Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Sonbaharın sağlık reçetesi

Tıpkı yaşadığımız evler gibi sonbaharda vücudumuzun da bir dizi yeniliğe ihtiyacı var. Mevsim dönüşümlerinde artan vitamin ve mineral ihtiyacını doğal yollardan karşılayabilirsiniz.

Okulların açılması ve hava değişiminde yaşanan değişikliklernedeniyle grip ve üst solunum yolları enfeksiyonu yaygın bir şekilde görülmeye başlayacak. Bu durumdan en çok vücudunu sonbahara hazırlamayanlar etkilenecek. Tıpkı evlerimiz gibi vücudumuzun da sonbaharda bir dizi yeniliğe ihtiyacı var. Besin yoluyla vücudunuza katacağınız vitamin ve mineral takviyesi sayesinde bağışıklık sisteminizi ihtiyacı olan gücü verebilirsiniz. İşte sonbahar hastalıklarına dirençli besinlerin listesi...

-Gerek C vitamini ihtiyacının karşılanması gerekse sıvı alımına katkı sağlaması yönünden taze sıkılmış meyve suları da içilebilir.  

Bağışıklığı güçlendiren gıdalar

-Sebze ve meyveler büyüme ve gelişmeye yardımcı olduğu gibi hücre yenilenmesini sağlarlar ayrıca hastalıklara karşı direncin oluşumunda etkindirler. Her öğünde 400 gram sebze ve meyve tüketilmeli. Savunma sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzelerin yanı sıra kışın portakal,elma, greyfurt gibi meyveler tercih edilebilir.

-E vitamini de bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkilidir.E vitamininin iyi kaynakları olan; yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarda tüketilmesi önemlidir. Ancak kurubaklagillerin protein kalitesini arttırmak için tahıllarla ve C vitamininden zengin besinlerle tüketilmesi daha yararlıdır.

Yumurta ve balık gribi önler

-Yumurta, protein kalitesi en yüksek olan besindir. Hastalık nedeniyle tüketilmemesi gereken durumlar haricinde her gün iyi pişmiş olarak 1 yumurta tüketilmesi yararlıdır.

-Balık, beyin fonksiyonlarının gelişimi için gerekli omega 3, kalsiyum, fosfor, selenyum ve iyot mineralleri ile E vitamini için de iyi bir kaynak olup, bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesine yardımcı olmaktadır. İmkânlar dahilinde haftada 2-3 kez buğulama, ızgara ya da fırında pişirilerek tüketilmesi uygundur.

-Vücut ısısını dengede tutmak için bol sıvı alımı unutulmamalı. Yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin atılmasında önemli rol oynar.

-Artan enerji ihtiyacının karşılanması için ölçülü olarak tahin pekmez de tüketmek de doğru bir tercihtir.