Cüneyd Altýparmak
Cüneyd Altýparmak
Tüm Yazýlarý

Sorunu doðru yerde aramalýyýz...

Gündem çok yoðun. Hemen her konunun da hukuki bir yönü var. Bir hukukçu olarak bu zaviyeden meseleleri deðerlendirmeye çalýþýyorum. Ýki konu var ki, yoðun gündem arasýnda unutulup gitmemeli. Birincisi cezasýzlýk algýsý meselesi. Bu meselenin toplumun "bir adým atýlýncaya kadar" gerçek gündemi olarak kalacaðý çok açýk. Bir diðeri ise "saðlýk mafyasý" yani "yenidoðan çetesi" meselesi.

CEZASIZLIK ALGISI!

Herkesin diline pelesenk olan bu ifadenin çok katmanlý bir tahlile tabi tutulmasý gerekiyor. Konunun "hukuki düzenleme" boyutuna geçmeden önce, deðiþen toplumsal yapý, uyarýcý madde kullanýmýnýn yaygýnlaþmasý, geliþen iletiþim aðýnýn getirdiði "etkileþim" konularýný öncelikli olarak tahlil etmek durumundayýz. Aksi halde sadece hukuki düzenleme ile bu sorunu çözmek mümkün deðil.

COVÝD SÜRECÝ...

Dünyanýn dengesini bozan COVÝD-19 "pandemisi" ceza evlerine etki etmiþti. Bu dönemde hem cezaevlerindeki doluluk hem de koþullar, "izin" kurumunun getirilmesine sebep oldu... Ýzin süresinin de "infazdan" sayýlacaðý bir rejim uygulandý. Aksi halde, basit cezalar bile adeta "ölüm cezasýna" dönüþebilirdi. Bir kýsým hükümlü, infazýný dýþarda tamamladý, bir kýsmý dönünce "þartlý salýverme" koþullarýna veya "denetimli serbestlik" hükümlerine tabi oldu.

2020 DEÐÝÞÝKLÝÐÝ

Yapýlan deðiþiklik ile bir kimse -öldürme, yaralama, iþkence, uyuþturucu imalatý ve ticareti, cinsel suçlar gibi nitelikli suçlar hariç olmak üzere- hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk ve benzeri adi suç iþlediði zaman mahkemece verilen cezanýn yarýsýný yattýktan sonra hakkýnda þartlý tahliye mümkün hale gelebilmekte. Nitelikli suçlarda ise cezanýn üçte ikisinin infaz edilmesinden sonra bu imkanlar doðmakta... Bir de buna kiþinin infaz süresinin bitimine üç yýl kala yararlanabileceði denetimli serbestlik durumu eklenince, 10 yýl ceza alan birinin 2 yýl sonra tahliyesinin mümkün olabileceði bir rejim ile karþý karþýya olduðumuzu bilmek gerekiyor.

CEZALAR YETERSÝZ DEÐÝL...

Türkiye'de cezalar yetersizmiþ gibi bir algý var. Suçla mücadelenin yetersiz kaldýðý düþüncesi de yaygýnlaþýyor. Oysa bu doðru deðil. Meselenin odaðýný doðru görmek gerekiyor. Sorun infaz rejiminin -saiki ne olursa olsun- sýk deðiþmesinde. "Vergi aflarý" nedeniyle oluþan algýnýn bir benzerinin bu alana sirayet ettiðini görüyoruz.

ADÝ SUÇLAR KONUSUNA DÝKKAT

Konunun yoðunlaþtýðý yön adi suçlar. Yani en çok iþlenen ve yaygýn olan suçlarda. Bu alanda suçlu fazla olunca, yapýlan en ufak bir müdahale "salýverilme" sayýsýný arttýrýyor. Kiþiye karþý suçlar bunlar. Tahliye olunca yine ayný minvalde devam ediyor, ayný kiþilere veya yakýnlarýna, benzeri maðdurlara yine yöneliyor failler. Bu nokta mühim...

SAÐLIK MAFYASI

"Yeni doðan" meselesinde de olayýn "suiistimale açýk" yönünü doðru görmek gerekiyor. Birincisi özel saðlýk alanýnda "sorumluluk zinciri çok dar", mesul müdür, þirket sahibi noktasýnda düðümlenmiþ. Bu alanýn geniþletilmesi þart. Bu bir otokontrol oluþturacak düzeye getirilmek zorunda.

EK MADDE. 18 SORUNU

Bu maddenin kapsamýnýn tüm saðlýk çalýþanlarýný içermesi "geniþ ve anlamsýz" bir çerçeve çizmiþ. Kamu görevlisi veya üniversite personeli olan hekimler için iþin doðasý gereði "memurlara özgü soruþturma" biçimi benimsenmesi yerinde olmasýna karþýn bunun kendi adýna çalýþan doktorlara, özel hastanede çalýþan hekimlere de teþmil edilmesi bir "koruma barikatý" inþa etmiþ. Ýster istemez bir dokunulmazlýk hali oluþturmakta bu durum. Bunun gözden geçirilmesi þart bence. Ýkinci husus da budur.

ÜNÝTE KÝRALAMA

Ve son olarak özel hastanelerin þirketler üzerinden ünite kiralamasý veya kendi alanlarýný kiralatmasý konusuna dikkat etmek lazým. Bu konu ya tamamen ortadan kaldýrýlmalý ya da katý þartlara baðlanmalý. Özellikle bunun "medikal" alandaki þirketlerden hizmet alýmý suretiyle yürütülmesi ve benzeri uygulamalar suiistimal alanýný geniþletmekte maalesef...