþinin hayatlarýnýn kesiþtiði yasa dýþý operasyonu konu alýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ: Yönetmen: Korhan Uður Senarist: Korhan Uður Oyuncular: Levent Ülgen, Hakan Vanlý, Neriman Uður, Kyamran Agabalaev Yapým: 2015, Türkiye,